به گزارش ایرنا، مهدی جمالینژاد عصر یکشنبه در جلسه شورای آموزشوپرورش اصفهان افزود: خیران در استان اصفهان کارهای بزرگی کردهاند اما این به معنای آن نیست که دستگاههای اجرایی برای حل مشکلات آموزش و پرورش از زیر بار مسوولیت شانه خالی کنند.
وی اظهار داشت: اتکای بیش از حد به خیران، دستگاهها را تنبل میکند و اگر دستگاهی بودجه ندارد، باید پیگیری کند، نه اینکه منتظر بماند که خیرین کار را انجام دهند.
استاندار اصفهان با تأکید بر بررسی وضعیت دانشآموزان و مدارس استثنایی استان افزود: وضعیت حملونقل، تجهیز مدارس و تأمین امکانات موردنیاز این قشر باید بررسی و تکالیفی برای دستگاهها مقرر تا خدمات لازم به دانشآموزان استثنایی ارائه شود.
وی یادآور شد: در شورای شهر، سازمان برنامه و بودجه، شهرداریها و سایر دستگاهها، ما با ترک فعل مواجه هستیماین در حالیستکه وقتی دستگاهی مسوول است، باید بودجه جذب کند، پیگیر مصوبات باشد و بداند که صرف حضور در جلسه بهمعنای انجام وظیفه نیست.
جمالی نژاد افزود: شهرداریهای بزرگ مانند اصفهان، شاهینشهر، نجفآباد و خمینیشهر توان انجام امور مناسبسازی محیط برای افراد دارای معلولیت را دارند و باید به طور مستقیم وارد عمل شوند.
وی خاطرنشانکرد: در مقابل، شهرداریهای کوچکتر که از امکانات محدودتری برخوردارند، میتوانند از حمایتهای استانی و ملی بهرهمند شوند و در این راستا از سازمان مدیریت و برنامهریزی استان درخواست می شود که لیستی دقیق از شهرهای کمتر برخوردار تهیه کند تا در برنامهریزیها لحاظ شود.
توجه به جامعه معلولان، سرمایهگذاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی این استان بیش از ۱۰۰ هزار نفر را زیر پوشش دارد گفت: با احتساب خانواده معلولان، یک میلیون نفر از جمعیت استان درگیر موضوع معلولیت هستند و هرگونه توجه به این جامعه بزرگ ارتقای سرمایه اجتماعی استان را موجب می شود.
ایوب درویشی افزود: اگر بتوان زمینه حضور اجتماعی این معلولان را فراهم کنیم، هم نشاط اجتماعی ایجاد میشود و هم امید در جامعه گسترش مییابد.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به سه اولویت مهم استان در سطح کلان گفت: گردشگری، هوش مصنوعی و انرژیهای نو، سه اولویت تعریفشده برای توسعه استان هستند و افراد دارای معلولیت میتوانند در هر سه زمینه مشارکت فعال داشته باشند.
وی بیان داشت: اگر اصفهان به عنوان شهری دوستدار سالمندان و توانخواهان معرفی شود، میتوانیم بخشی از ظرفیت گردشگری کشور و حتی عرصه بینالمللی را به خود اختصاص دهیم و از مسیر خواهرخواندگی با شهرهای خارجی هم میتوان در این زمینه استفاده کرد.
درویشی خاطرنشان کرد: در مراکز آموزش و پرورش استثنایی، مراکز توانبخشی و بهزیستی میتوانیم از فناوریهای نوین استفاده کنیم و سهم خود را در تحقق اولویتهای توسعه استان ایفا نماییم.
استاندار اصفهان در حاشیه این جلسه متعهد شد که ماشین «پرکینز» مورد نیاز یکی از دانشآموزان روشندل استان و خبرنگار خبرگزاری پانا را تأمین کند.
در زمان حاضر پنج هزار و۴۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۸۰ مدرسه خاص استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.