از مدرسه سنگی تا کلاس هوشمند؛ آواز عدالت آموزشی در ایلام سربلند

از مدرسه سنگی تا کلاس هوشمند؛ آواز عدالت آموزشی در ایلام سربلند
 ایلام - ایرنا - در نشست «نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» در ایلام، مسئولان، خیران و دانش‌آموزان با روایت‌هایی از تجربه تلخ کمبودها تا شیرینی ساخت مدارس و هوشمندسازی کلاس‌ها، دورنمای تازه‌ای از آینده آموزشی در دل زاگرس ترسیم کردند، از مدیری که با تعهد و عشق دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را به کلاس بازگرداند تا خیری که خاطرات کودکی‌اش را به پایه‌های مدرسه جدید پیوند زد.

به گزارش ایرنا، نشست «نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» با حضور رئیس‌جمهور، خیران مدرسه‌ساز، فرهنگیان و دانش‌آموزان فعال و جمعی از مسئولان استانی در شهر ایلام برگزار شد تا جدیدترین دستاوردها، چالش‌ها و امیدهای مسیر گسترش عدالت آموزشی در این استان مرزی مرور شود؛ استانی که با بیش از سه هزار شهید و ۳۷۰ دانش‌آموز شهید، همواره بار بخشش خون و تلاش برای توسعه را بر دوش خود حس کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش: ایلام، نمایشگاه تجلی اراده ملی در عدالت آموزشی است

در ابتدای این نشست، «ایرج زینی‌وند» با خوش‌آمدگویی به رئیس‌جمهور و هیات همراه، ایلام را «عروس زاگرس» و معبر کاروان‌های اربعین دانست و گفت: امروز، ایلام با جمعیتی حدود ۶۲۰ هزار نفر و ۱۱۴ هزار دانش‌آموز در ۱۴۰۱ واحد آموزشی و بیش از ۱۱هزار معلم، همچنان از کمبود فضای آموزشی استاندارد رنج می‌برد.

وی آمار ۶۸ مدرسه سنگی، ۱۷ مدرسه کانکسی و ۳۱ مدرسه فرسوده را نمونه‌ای از مشکلات استان ذکر کرد و افزود: پروژه ساخت ۱۲۴ مدرسه جدید با ۴۷۵ کلاس درس با مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل تیم‌های بین‌بخشی و صدور حکم ۱۲۴ مدیر پروژه مردمی و فعالیت ۹۸۴ راهبر و معتمد محلی در شبکه «شاد»، ادامه داد: در آینده نزدیک، تلاش خواهیم کرد همه مدارس را به فناوری‌های جدید و پژوهش‌سرا برای پرورش استعدادها مجهز کنیم.

از مدرسه سنگی تا کلاس هوشمند؛ آواز عدالت آموزشی در ایلام سربلند

تعهد، دیوار سنگی را به امید بدل می‌کند

استاد دانشگاه ایلام و خیّر مدرسه‌ساز، سخنرانی خود را با اشاره به استقبال مردم استان از رئیس‌جمهور و شرح خاطره‌ای شخصی آغاز کرد و گفت: کودکی من پشت همین دیوارهای سنگی و کهنه گذشت؛ اما من و جمعی از مردم روستا و خیران، با هم‌افزایی و امید، آن مدرسه را ویران و یک مدرسه استاندارد ساختیم.

مهدی ملکی مشارکت مردمی را ستون اصلی موفقیت «نهضت توسعه عدالت آموزشی» دانست و گفت: انتظار از دولت نداریم، سرمایه ما مردم هستیم و کافی است هر دانش آموخته دانشگاهی متعهد شود تا ظرف هشت سال یک مدرسه در مناطق محروم بسازد و این جمله ساده ـ در صورت درج در دانشنامه ـ تحولی شگرفت در نظام آموزشی ایجاد خواهد کرد.

وی از شکل‌گیری گروه‌های محلی برای تامین بخشی از مصالح برای ساخت مدرسه در استان خبر داد و افزود: کار ساخت به سرعت پیش می‌رود چون مردم دلشان با آموزش است و اگرچه ما پول دولت را نمی‌خواهیم، اما دولت باید پشتیبان نهایی پروژه‌ها باشد.

غیرت مردمی، مدرسه متروکه را زنده کرد

سپس مصطفی صفا، مدیر پروژه ساخت مدرسه در روستای زیفل بخش بدره، شرح داد که در روستا اختلاف نظر بود؛ برخی کار مدرسه‌سازی را وظیفه دولت می‌دانستند، اما یک زن روستایی غیرت مردان را به چالش کشید و همین حرفش انگیزه اصلی ساخت مدرسه شد.

وی فرایند جمع‌آوری کمک‌های مردمی، حضور مسئولان دولتی برای نقشه‌برداری و شروع عملیات عمرانی را توضیح داد: در دو ماه، با کمک شبانه‌روزی مردم، ساخت مدرسه را به ۶۰ درصد پیشرفت رسانده‌ایم. قدردان دولت هستیم، اما خواستار حمایت برای تکمیل این پروژه و مشابه آن در روستاهای دیگر هستیم.

صفا اعلام آمادگی کرد تا نظارت پروژه‌های آینده را نیز برعهده گیرد و افزود: همت مردم، چراغ راه توسعه مدارس کشور است.

از مدرسه سنگی تا کلاس هوشمند؛ آواز عدالت آموزشی در ایلام سربلند

ما برای کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم

در ادامه، دانش‌آموز پایه یازدهم یکی از مدارس ایلام سخن گفت: با افزایش هزینه‌ها و کمبود امکانات، با دوستانم تصمیم گرفتیم خودمان برای کلاس‌مان یک برد هوشمند بخریم و با جمع کردن پس‌انداز و کمک والدین، بدون اطلاع مدرسه مبلغ لازم را تامین کردیم و پس از نصب نخستین برد، اولیا نیز دو برد هوشمند دیگر اهدا کردند.

سانیا افتخاری تصریح کرد: اکنون در کلاس‌های تخصصی علوم تجربی با این ابزارها بهتر یاد می‌گیریم و همه دانش‌آموزان برای سرمایه‌گذاری روی آینده کشور و ارتقای دانش خود آماده هستند.

این دانش‌آموز پایه یازدهم ایلامی تصریح کرد که مدارس معمولی ظرفیت بالقوه‌ای دارند که باید توسط وزارت آموزش‌وپرورش شناسایی و حمایت شود.

زنان روستا، حلقه وصل آموزش و زندگی

زهرا جمشیدیان، معلم و مدیر دبستان در ایلام، گزارشی از اجرای عدالت آموزشی در عمل ارائه کرد و گفت که در روستای محل خدمتم، چند دانش‌آموز به دلایل مالی از تحصیل بازمانده بودند و با همکاری ریش‌سفیدان، پدر خانواده را متقاعد کردم و خودم عهده‌دار تامین هزینه‌های تحصیلی آن‌ها شدم.

وی افزود: دیدن فارغ‌التحصیلی این دانش‌آموزان، شیرین‌ترین پاداش سال‌ها معلمی و دوندگی بود.

این معلم ایلامی با تاکید بر اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش گفت: سرمایه‌گذاری در زیرساخت، هوشمندسازی، به‌روزآوری برنامه درسی، توسعه عدالت آموزشی به ویژه در مناطق عشایری و روستایی، و شتاب بخشیدن به مدل مدارس جامعه‌محور باید در صدر برنامه‌ها قرار گیرد.

از مدرسه سنگی تا کلاس هوشمند؛ آواز عدالت آموزشی در ایلام سربلند

استان ایلام دارای ۱۲۶۰ فضای آموزشی است.

رئیس‌جمهور بعد از ظهر روز گذشته چهارشنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۴ وارد فرودگاه شهرستان ایلام شد.

سفر به استان ایلام، هفتمین سفر استانی رئیس‌جمهور پزشکیان است؛ نشست فعالان سیاسی و اجتماعی، ادای احترام به مقام شهدای والامقام، دیدار با فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران، دیدار با اقشار مختلف مردم، حضور در نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، نشست با فرهیختگان، نخبگان و فعالان فرهنگی و برگزاری جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، از جمله برنامه‌های سفر دکتر پزشکیان به ایلام است.

«مسعود پزشکیان» در قالب سفرهای استانی، پیش از این به استان‌های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خوزستان، بوشهر و شهرستان‌های استان تهران سفر کرده‌ است.

برای اخبار جامعه و اجتماعی خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها

از بین اخبار