به گزارش خبرنگار ایرنا، تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره از رویکردها و سیاست های اصلی دولت چهاردهم است و پل سه راه جویبار نیز مصداق عینی در تحقق شعار دولت وفاق ملی در ایجاد و فراهم کردن زیرساخت های توسعه در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران است.
راههای ارتباطی به عنوان یکی از زیرساخت های توسعه نقش مهم و موثری در رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی دارد چرا که سرمایه گذاری مستقیم بر روی زیرساخت ها علاوه بر فراهم شدن امکانات تولیدی و تحریک فعالیت های اقتصادی، با کاهش هزینه های تجارت و انتقالات، باعث بهبود رقابت پذیری می شود و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می کند.
امروزه حمل و نقل جاده ای، به عنوان یکی از مهمترین شاخص های توسعه اقتصادی به حساب می آید چرا که کارشناسان و اقتصاددانان، بر این باورند که برای توسعه یک واحد اقتصادی می بایست ۲ واحد توسعه حمل و نقلی جاده ای را ایجاد کرد.
مازندران به عنوان استانی گردشگرپذیر و با تراکم جمعیتی بالا، در حالی از میلیونها گردشگر و مسافر و خوشنشین میزبانی میکند که زیرساختهای موجود در آن بر اساس سرانه جمعیتی آن ایجاد شده است.
برای بهبود وضعیت ارائه خدمات به جمعیت ساکن و مهمان، طرحهای عمرانی متعددی در حوزههای گوناگون زیرساختی از سالها پیش تعریف شد که برخی از آنها با گذشت بیش از دو دهه هنوز به بهرهبرداری نرسیده است.
۲ هزار و ۶۰۰ طرح عمرانی نیمه کاره در مازندران
بر اساس آمارهای رسمی اکنون نزدیک به ۲ هزار و ۶۰۰ طرح عمرانی نیمهکاره در مازندران وجود دارد که تکمیل آنها به ویژه در حوزه زیرساخت های راه، میتواند تا حد زیادی از چالشهای این استان را در بخش های مختلف رفع کند.
طرحهای نیمهکاره مازندران در بخش های مختلف از جمله راه های ارتباطی، درمانی، ورزشی، فرهنگی، گردشگری، آبرسانی، کشاورزی و سایر بخشها به پاشنه آشیلی برای این استان تبدیل شده بود اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم که تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره را یکی از سیاست های اصلی خود عنوان کرده است، تعداد زیادی از این طرح ها اکنون فعال شده و یا در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.
پل سه راه جویبار در کمربندی ورودی شهر ساری واقع شده که توقف یک دهه ای آن علاوه بر خسارت های مالی، در بسیاری موارد نیز خسارت جانی برای مازندرانی ها و مسافرانی که از این مسیر عبور می کنند به همراه داشت اما اکنون با ورود جدی نماینده عالی دولت در استان مرحله نخست این طرح با تزریق اعتبار در آینده نزدیک بهره برداری می شود.
آغاز عملیات اجرایی پل سه راه جویبار در مسیر کمربندی شهر ساری از حدود ۱۰ سال قبل آغاز شد و این کمربندی که به عنوان راه اتصال اصلی و راهبردی ساری و استان مازندران به مشهد مقدس به شمار می رود، سالها است به دلیل تزریق قطره چکانی اعتبار معطل باقی مانده بود.
این طرح در زمان آغاز عملیات اجرایی یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت اما کمبود اعتبار مانع از تکمیل این طرح عمرانی مهم در مرکز مازندران شده بود.
بلاتکلیفی و رها شدن احداث این پل که مشکلات زیادی را برای شهروندان و مسافرانی که از ساری گذر می کنند ایجاد کرده بود اما از زمان روی کار امدن دولت چهاردهم و با تلاش شبانه روزی پیمانکار، امیدواری ها به تکمیل این طرح مهم و زیربنایی افزایش یافته است.
عزم دولت چهاردهم برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه کاره
استاندار مازندران با بیان اینکه دولت چهاردهم برای تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام و نیمه کاره مصمم است، گفت که برای تحقق این مهم بی شک از تمام مکانات و ظرفیت های موجود به شکل مطلوب استفاده خواهد شد.
مهدی یونسی رستمی اظهار داشت: دولت چهاردهم ۲۴۰ طرح عمرانی و زیرساختی نیمه تمام و راکد مازندران را باهدف افزایش رفاه و عدالت اجتماعی در ماه های اخیر به سرانجام رسانده است.
وی خاطرنشان کرد: در پنج ماه اخیر بهره برداری و اتمام ۵۰۰ طرح عمرانی نیمه تمام را آغاز کرده ایم که از این تعداد، ۲۴۰ طرح اکنون به بهره برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان شهریور ماه افتتاح خواهد شد.
وی با اشاره به اقدمات صورت گرفته برای تکمیل طرح عمرانی پل سه راه جویبار در مرکز مازندران، با بیان اینکه، روند ساخت پل سه راه جویبار در ساری باجدیت و تلاش مضاعف در حال انجام است، گفت: یال شرقی این طرح حداکثر تا خردادماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
مقام عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه پیگیری، کنترل و نظارت بر روند احداث پروژه پل سه راه جویبار به صورت ویژه در دستور کار است، اظهار داشت: یال شرقی پروژه سه راه جویبار تا پایان خرداد ماه مورد بهره برداری قرار می گیرد.
یونسی رستمی اظهار کرد: کار جابجایی کارگاه به دلیل طول مسافت و تسهیل در روند پروژه بنابر درخواست مجری این پروژه یعنی شرکت ساخت و توسعه عملیاتی شده است.
وی ادامه داد :دستگاه دوم حفاری به محض اعلام آمادگی پیمانکار تمهیدات ترافیکی اش فراهم می شود و مشکلی از این نظر وجود ندارد.
مقام عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: جابجایی تجهیزات و زیرساخت های برق، گاز و آب در مرحله نهایی قرار دارد و با این جابجایی امکان ادامه عملیات برای اجرای این طرح را تسهیل می کند.
یونسی رستمی افزود: براساس پیش بینی های پیمانکار تا پایان خرداد ماه یال شرقی این پروژه مورد بهره برداری قرار می گیرد.
بتن ریزی عرشه پل سه راه جویبار ساری
فرماندار مرکز مازندران نیز از آمادهسازی عرشه پل سه راهی جویبار ساری برای بتن ریزی خبر داد و با اشاره به اهمیت راهبردی این پل در ساماندهی ترافیک و تسهیل تردد در محورهای مواصلاتی شرق و شمال ساری، گفت: در حال حاضر عملیات قالببندی و آرماتوربندی عرشه پل با جدیت در حال انجام است و بهزودی شرایط برای بتنریزی نهایی فراهم خواهد شد.
محمدعلی نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پل سه راه جویبار یکی از طرحهای اولویتدار شهرستان است که تکمیل آن با هدف ارتقای زیرساختهای حمل ونقل شهری و برونشهری در دستور کار قرار گرفته است.
فرماندار ساری با بیان اینکه تکمیل این طرح میتواند به شکل چشمگیری از ترافیکهای سنگین در ورودی و خروجیهای ساری بکاهد، اظهار کرد: احداث پل سهراه جویبار نه تنها موجب کاهش زمان سفر بین شهرها و روستاهای مجاور میشود، بلکه نقش مؤثری در افزایش سطح ایمنی عبور و مرور، کاهش تصادفات، بهبود دسترسی به مراکز خدماتی و اقتصادی و همچنین روانسازی مسیرهای ترانزیتی را نیز به همراه خواهد داشت.
وی با اشاره به حمایتهای صورتگرفته در سطح استانی برای شتاببخشی به روند اجرای این طرح، از همراهی و پیگیریهای دلسوزانه دکتر یونسی، استاندار مازندران قدردانی کرد و افزود: بدون تردید، حمایتهای قاطع و بیوقفهی استاندار در تأمین اعتبارات و رفع موانع اجرایی طرح، زمینهساز شتاب بخشی این طرح زیربنایی شد و به طور حتم این روحیه همافزایی و همدلی در مجموعه مسئولان استانی و شهرستانی، نویدبخش آیندهای روشن در توسعه زیرساختهای عمرانی خواهد بود.
وی همچنین با بیان اینکه رضایتمندی شهروندان، اولویت اصلی مدیریت شهرستان است، گفت: هدف ما از اجرای چنین پروژههایی، تسهیل در زندگی مردم، بهبود خدمات حملونقل و کاهش دغدغههای ترافیکی است و این طرح نیز در همین مسیر تعریف شده و با جدیت دنبال میشود.
پل سه راه جویبار در مسیر تکمیل
فرماندار ساری با بیان اینکه پل سه راه جویبار بزودی به بهره برداری خواهد رسید، افزود: تسریع در تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام، رویکرد قطعی ما در شهرستان ساری است.
نوبخت ادامه داد: پل سهراه جویبار، تنها یک سازه عمرانی نیست، بلکه گرهگشای یکی از مهمترین چالشهای ترافیکی و یکی از نمادهای عینی توجه دولت به خواست مردم در حوزه حملونقل شهری است.
وی با اشاره به ضرورت مدیریت دقیق زمان و منابع، خاطرنشان کرد: پروژههایی از این دست، نیازمند نگاه راهبردی، پیگیری مستمر و همافزایی حداکثری بین دستگاههای اجرایی است و از اینرو، با تاکید مجدد بر عزم جدی دولت چهاردهم در اتمام پروژههای بر زمینمانده، این طرح مهم نیز در موعد مقرر و بدون وقفه به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: پل سه راه جویبار حلقه اتصال مهمی در بافت شهری است که تکمیل آن، نه تنها باعث روانسازی ترافیک در ورودی شهر ساری خواهد شد، بلکه گامی مؤثر در جهت ارتقای سیما و منظر شهری محسوب میشود.
فرماندار مرکز مازندران با عنوان اینکه تسریع در تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام، رویکرد قطعی ما در شهرستان ساری است افزود: اتمام پروژه های نیمه تمام یک ضرورت انکارناپذیر در مسیر خدمت رسانی مؤثر به مردم است.
پروژه پل سهراه جویبار، با بهرهگیری از اعتبارات ملی و در قالب برنامههای توسعه متوازن شهری، با هدف کاهش بار ترافیکی، ارتقای ایمنی عبور و مرور و پاسخ به مطالبات مردم شریف منطقه، در دست اجراست.
مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد که حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند.
از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشینآلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.
مازندران حدود ۴۶۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد که در آنها سالانه بیش از هفت میلیون تن محصول تولید می شود. ۷۲ نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود این استان در تولید ۱۵ نوع از محصولات کشاورزی و باغی هم رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است. مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.
هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر، کناره و جاده گلوگاه ۶ محور اصلی مازندران است که این استان را به استانهای تهران، البرز، سمنان، گیلان و گلستان متصل می کند.