به گزارش ایرنا شرایط کودکان در بحران و نیز نحوه مواجهه والدین با کودکان در این هنگام، از شنیدن اخبار تا مشاهده یا مواجهه با تبعات ناشی از وضعیت، موضوع بسیار مهمی است که ضرورت دارد والدین درباره این مسائل آگاهی علمی داشته باشند و عمل کنند.
در همین زمینه دکتر علی بهرام نژاد مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مطبی از طریق روابط عمومی این دانشگاه در اختیار رسانه ها گذاشته که ارزش خواندن دارد و به شرح زیر ارائه می شود.
وی روز سه شنبه در این زمینه توضیح داد: در زمان ایجاد بحران ها و حوادث، کودکان هم همانند بزرگسالان تحت تأثیر حوادث قرار می گیرند. پاسخ کودکان به این حوادث و بلایا تابع بسیاری مسائل مثل میزان مواجهه، سطح رشد کودک، نوع واکنش اطرافیان، میزان حمایت خانوادگی و اجتماعی، میزان مهارت های سازگارانه کودک و سطح تاب آوری است.
بهرام نژاد اظهار داشت: هر چه سن کودکان کمتر باشد به دلیل ناتوانایی در بروز احساسات، عواطف و افکار خود علائم متفاوتی از بزرگسالان همچون اضطراب، کابوس های شبانه، گریه کردن، پرخاشگری، افت تحصیلی، گوشه گیری و ...، بروز می دهند.
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تاکید کرد: یکی از فعالیت های مهم در کمک به کودکان و نوجوانان در هنگام مواجهه با بلایا و حوادث، خدمات و حمایت های روانی اجتماعی است.
وی تشریح کرد: فعالیت هایی که به کودکان امکان بیان احساسات و افکار بدهد و احساس مسئولیت و شراکت را در آنها تشویق کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
بهرام نژاد در پاسخ به این سئوال که والدین چه کاری در این زمینه بایستی انجام دهند گفت: به کودکان اطمینان دهند که واکنش های آنان طبیعی است و فرصتی فرآهم آورند تا کودکان بتوانند احساسات و مشکلات خود را بیان کنند.
وی ادامه داد: والدین، کودکان را تشویق کنند تا فعالیت هایی مثل نمایش، قصه گویی، نقاشی و مجسمه سازی درباره آن رویداد و حادثه، خواندن قصه یا شعر مورد علاقه خود برای گروه با صدای بلند و انجام امور ساده منزل را انجام دهند.
بازی و آسایش جسمی
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام بازی را در کاهش استرس کودکان موثر دانست و گفت: انجام بازی هایی که منجر به حرکت عضلات بزرگ می شود مثل دویدن، توپ بازی، طناب بازی و ...، بازی هایی که باعث توازن جسمی کودک می شود مثل لی لی کردن، بازی هایی که باعث توازن ذهنی کودک می شود مثل ساز و بازها و بازی های جورچین کمک زیادی در از بین بردن استرس کودکان می کند.
این روانشناس گفت: اطمینانبخشی و ایجاد آسایش جسمانی از طریق برآوردن نیازهای اساسی کودکان، پرهیز از جدایی های غیرضروری، فراهم آوردن آسایش در زمان خواب معمولی، تشویق به ابراز احساسات و افکار توسط فعالیت های بازی، کنترل و نظارت بر تماشای برنامه های مرتبط با فاجعه یا حادثه، توجه و نشان دادن علاقه و جهت به کودکان، تعدیل انتظارات در خانه و مدرسه به صورت موقت، گوش دادن به بازگویی مکرر کودک از وقوع حادثه، اجتناب از پافشاری در صحبت درباره احساسات فرد با والدین، تشویق به شروع مجدد فعالیت های اجتماعی و تفریحی و تحصیلی، گوش دادن به صحبت های کودکان و نشان دادن همدلی با آنان و درک احساساتشان از جمله خدماتی است که والدین باید به کودکان ارائه دهند.
بهرام نژاد به والدین توصیه کرد که به سؤالات کودک خود صادقانه پاسخ دهند و از پاسخ های مبهم، غیر واقعی بپرهیزند؛ و در خصوص کار روزانه، خواب و تغذیه کودکان نیز نظمی که قبل از حادثه بوده است به تدریج به خانه برگردد.
وی ادامه داد: رفتارهایی مثل شب ادراری، افت تحصیلی، ناخن جویدن و ... کودکان را بپذیرند و بدون سخت گیری به کودک آرامش داده شود، او را تنبیه و شرمنده نسازند و در صورت تداوم علائم و حالات روانی در کودک، وی را به پزشک ارجاع دهند.