مخاطب و کاربر فعال رسانه‌ها باشم یا ...

مخاطب و کاربر فعال رسانه‌ها باشم یا ...
 کرمان- ایرنا- عباس تقی‌زاده استاد علوم ارتباطات و فعال رسانه‌ای استان کرمان در یادداشتی برای ایرنا در شرایط تجاوز اسراییل به کشور عزیزمان به موضوع چگونگی فعالیت در فضای مجازی و رسانه ای پرداخته است.

در روزهای اخیر با اقدامات نامشروع و تجاوز رژیم صهیونیستی به کشور ایران، موجی از اخبار و محتواهای غیرواقعی نیز در شبکه ها و رسانه های اجتماعی منتشر می شود.

داشتن رژیم مصرف رسانه ای ایمن همراه با تحلیل و پردازش محتوا بسیار مهم است. در این شرایط باید رسانه های رسمی و داخلی را در اولویت دریافت اخبار قرار دهیم.

بررسی سابقه و نحوه فعالیت شبکه های ماهواره ای فارسی‌زبان، برخی خبرگزاری ها و رسانه های بین المللی نشان می دهد که آنها با جانبداری از رژیم صهیونیستی فعالیت می کنند و با القای ترس، نگرانی و دادن اطلاعات نامعتبر معمولا در قالب مصاحبه و گفت و گوهای کارشناسی و ارتباط زنده، ذهن مخاطب را در راستای اهداف خود همراه و منحرف می کنند.

ترس گاهی طبیعی است اما اگر مدیریت شده نباشد قدرت تفکر را از مخاطب می گیرد و او به راهکارها و آنچه به او گفته می شود تن می دهد. تلفیق برخی اخبار واقعی با تحلیل های مورد نظر، تکنیک دیگر آنهاست تا با جلب اعتماد مخاطب، آنچه را می خواهند در فرایند تحلیل خبر به او به راحتی ارائه دهند.

شوخی با بحران، به تمسخر گرفتن نیروهای نظامی و امنیتی کشور، کم اهمیت و بی‌اهمیت جلوه دادن کشته شدن غیرنظامی ها و پوشش گزینش شده خبرها، کوچک‌نمایی عملیات نیروهای ایران و بزرگنمایی اقدامات رژیم صهیونیستی از ترفندهای دیگر آنهاست که ما هم نباید به آن دچار شویم.

شبکه های اجتماعی نیز از خبر، فایل‌های صوتی، تصویری و اظهارنظرهای مختلف پر است و مخاطب نگران و مضطرب با مرور دائمی آنها ناخواسته خود را به هر محتوایی می سپارد و با اضافه‌بار اطلاعاتی از قدرت تحلیل و ارزیابی‌اش کم، به احتمال فراوان مانند یک فرد بی‌سلاح تسلیم محتوای جعلی و احساسی می شود و برای کاستن از نگرانی هایش آن را با دیگران به اشتراک می گذارد، لذا با حجم بالای محتوای همرسانی شده در شبکه های اجتماعی مواجه می شویم.

مخاطب و کاربر فعال رسانه‌ها باشم یا ...
عباس تقی زاده

به رقابت کانال ها و صفحات مجازی، سلبریتی ها و نارسانه ها برای دیده شدن و جذب دنبال‌کننده هم باید اشاره کرد. در چنین مواقعی با پوشیدن لباس خبر و تحلیل بر تن هر محتوایی، دست به جذب مخاطب می زنند. بسیاری به عنوان کارشناس، مطلع، تحلیلگر و شاهد عینی در شبکه های اجتماعی و رسانه های ماهواره ای سخن می گویند.

این گروه خواسته یا ناخواسته بخشی از اتاق فرماندهی جنگ طرف مقابل هستند که هدایت افکارعمومی را در راستای اهداف خود پی می‌گیرند. منکر مشکلات، چالش ها و گرفتاری ها نیستم اما در این شرایط باید سراغ رسانه های رسمی رفت.

نمی گویم کاری به دیگر رسانه ها نداشته باشیم اما خود، کودکان، خانواده و مصالح ملی را در نظر بگیریم. همه ما قدرت و توانایی کافی برای تحلیل و ارزیابی محتوا و اخبار متنوع را نداریم و قادر به تشخیص اخبار جعلی نیستیم.

این رسانه های رسمی و معتبر هستند که در راستای منافع ملی، اخبار را در اختیار ما قرار می دهند. پالایش خبرها مهم است و دشمن که اینک کشور ما را آماج تجاوز قرار داده است از همه تکنیک های جنگ روانی برای قدرت تخریبی بر ما استفاده می کند.

فیلتر ارزیابی انتقادی

به رسانه های داخلی و رسمی اعتماد داشته باشیم تا در دام ترفندهای رژیم صهیونیستی قرار نگیریم. محتوا را ابتدا از فیلتر ارزیابی انتقادی عبور دهیم. مطمئنا مخاطب فعال و کاربری که محتوا را واکاوری و ارزیابی می کند تصمیم های بهتری در شرایط بحرانی می گیرد.

به یادداشته باشیم وقتی ذهن و فکر ما با محتوای نامعتبر، جهت‌دار و جعلی تسخیر شود امنیت خود، زندگی، شهر و کشورمان به طور جدی به خطر می افتد.

فعالان رسانه‌ای، تاثیرگذاران فضای مجازی و شهروندان فعال در شبکه های اجتماعی هم باید در این شرایط یاریگر امنیت و اقتدار ایران باشند. ما به یک همبستگی درونی با حضور و مشارکت فعالانه و واقعی گروههای مختلف در چارچوب مصالح ملی نیازداریم.

برای بررسی تازه‌ترین اخبار استان‌ها، به خوشه خبر سر بزنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها