به گزارش ایرنا، اسفندیار صادقی روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و در جمع خبرنگاران استان با بیان اینکه آموزش و پرورش اکنون اولویت نخست دولت و کل ارکان کشور است، اظهار کرد: زمانی بود که وزیر آموزش و پرورش برای پیدا کردن رییس جمهور تقلا میکرد تا یک جلسه برگزار شود ولی امروز شاید رییس جمهور جلوتر از وزیر درگیر امور این حوزه است.
وی ادامه داد: برنامههای دولت در ۲ بعد توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی(افزایش سرانه) و ارتقای کیفیت آموزشی مدارس متمرکز شده است.
وی افزود: در رابطه با افزایش سرانه آموزشی، گامهای بلندی در کشور برداشته شده و دکتر پزشکیان تاکید دارد تا با مساعدت مردم و مردم محوری نسبت به ساخت مدارس اقدام کنیم که امروز این نهضت عمومی و ملی شده است.
صادقی با بیان اینکه سال ۱۴۰۳ بیشترین جذب را در آموزش و پرورش داشتیم، ادامه داد: بالای ۷۵ درصد از اعتبارات استانی و بالای ۱۰۰ درصد از اعتبارات ملی را جذب کردهایم.
وی خاطرنشان کرد: تعداد ۲۳۱ پروژه نهضت توسعه عدالت آموزشی نیاز به تخریب و بازسازی و ساخت داشت که در مرحله اجرا و اکنون بالای ۶۰ درصد پیشرفت داشته و شامل هزار و ۱۰۴ کلاس درس است و متعهد هستیم ۵۰درصد تا پایان شهریور و باقی را تا پایان اسفند به اتمام برسانیم.
وی افزود: برای تمام این پروژهها، هیات امنای مردمی و یک مسئول پروژه مردمی انتخاب شده و به صورت مداوم از آنها درباره آخرین روند پروژه استعلام گرفته میشود.
سرانه آموزشی در تبریز بین ۳.۸ تا ۴.۱ متر است
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه یکی از راههای کیفیت بخشی آموزش، وجود مدارس استاندارد است، تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی کشور ۵.۷ متر و میانگین استان ما نیز حدود همین رقم است ولی در برخی شهرهای استان رقم بسیار پایین بوده و در تبریز بین ۳.۸ تا ۴.۱ متر است.
وی با بیان اینکه وجود کلاسهایی با تراکم بالای ۳۵ نفر باعث پایین بودن نرخ سرانه شده است، گفت: بازنگری در کتابهای آموزشی، آموزش معلمان و توانمندسازی آنها از جمله اقدامات مهم آموزش و پرورش در راستای کیفیت بخشی بوده است.
وی با اشاره به نقش بهرام سرمست، استاندار آذربایجان شرقی در اجرا و راهبری نهضت توسعه عدالت آموزشی، گفت: استاندار، یکی از شاخصهای ارزیابی فرمانداران را توجه ویژه به نهضت توسعه عدالت آموزشی قلمداد کرده است.
صادقی خاطرنشان کرد: بخشداران، دهیاران، آحاد مردم، دستگاههای مختلف و مراکز صنعتی و تولیدی پای کار اجرای این نهضت آمدهاند و تحول خاصی تا پایان سال ۱۴۰۴ در حوزه مدرسه سازی شاهد خواهیم بود و این برنامه تا پایان برنامه هفتم توسعه ادامه دارد و درصد بسیار بالایی از مدارس استاندارد و ایمن میشوند.
وی با اشاره به نقش دستگاهها در اجرای این نهضت، گفت: بسیج سازندگی با هدف همکاری با نهضت توسعه فضاهای آموزشی تعداد ۶ باب مدرسه (کانکسی و سنگی) را در شهرستانهای بستان آباد، کلیبر، مراغه، میانه، هریس و هوراند تقبل کرده است.
یکی از پروژههای مهم مدرسه سازی شامل تعهد شهرداری تبریز برای احداث ۱۴ باب مدرسه بالای ۱۲ کلاس درس در روز پنجشنبه کلنگ زنی میشود.
وی با بیان اینکه مناطق دارای مدارس با تراکم بالا و مناطق بدون مدرسه در اولویت احداث مدرسه هستند. افزود: یکی از پروژههای مهم مدرسه سازی شامل تعهد شهرداری تبریز برای احداث ۱۴ باب مدرسه بالای ۱۲ کلاس درس در روز پنجشنبه کلنگ زنی میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی ادامه داد: خیری با معرفی دکتر پزشکیان متعهد شده است تا ۱۲ مدرسه بزرگ مقیاس مجهز و پیشرفته در تبریز و شهرستانهای اطراف از جمله سهند احداث کند که از هفته آینده، عملیات اجرایی پنج مدرسه شروع میشود.
وی اظهار کرد: سه باب مدرسه توسط پالایشگاه تبریز احداث میشود که یک مدرسه ۶ کلاسه در روستای کوجوار تبریز در عید قربان کلنگ زنی شده و از اول مهر ماه از آن استفاده میشود.
ساخت مجتمع آموزش ۳۶ کلاسه در تبریز توسط خیر تهرانی
وی افزود: یکی از خیران تهرانی که جزو انبوه سازان بزرگ کشور است، متعهد شده است تا در شهرک اندیشه یک پروژه مجتمع آموزش ۳۶ کلاسه احداث کند و یک پروژه بی همتا با امکانات به روز و مدرن خواهد بود و مشکل آموزشی در این منطقه رفع میشود.
صادقی گفت: اولویت نخست در کشور، برچیده شدن مدارس سنگی و کانکسی بالای ۱۰ نفر تا پایان شهریور کشور است که آذربایجان شرقی به خاطر استان رئیس جمهور بودن، کمی فراتر رفته و مدارس کانکسی و سنگی بالای هشت نفر را در اولویت قرار داده است.
وی ادامه داد: تا پایان سال نیز مدارس کانکسی و سنگی بالای پنج نفر کاملا جمع آوری میشود.
وی، وجود ۵۳ مدرسه یک دانش اموز یک معلم و ۷۲ مدرسه ۲ دانش آموز و یک معلم را ازجمله نکاه ویژه دولت به بحث آموزش عنوان کرد.
بالای ۴۰ درصد دانش آموزان آذربایجان شرقی در تبریز هستند
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به آمار وضعیت دانش آموزان استان اشاره کرد و گفت: ۷۳۰ هزار دانش آموز در استان داریم که بالای ۴۰ درصد آنها در تبریز است و به طور میانگین بالای ۲۰ درصد دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند.
صادقی با بیان اینکه ۴۴ درصد دانش آموزان مقطع دبیرستان در هنرستان تحصیل میکنند، اظهار کرد: تلاش میشود تا این درصد همه ساله افزایش یابد و در افق برنامه هفتم توسعه نیز به ۵۰ درصد برسد که این موضوع به نفع دانش آموزان است.
وی تاکید کرد: توسعه هنرستانها در راستای مهارت آموزی دانش آموزان در تبریز مدنظر است و در این راستا یک باب هنرستان بالای ۳۰ کلاسه با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای استان احداث میشود که الان در مرحله اخذ مجوز است.
وی به راه اندازی هنرستانهای جوار صنعت و بهره گیری از امکانات صنایع و تربیت نیروهای کار نیز اشاره کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به وضعیت شهریههای مدارس غیردولتی استان اشاره کرد و گفت: ۲ نوع شهریه ثابت و فوق برنامه (به شرط اجرا در مدارس) مورد تایید ما بوده و میزان شهریه ثابت در مدارس غیردولتی استان بسیار پایین تر از سایر استانها است.
وی افزود: برخی مدارس ممکن است شهریههای مکمل با توافق اولیا برای تهیه غذا، لباس مدرسه، کیف و ... نیز دریافت کنند که باعث افزایش هزینههای اخذ شده از شوی اولیا میشود.
وی به وضعیت نمرات نهایی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: با الکترونیکی شدن تصحیح ورقههای امتحانی، نمرات نهایی دانش آموزان که بر کنکور تاثیر مستقیم دارد، ۲ نمره افت کرد است.
پیشنهاد دادهایم ورقههای امتحانی دانش آموزان شهرهای ۲ زبانه را به معلمان شهرهای تک زبانه ندهند
صادقی با بیان اینکه دانش آموزان و معلمان برای اینگونه روش تصحیح ورقهها آشنا میشوند، افزود: به سازمان سنجش پیشنهاد دادهایم که ورقههای امتحانی دانش آموزان شهرهای ۲ زبانه را به معلمان شهرهای تک زبانه ندهند زیرا ممکن است معلمان فارس زبان متوجه نوشتههلی دانش آموزان ۲ زبانه نشده و این امر به کاهش نمرات و ضایع شدن حق بچهها منجر شود.
وی تاکید کرد: مهمترین چالش در امر ادامه تحصیل دوران مدرسه، اصرار والدین بر پزشک بودن فرزند است و بر این اساس اگر دانش آموزی نتواند به خواسته والدینش برسد، دچار افسردگی و سردی از درس و مدرسه و دانشگاه میشود و برخی نیز صرفا به ماشین درس خوانی بدون توجه به مهارتهای زندگی اجتماعی تبدیل میشوند.
وی با اشاره به اجرای طرح مدرسه تراز، گفت: بر اساس این طرح، دانش آموزان در مدارس از نظر اعتقادی، ورزشی، آموزشی، پرورشی و به خصوص اجتماعی پرورش مییابند.