به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از موزه سینما، مراسم نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی، از مدیران فرهنگی و سینمایی باسابقه، در سالن فردوس موزه سینما با حضور رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، ایرج راد، علی رویینتن، کامران ملکی، ارد عطارپور، سعید حاجیمیری، علیرضا تابش، فاطمه محمدی، مدیر عامل موزه سینمای ایران، سعید الهی، علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما خانواده زنده یاد مسعودشاهی و جمعی از سینماگران، مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه برگزار شد.
در این مراسم نسخه تصحیح رنگ شده فیلم «نماز جمعه»به کارگردانی مهدی مسعود شاهی تولید سال ۱۳۶۱که توسط فیلمخانه ملی ایران آماده شده بود نمایش داده شد. اصل این فیلم ۳۳ دقیقه بود که نسخه ۶ دقیقه ای از آن نمایش داده شد.
کامران ملکی بازیگر و مشاور امور اصناف در خانه سینما در آغاز این مراسم گفت: ما امروز موزه سینما و خانه سینما داریم. اما باید بدانیم در یک دوران، چه کسانی باعث شدند که ما امروز اینها را داشته باشیم. دورانی بود که سینما مورد هجمه قرار داشت و حتی تصمیمهایی برای حذف کامل آن مطرح شد. اگر صحبتهای امام (ره) و پس از آن تلاشهای مدیرانی که خطشکن بودند، نبود، امروز سینمای ایران به این شکل وجود نداشت.
او افزود: در آن دوران مسعودشاهی، یک جزیره فرهنگی در دل وزارت ارشاد ایجاد کرد؛ سینمای تجربی و نیمهحرفهای را زنده نگه داشت. او فیلمهایی در تراز انقلاب تولید میکرد؛ فیلمهایی که حرفهای ما را بازتاب میدادند و فیلمسازانی را تربیت میکرد که حامل همان حرفها باشند.
سلامت و شرافت مدیریتی، میراث ماندگار اواست
علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما، نیز بیان کرد: من به نمایندگی از جامعه اصناف سینمایی ایران، چند جملهای درباره کسی میگویم که برای نفس سینما زحمت کشید و همت گذاشت.
او با تأکید بر بررسی گذشته فرهنگی کشور اظهار کرد: وقتی جریان فرهنگی سالهای گذشته را مرور میکنیم، هر کمبود و کاستیای که امروز احساس میشود، بیشک نتیجه سوءمدیریتهای انباشته است. اگر امروز برخی بخشهای سینمای کشور زندهاند، به خاطر کسانی است که با تفکر سالم مدیریت کردند؛ کسانی که چشم ناپاک به سفره انقلاب نداشتند. آنها دل و جانشان در پی مقام نبود. تمام وجودشان خلاصه شده بود در یک ایمان و تفکر انسانی. مسئولیت خود را سالم، صحیح و بر اساس باورهای واقعی و بنیادین ایدئولوژیک خود پیش بردند. از نگاه من، سلامت و شرافت این مدیران از همهچیز مهمتر است.
مدیرعامل خانه سینما در پایان با اشاره به منش فراجناحی و انسانی مسعودشاهی گفت: این افراد، با چشم بسته در خدمت هیچ جناح یا حزب خاصی نبودند. آنان انسانیتر و بزرگتر فکر میکردند.
تأکید بر سلامت، شرافت و نگاه تحولآفرین
رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی نیز با بیان دشواری سخن گفتن درباره چنین شخصیتی، از بزرگی و عمق وجود مرحوم مسعودشاهی یاد کرد و گفت: گاهی انسان ترجیح میدهد کمتر سخن بگوید و در برابر بزرگی افراد سکوت کند؛ زیرا هرچه با زبان بیان شود، از اصل ماجرا فروکاسته خواهد شد. زحماتی که مسعودشاهی برای فرهنگ، هنر و بهویژه سینما کشید، بر کسی پوشیده نیست. دلسوزی ایشان از جمله خصایص برجسته شخصیتشان بود.
فریدزاده سپس به آخرین دیدار خود با زندهیاد مسعودشاهی در بیمارستان اشاره کرد و افزود: نگرشی که نسل مسعودشاهی در وجود خود داشت، شاید برای نسل ما چندان قابل فهم نباشد. شور و اشتیاق و انگیزه اصلاح و بازسازی، بخشی از شخصیتش بود؛ نسلی که آمد تا جهانی را متحول کند، نه فقط مرزهای جغرافیایی کشور، بلکه با نگاهی آرمانی و دیدگاهی برای تغییر جهان. دلسوزی عمیقش، سلامت و شرافتش، چیزی بود که کمتر کسی میتوانست باور کند.
رئیس سازمان سینمایی در پایان خاطرنشان کرد: آموختن از کتاب یک مسئله است، اما مواجهه با افرادی که خودشان جهان هستند، جهانِ فکر و احساس، مسئلهای دیگر است. افتخار داشتم که در کنار ایشان باشم و افسوس که اکنون فقدانشان را حس میکنیم. با این حال، اثرگذاری و نگاه عمیقش در سینما و فرهنگ، بیتردید جاودانه خواهد ماند.
میراث ماندگار یک نگاه انقلابی
فاطمه محمدی، مدیر موزه سینما هم گفت: افتخار داشتم به مدت ۱۰ سال شاگرد استاد باشم. انجمن کودک و رسانه به لطف ایشان تأسیس شد و به فعالیت خود ادامه داد و حضور بینالمللی داشت. تقریباً تمام شبکههای بینالمللی کودک از استاد بهره بردند و از ایدههای ایشان استفاده کردند.
او از خانواده مرحوم مسعودشاهی دعوت کرد تا برای قدردانی از حضورشان روی صحنه بیایند و افزود: مرحوم مسعودشاهی، تنها چهره یا یکی از معدود افرادی بودند که ترجمه دقیقی از نگاه انقلابی به فرهنگ و هنر داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کردند.
تجلیل از شخصیتی شریف و فرهنگی
ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر، حضور خود را ادای احترام به مردی توصیف کرد که خدمات ارزشمند و شایستهای به فرهنگ و هنر کشور ارائه کرده است. او در توصیف شخصیت مسعودشاهی گفت: مردی که با خلوص و صداقت، خدمتگزار بود. مدیری توانمند، مدبر، دوستداشتنی، عاشق و شریف. مهمترین ویژگی استاد مهدی مسعودشاهی، شرافت او بود. شرافتی که به اسطوره بدل شد. او خالص بود، پاک بود، باصفا بود؛ در حوزهی مسائل فرهنگی و هنری، خلاقیتی عظیم داشت، و این خلاقیت با روح بزرگ و شرافت نهفتهی او در هم آمیخته بود.
مدیرعامل خانه تئاتر تأکید کرد: او شخصیتی داشت که هیچگاه در پی آن نبود که خود را بهعنوان یک مدیر اجرایی برجسته جلوه دهد. بلکه با فروتنی کار میکرد و همین فروتنی او را بهواقع برتر ساخت.
احمد میرعلایی، مدیر پیشین بنیاد سینمایی فارابی نیز در این مراسم با اشاره به عدم وابستگی مرحوم مسعودشاهی به جایگاههای رسمی عنوان کرد: برای او، داشتن یا نداشتن مسئولیت رسمی تفاوتی نداشت؛ بلکه مهم این بود که بتواند خدمت کند، بتواند اثر بگذارد، بتواند راهی باز کند. او یک مدیر خلاق، فرهنگی، کوشا، صبور، دلسوز، همراه، مدبر و میداندار بود. پشت میز نمینشست، همیشه در میدان بود.
میرعلایی با انتقاد از تغییرات غیرکارشناسانه مدیران اذعان کرد: یکی از ضربههایی که کشور ما میخورد، تغییر سلیقهای مدیران است. ما باید مدیران را بر اساس شایستگی انتخاب کنیم، نه براساس سلیقه شخصی ردشان کنیم. مسعودشاهی، مدیریت را هدفمند میپذیرفت، هدفمند مدیر میشد. او مدیر لحظه نبود، مدیر آینده بود. هرگز نمیگفت باید چهار یا پنج سال کار کنم و سپس کنار بروم. هر جایی که قرار گرفت، مسیر را برای مدیران بعدی هموار کرد.
این مدیر فرهنگی در ادامه با اشاره به نگرانیهای زندهیاد مسعودشاهی تاکید کرد: او همیشه آن چیزی را که فرهنگ اسلامی، انقلابی و ایرانی به آن نیاز داشت، مدنظر داشت. نگران سینمای امروز بود.
میرعلایی در بخش پایانی صحبتهای خود، به باور عمیق مهدی مسعودشاهی به بقای سینما اشاره کرد: مسعودشاهی باور داشت که سینما باید باقی بماند، سینما باید هدفمند باشد، انیمیشن باید پویا باشد. تمام تلاشش همین بود و در هر جا، در هر لحظه، هر گاه که کاری متوقف شده بود، مدیران مختلف از او کمک میخواستند، زیرا تفکر درست داشت، راهگشا بود و به معنای واقعی یک مدیر انقلابی بود.
مصطفی رحماندوست، نویسنده نامآشنای حوزه کودک و نوجوان، نیز با نگاهی متفاوت به نقش زندهیاد مهدی مسعودشاهی اشاره کرد و گفت: مسعودشاهی حامی نخستین سایت کودکانه ایران بود. در آغاز دوران دولت هفتم، من سایت دوستان را راهاندازی کردم. هر ماه برای تأمین هزینه باند اینترنت، سه میلیون تومان جمعآوری میکردیم. به محلی مراجعه کردیم برای تخفیف، اما حاضر به تخفیف نشدند و ما در نهایت با زحمت، ۲۱ هزار عنوان کتاب کودک را روی سایت بارگذاری کردیم.
او افزود: این فعالیت، مقدمهای شد برای راهاندازی سایت کتابخانه ملی کودک و نوجوان. یک روز مسعودشاهی از من پرسید این صداها را کجا ضبط میکنید؟ بدون اینکه من چیزی از او خواسته باشم، پیگیر کار ما شد. وقتی فهمید حمایتی نداریم، ما را به صبا دعوت کرد. آنجا فهمیدیم چه امکاناتی وجود دارد؛ چیزی فراتر از تصور ما.
این نویسنده اضافه کرد: پنج تا شش ماه پیش از فوت ایشان، با او تماس گرفتم و پرسیدم این ماجرا را یادت هست؟ گفت بله، آن اولین سایت کودکانه ایران بود. خوشحال بود که توانسته کاری تأثیرگذار انجام دهد. در زمانی که اینترنت هنوز ناشناخته بود، او با دیدی وسیع و نگاهی رو به آینده، پشتیبان کار ما شد. ما چهار سال ادامه دادیم و دست او، همیشه همراه ما بود.
به گزارش ایرنا، مهدی مسعودشاهی از مدیران باسابقه سینمای ایران ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ درگذشت و پیکر او ۲۶ اسفند با حضور مدیران فرهنگی و هنری از تالار وحدت به سمت خانه ابدی بدرقه شد.
مهدی مسعودشاهی از پایهگذاران بنیاد رودکی، بنیاد سینمایی فارابی، موسسه فرهنگی و هنری صبا وابسته به صدا و سیما، مرکز گسترش سینمای مستند ، تجربی و پویانمایی و برگزارکننده اولین جشنواره بینالمللی فیلم میلاد (۱۳۶۰) شناخته میشود.
او دبیر دو دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر، دبیر یک دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان، مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، مدیرکل نظارت و نمایش سینمایی و همچنین داور چند دوره جشنواره فیلم فجر نیز بوده است.