به گزارش ایرنا، عبدالعلی کیانمهر روز یکشنبه در کارگروه توسعه مهارت استان گلستان اظهار کرد: چند روز قبل در مرکز خرید آققلا از یک کشاورز در مورد محصول امسال گندم پرسیدم که پاسخ داد از هشت هکتار زمین حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم برداشت کرده که این میزان در سالهای اخیر تغییر قابلتوجهی نداشته است.
وی بیان کرد: کشورهای پیشرفته با بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، به برداشت ۱۰ تن گندم در هر هکتار دست یافتهاند و این مقایسه نشاندهنده ضرورت بهروزرسانی دانش و مهارتها از طریق آموزشهای مدرن است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان ادامه داد: برای کاهش آسیبپذیری اقشار مختلف، بهویژه در مناطق روستایی، باید توانمندسازی را در دستور کار قرار دهیم.
کیانمهر ادامه داد: آموزش و پرورش نیروهای انسانی، بهویژه در بخش کشاورزی که ۷۰ درصد درآمد استان گلستان از آن تأمین میشود، میتواند بهرهوری را بهطور چشمگیری افزایش دهد.
وی گفت: به عنوان نمونه، هنرستان کشاورزی گنبد با ۲۷ هکتار زمین، نهتنها محصول تولید میکند، بلکه با فروش آن به توسعه اقتصادی کمک میکند که این مدل باید در واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ نیز پیادهسازی شود تا با آموزش نیروی انسانی، ایمنی و فرهنگ سازمانی ارتقا یابد و بهرهوری افزایش پیدا کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان بیان کرد: زنان روستایی میتوانند همزمان با مدیریت امور خانه، با آموزشهای مناسب در تولید و کسب درآمد مشارکت کنند.
کیانمهر افزود: ایجاد مراکز خرید تعاونی در روستاها، مانند عطاآباد و وامنان، میتواند به اشتغالزایی و توانمندسازی این قشر کمک کند. چرا نباید ۲۰ روستا مانند عطاآباد به عنوان قطب تولید مبل و ۲۰ روستا مانند وامنان به عنوان قطب تولید زعفران در گلستان داشته باشیم؟ این ابتکارات میتوانند اقتصاد محلی را متحول کنند.
وی ادامه داد: برای رسیدن به نقطه مطلوب، باید از فناوریهای نوین، بهویژه هوش مصنوعی، در کشاورزی و صنایع بهره ببریم؛ همچنین، استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ برای حمایت از تولید و نهادینهسازی آموزش در واحدهای تولیدی میتواند به بهبود کیفیت محصولات و افزایش بهرهوری منجر شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: گلستان از ظرفیتهای بینظیری برخوردار است و جوانان خلاق، اساتید مجرب و دانشگاههای پیشرو با آموزشهای بهروز و هدفمند، میتوانند موتور محرک توسعه استان باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این جلسه گفت: تا پایان شهریور امسال برنامههای آموزشی با تمرکز بر نیازهای بازار کار و هدایت منابع به سمت مهارتمحوری پیش میروند.
قدرتالله نظری اظهار کرد: با وجود کمبود مربی و زیرساختهای آموزشی، تلاشها برای بهبود ساختارها و کاهش کاستیها ادامه دارد و این حرکت، نویدبخش آیندهای روشن برای آموزش مهارتمحور در استان است.
وی بیان کرد: در راستای تقویت آموزشهای مهارتی، همکاری با اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی منجر به پوشش گستردهتر برنامههای آموزشی شده است و این همکاریها، فرصتهای یادگیری را برای تعداد بیشتری از افراد فراهم کرده و به توسعه مهارتهای کاربردی کمک میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان ادامه داد: گرایش دانشآموزان و خانوادههای استان به آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتآموزی افزایش چشمگیری داشته به طوری که با حدود ۳۱ هزار هنرجو در استان، نزدیک به ۴۴ درصد از کل دانشآموزان به سمت مهارتآموزی هدایت شدهاند.
مدیرکل فنی و حرفهای گلستان هم در این مراسم گفت: یکی از چالشهای اصلی صنایع بزرگ استان، مانند شرکتهای سیمان و معادن، حوادث ایمنی است به طوری که بیش از ۵۷ درصد حوادث ناشی از نبود استانداردهای مشخص گزارش شده است.
حمزه کرایلو اظهار کرد: در پاسخ به این مشکل، سازمان بهزیستی با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، حرکت به سمت تدوین استانداردهای ایمنی را آغاز کرده و این اقدام، گامی مهم برای کاهش حوادث و افزایش ایمنی در محیطهای کاری است.
وی افزود: یکی از ابتکارات کلیدی، ایجاد هنرستانهای جوار کارخانهها و شبکههای صنعتی است. این هنرستانها، با ارائه آموزشهای سهساله، دانشآموزان را با مهارتهای موردنیاز بازار کار آشنا میکنند.
مدیرکل فنی و حرفهای گلستان گفت: این مدل، که در شهرهایی مانند یزد و اصفهان موفقیتآمیز بوده، نهتنها فرهنگ کار را ترویج میدهد، بلکه درآمدزایی همزمان برای دانشآموزان را ممکن میسازد.
کرایلو ادامه داد: آموزشهای مهارتی، بهویژه در هنرستانها، با هدف آمادهسازی دانشآموزان برای ورود مستقیم به بازار کار طراحی شدهاند و این برنامهها، با تمرکز بر تسلط به مهارتهای تخصصی، زمینهساز اشتغال پایدار و درآمدزایی برای جوانان هستند.