به گزارش ایرنا، حامد مانیفر روز سهشنبه در اولین همایش ملی آتشنشانی و مهندسی ایمنی کرمان که در تالار فرهنگ و هنر برگزار شد، افزود: محاسبه انواع ریسک آنجا آمده و کنترلها و بازرسیها متناسب با شرایط ساختمان پیشبینی شده، برای مثال آسانسور یا پمپ در چه نوع ساختمانی است که بازرسی نیز بر همان اساس باید باشد.
وی گفت: ویراش جدید مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان پس از یک بازخوانی مجدد، به زودی پیش نویس آن برای عموم منتشر میشود تا نظرات را بگیریم و کار را نهایی کنیم.
ایمنی ساختمان از مرحله طراحی شروع میشود
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: ایمنی ساختمان، موضوعی است که از مرحله طراحی شروع میشود، یعنی فرآیند ساخت محقق و در زمان بهرهبرداری پایش میشود و جریانی است که باید به عنوان یک مسئولیت دائمی در چرخه عمر ساختمان به آن توجه کرد.
وی گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروز بهرهبرداران، دست اندرکاران کنترل و کسانی در حوزه عملیات به طور مشخص سازمان آتشنشانی هنگام وقوع حادثه با آن مواجه هستند، این است که شرایط لازم موقع ساخت و بهره برداری تامین نشده است.
مانیفر اظهار داشت: این شرایط قاعدتا باید در ذات ساختمان پیش بینی شده باشد و خیلی کار سختی نیست یعنی آنچه باید در ذات ساختمان به آن توجه کنیم، شرایط ساخت و ساز، طرح ساختمان، طرح معماری و تجهیزاتی است که در ساختمان به کار میرود.
کنترل ارتباطات افقی و عمودی هنگام آتشسوزی
وی افزود: در طراحی ساختمان بسیار واضح و روشن است که ارتباطات افقی و عمودی فضاها در رابطه با حریق باید کنترل و محدود شود که رعایت نکردن همین موضوع در حادثه بیمارستان قائم (عج) رشت کاملا نمایان بود.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به بازدیدش از بیمارستان قائم رشت گفت: حادثه ناشی از یک آتشسوزی محدود در اتاق سرور بیمارستان بود که رعایت نکردن موارد ایمنی در ساختمان بیمارستان، منجر به تسهیل راه نفوذ دود ناشی از حریق به بخشهای مختلف از جمله بخش مراقبتهای ویژه شد و متاسفانه جان تعدادی از بیماران را گرفت.
وی بیان کرد: بنابراین طراحی ایمن در ذات ساختمان در حوزه حریق، بخشی از آن جداسازی فضاهای عمودی و افقی به نحو مناسب و استانداردسازی است.
مانیفر افزود: نکته بعد راههای خروج اضطراری است که از درهای ضد حریق استفاده شود همچنین سیستم دودبند و مقاومت سازه که دارای مقاومت مناسب باشد بهویژه سازههای فلزی که پوشش مناسب داشته باشد.
وی گفت: در بخش تجهیزات و تاسیسات نیز سیستمهای اعلام حریق دقیق مرکزی و حساس، ایجاد فشار مثبت برای راه خروج که کار سختی نیست و ایمنی موتورخانه بسیار مهم است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اینها مسائلی است که معمولا سازندهها نسبت به آن حساس نیستند و مصرفکننده که نقشی در ساخت و ساز ندارد لذا حقوق بهرهبردار مطرح است.
وی گفت: نیاز است با تهیه چکلیست، رعایت موارد کنترل شود اما فرض کنید همه این کارها انجام شد در زمان بهرهبرداری نیز باید موارد و سیستمهای ایمنی ساختمان رعایت و کنترل شود که به جریان بهرهبرداری بر میگردد.
مانیفر افزود: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم و سیستم مدیریت شهری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری که مسئولیت ایمنی و امنیت شهر را برعهده دارند، اینکه مدیران ساختمان را آموزش دهند و این مسئولیت دادن با یکسری اعمال فشار و تهدید خاص محقق نمیشود.
بیمه حلقه مفقوده کیفیت و ایمنی ساختمان است
وی از بیمه به عنوان حلقه مفقوده تضمین کیفیت در زمان طراحی و ساخت همچنین تضمین ایمنی در دوره بهرهبرداری نام برد و گفت: بیمه باید در طی مراحل ساخت حضور داشته باشد، نظارت و کیفیت ساخت را تضمین کند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در نهایت با محاسبه ریسکی که بر آن ساخت و ساز حاکم است شامل عوامل ساخت و ساز که آموزش دیده هستند یا خیر، مصالحه مورد استفاده و رعایت مقررات، حق بیمه و تعهدات درباره ساختمان را منظور کند.
وی گفت: دنیا این مسیر را رفته و در این مسیر حرکت میکند و این طور نیست که ما بخواهیم ایده پرداز آن باشیم.
مذاکره با بیمه برای حمایت از طرح تحول صنعت ساختمان
مانیفر ادامه داد: در رابطه با مذاکرات با بیمه ایران به مراحل نهایی رسیده برای اینکه بتوانیم بیمه را وارد کنیم و طرح آن از طریق بیمه ایران به بیمه مرکزی برود.
وی گفت: بیمه اعلام آمادگی کرده از طرحی که با عنوان طرح «تحول صنعت ساختمان» آماده کردیم و چرخه کامل عمر ساختمان با هم از مرحله طراحی و ساخت تا بهرهبرداری حتی بعد از بهرهبرداری یعنی برچیدن، تخریب و بازیافت ساختمان را دیده شده و سامانههایی که در این مسیر باید طراحی شوند، از اجرای این برنامه حمایت مالی کند و در نهایت ساختمانها از مرحله طراحی تا بهرهبرداری بیمه شوند.
مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: اگر بتوانیم این طرح را نهایی کنیم، تحول بزرگی در حوزه ساخت و ساز رقم خواهد خورد و مهندسان هم میتوانند همکار شرکتهای بیمه برای بارزسی و کنترل باشند و به عنوان معتمدان شرکت بیمه این کار و مسئولیت را برعهده بگیرند، در حوزههای نگهداری نیز این فضا برای بهرهبرداران باز میشود که از نیروهای تخصصی استفاده کنند.
وی همچنین برگزاری همایش آتش نشانی و مهندسی ایمنی در کرمان را دارای تاثیرات بسیار مثبت دانست و گفت: امیدواریم دستاوردهای ناشی از این همایش، به بهبود شرایط منجر شود.
به گزارش ایرنا، این همایش یک روزه به ابتکار شهرداری کرمان و با همکاری اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان، روز سهشنبه در تالار فرهنگ و هنر آغاز به کار کرد که برنامه صبح آن افتتاحیه بود و در نوبت عصر نیز چهار کارگاه تخصصی برپا شد.
همچنین سعید بختیاری رییس بخش مهندسی آتش و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، موارد آموزشی مهندسی ایمنی را مطرح کرد.