به گزارش شنبه ایرنا، مرز هوایی دزفول تصویب شد!! خبری که دوم خرداد سال ۱۴۰۲ از طرف فرماندار دزفول اعلام و موجی از شادی در بین مردم دزفول به ویژه کشاورزان و صنعتگران ایجاد کرد.
پیش از این؛ علیرضا خردمند، فرماندار ویژه دزفول اعلام کرده بود که طی نشستی در وزارت کشور، موضوع مرز هوایی دزفول تصویب شده و باید به تأیید نهایی هیأت دولت برسد.
به گفته وی، این نشست سنگینی که با حضور مخالفانی برگزار شد، در نهایت با رأی مثبت چهار به سه اعضای جلسه، تصویب شد. او ابراز امیدواری کرد با کارگروهی که در این خصوص تشکیل شده، نظر هیأت دولت نیز مثبت و ابلاغ شود.
فرماندار ویژه دزفول ادامه داد: با این اتفاق، فرودگاه دزفول بینالمللی خواهد شد و پروازهای خارجی و صادرات نیز با افتتاح کامل گمرک برقرار میشود. البته مقدمات و زیرساختهای لازم از جمله برقراری کامل گمرک، ارتقای ترمینال مسافربری و ایجاد ترمینال باری باید فراهم شود تا فرودگاه دزفول توانایی انجام پروازهای بینالمللی را داشته باشد.
چند ماه بعد در ۱۴ آبان همان سال، فرماندار دزفول اعلام کرد: فرودگاه دزفول با تصویب هیات وزیران به عنوان فرودگاه مجاز برای ورود و خروج کالا و مسافر بین المللی تعیین شد.
وی افزود: این مصوبه هیأت وزیران برای اجرا توسط معاون اول رئیسجمهور به وزارتخانههای کشور، راه و شهرسازی و امور خارجه ابلاغ شده است.
بر اساس این گزارش، هفتم آذرماه سال ۱۴۰۲, نماینده وقت مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری اعلام کرد: عملیاتی شدن مرز هوایی دزفول منوط به ایجاد زیرساختها است.
سید احمد آوایی در این نشست اظهار کرد: در برخی فصول، شاهد از بین رفتن محصولات کشاورزی شهرستان دزفول هستیم که به دلیل نبود بازار یا دفن میشوند و یا به خوراک دام تبدیل میگردند. از همینرو راهاندازی مرز هوایی فرودگاه دزفول بهطور جدی پیگیری شده است.
وی با اظهار تأسف از کارشکنیها و همکاری نکردن برخی مسئولان در راهاندازی مرز هوایی دزفول، ادامه داد: در نهایت با پیگیریهای فراوان، مصوبه هیأت دولت برای مرز هوایی اخذ شد، اما عملیاتی شدن آن نیازمند ایجاد زیرساختهایی نظیر استقرار گمرک، اداره گذرنامه، دستگاههای «X-RAY» و سامانه ناوبری «Aye less» در شهرستان دزفول است که پیگیریهایی در این زمینه در حال انجام است.
وی عملیاتی شدن مرز هوایی را در رشد و توسعه منطقه اثرگذار دانست و افزود: ترمینال جدید برای پروازهای خارجی باید هشت هکتار زمین در اختیار داشته باشد.
آوایی گفت: در حال حاضر زمان رسیدن محصولات کشاورزی دزفول به روسیه ۱۲ روز است که در این مدت، حدود ۳۰ درصد محصول از بین میرود.
از آنجایی که توسعه فرودگاه به عنوان یکی از مولفههای ضروری در پیشرفت و توسعه در جامعه کنونی مطرح است، پیشرفت و توسعه دزفول به ویژه پیشرفت وضعیت کشاورزی و صنعت که پایه اصلی اقتصاد این شهرستان را تشکیل میدهند نیز به توسعه فرودگاه وابسته است.
فرودگاهی که ۲ سال پیش قرار بود بینالمللی شود و محصولات کشاورزی تولید دزفول و شهرهای همجوار را به کشورهای دیگر صادر کند، اکنون حال خوشی ندارد و نه تنها پروازهای بینالمللی برقرار نشده، بلکه تعداد پروازهای هفتگی این فرودگاه به حدود ۹ پرواز رسیده است.
این روزها حال کارکنان فرودگاه دزفول نیز خوش نیست و زمزمههایی از اخراج، تعدیل نیرو یا کاهش همکاری با آنها به گوش میرسد.
یکی از کارکنان فرودگاه دزفول به نمایندگی از دیگر کارکنان ضمن تماس با خبرنگار ایرنا، با ابراز نگرانی از وضعیت ایجادشده گفت: از هفته گذشته اعلام شده به علت کاهش پروازهای فرودگاه دزفول، قرار است نیروها تعدیل شوند؛ اما پس از رایزنیهای فراوان، اعلام شد نوع همکاری تغییر یافته و قرار است کارکنان بهصورت شیفتی و نیمماهه در فرودگاه خدمت کنند و حقوق نیز بر اساس کار انجامشده پرداخت شود.
یکی دیگر از کارکنان فرودگاه دزفول که خواست نامی از وی برده نشود نیز گفت: در صورت عملی شدن این تصمیمات زندگی من و سایر همکارانم با سابقه بالا دچار مشکل خواهد شد زیرا طبق گفتهها حقوق نیز نصف خواهد شد این در حالی است که در شرایط پرالتهاب کنونی که منتظر افزایش حقوق بودیم مبلغ دریافتی نصف خواهد شد.
یکی دیگر از کارکنان فرودگاه دزفول نیز ادامه داد: چنین خبری موجی از نگرانی بین همکاران ایجاد کرده است زیرا با چنین تصمیمی زندگی ما نابود خواهد شد ضمن اینکه فرصت شغلی دیگری نیز وجود ندارد که تغییر شغل دهیم.
وی افزود: اول امسال قراردادی ۶ ماهه با کارکنان فرودگاه دزفول بسته شد ولی با وجود مشکلات ایجاد شده، اخیرا قراردادی سه ماهه نیز تنظیم و به امضای کارکنان رسیده تا در پایان خردادماه، امکان قطع همکاری وجود داشته باشد؛ این موضوع نگرانی مضاعفی بین همکاران ایجاد کرده است.
با توجه به اینکه شرکت «عقاب عسلویه» به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده دو منظوره از فرودگاههای نظامی، مدیریت پروازهای فرودگاه دزفول را بر عهده دارد، خبرنگار ایرنا مصاحبهای با مدیرعامل این شرکت ترتیب داد.
اخراج یا تعدیل نیرو در فرودگاه دزفول در حال حاضر صحت ندارد
خلبان مسعود روزخوش، مدیرعامل شرکت عقاب عسلویه، گفت: اخراج یا تعدیل نیروهای فرودگاه دزفول در حال حاضر صحت ندارد، ولی با توجه به مدت قراردادهایی که با نیروها بسته شده، کارفرما میتواند پس از پایان قرارداد، طبق قانون نسبت به ادامه یا خاتمه همکاری اقدام کند.
تابع قوانین اداره کار هستیم
وی با بیان اینکه تابع قوانین اداره کار هستیم، افزود: به علت کاهش پروازها و هزینههای فراوان، ممکن است برخی قراردادها پایان یابد یا نیروها شیفتبندی شوند.
هیچ کدام از وعدههای مسوولان در خصوص توسعه فرودگاه دزفول عملی نشد
مدیرعامل شرکت عقاب عسلویه با انتقاد از عملیاتی نشدن قولها و مصوبات مربوط به فرودگاه دزفول گفت: استاندار خوزستان، فرماندار و نماینده دزفول که ۲ سال پیش تعهداتی داده بودند، هیچکدام به وعدههای خود عمل نکردند. اگر زیرساختها فراهم و پروازهای این فرودگاه افزایش مییافت، چنین مشکلاتی پیش نمیآمد.
امیر روزخوش اضافه کرد: با توجه به اینکه سالن پروازهای داخلی و خارجی باید مجزا باشد، سید احمد آوایی، نماینده وقت دزفول در مجلس شورای اسلامی، تقاضای هشت هکتار زمین از نیروی هوایی کرد تا سالن موردنظر ساخته شود.
وی ادامه داد: زمین موردنظر تأمین شد، ولی هیچ اقدامی در این مدت انجام نشده و در واقع هیچکدام از وعدهها عملیاتی نشده است.
ظرفیتها برای تامین زیرساختهای فرودگاه دزفول فراهم است
مدیرعامل شرکت عقاب عسلویه تصریح کرد: ظرفیتهایی برای تأمین زیرساختهای فرودگاه دزفول وجود دارد و باید این زیرساختها فراهم شود تا شاهد افزایش پروازها و برقراری پروازهای خارجی باشیم.
علاوه بر مشکلات مطرحشده، افزایش نامتعارف قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای فرودگاه دزفول یکی از دلایلی است که موجب کاهش استقبال مسافران شده است. بهطوریکه هر بلیت یکطرفه از دزفول به تهران با مبلغ حدود ۲۷ میلیون ریال و گاه بیشتر به فروش میرسد و ظاهراً هیچ نظارتی بر قیمتهای تعیینشده از سوی شرکتهای هواپیمایی وجود ندارد.
موضوع توسط خبرنگار ایرنا از فرماندار دزفول نیز پیگیری شد.
موردی مبنی بر اخراج رسمی نیروهای فرودگاه دزفول دریافت نشده است
علیرضا خردمند گفت: هنوز بهصورت رسمی، موردی مبنی بر اخراج یا تعدیل نیروهای فرودگاه دزفول اعلام نشده، ولی زمزمههایی وجود دارد.
بالا بودن هزینهها مشکلاتی برای فرودگاه دزفول ایجاد کرده است
وی افزود: طبق بررسیهای انجامشده، بالا بودن هزینهها مشکلاتی برای فرودگاه دزفول ایجاد کرده که پیگیریهای لازم برای رفع آنها در حال انجام است.
فرماندار دزفول تأکید کرد: به دنبال راهکارهایی برای تأمین هزینههای فرودگاه هستیم تا شاهد تعدیل نیرو در این فرودگاه نباشیم.
وی افزود: جابجایی مالی و تأمین هزینهها امری زمانبر است، اما پیگیریهای لازم در دست انجام است.
پیگیریها برای حل مشکل فرودگاه دزفول در حال انجام است
عباس پاپیزاده، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز از انجام پیگیریهایی برای حل مشکلات فرودگاه خبر داد و گفت: در صورت کسب نتیجه، اطلاعرسانی لازم انجام خواهد شد.
آنچه محرز است، مشکلات حلنشده و تأمیننشدن زیرساختهای لازم و بیتوجهی به مصوبات پیشین، وضعیت نابسامانی را برای فرودگاه دزفول ایجاد کرده است. انتظار میرود مسئولان نسبت به تعهداتی که در زمان مسئولیت خود یا مسئولان پیشین داده شده و اجرای آنها میتواند موجبات توسعه شهرستان را فراهم کند، متعهد باشند و به جای فرافکنی، به دنبال رفع مشکلات باشند.
ایجاد نگرانی در میان حدود ۵۰ نفر از کارکنان فرودگاه دزفول در حالی است که مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر بارها بر اهمیت اشتغالزایی، حل مشکلات جوانان و فراهمکردن زمینه ازدواج تأکید داشتهاند. ادامه این روند، میتواند به بیکاری و بروز مشکلات جدی برای این افراد و خانوادههایشان منجر شود.
به گزارش ایرنا، فرودگاه دزفول که بهصورت رسمی با عنوان «فرودگاه دزفول (پایگاه چهارم شکاری وحدتی)» شناخته میشود، یکی از فرودگاههای نظامی-مردمی کشور است که در شمال استان خوزستان و در حریم شهر دزفول قرار دارد.
این فرودگاه با هدف نظامی و پشتیبانی از نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد و نقش مهمی در دوران دفاع مقدس ایفا کرد. پایگاه چهارم شکاری وحدتی که یکی از مراکز کلیدی نیروی هوایی ارتش در دوران جنگ تحمیلی بود، هماکنون نیز در این محل مستقر است.
فعالیتهای مسافربری فرودگاه دزفول نیز بهموازات کاربری نظامی آن، از دهههای گذشته آغاز شده و بهصورت محدود ادامه داشته است. این فرودگاه دارای یک باند اصلی پروازی است و در مقاطع مختلف، پروازهای مسافری از دزفول به مقاصدی مانند تهران، مشهد و گاهی اصفهان و شیراز برقرار بوده است.
این فرودگاه تحت نظارت مشترک نیروی هوایی ارتش و شرکت فرودگاههای کشور فعالیت میکند و از نظر امنیتی و موقعیت جغرافیایی، یکی از نقاط مهم در شمال خوزستان بهشمار میرود.