افزایش کرایه تاکسی در همدان، شهروند و راننده ناراضی

افزایش کرایه تاکسی در همدان، شهروند و راننده ناراضی
 همدان- ایرنا- افزایش قابل توجه کرایه تاکسی و اتوبوس های همدان گلایه مندی شهروندان و گرایش آنها به بهره گیری خدمات تاکسی های اینترنتی یا استفاده از خودروی شخصی را بدنبال داشته است، با این حال رانندگان نیز این افزایش را کافی و جوابگوی تامین هزینه های خود نمی دانند.

به گزارش ایرنا، سه هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی و ۲۶۷ دستگاه ون در ۷۰ خط کار حمل و نقل شهروندان همدانی را برعهده دارند.

در روزهای پایانی سال گذشته نرخ جدید کرایه تاکسی ها در همدان اعلام شد که نشانگر میانگین افزایش پنج هزار تومانی در خطوط بود، اگرچه این افزایش قابل توجه نیز رضایت رانندگان را جلب نکرد.

افزایش قابل توجه کرایه تاکسی‌ها در همدان همچنین گلایه شهروندان را بدنبال داشت، آنان معتقدند این افزایش که در برخی خطوط بیش از ۷۰ درصد بوده، در شرایط اقتصادی دشوار، فشار مضاعفی بر دوش مردم گذاشته است.

آنان می گویند: افزایش کم سابقه کرایه تاکسی ها و حتی اتوبوس ها برچه اساسی کارشناسی شده و چرا وضعیت معیشتی مردم در نظر گرفته نشده است؟

در این شرایط عده ای که پیشتر برای رفتن به مقاصد خود از تاکسی استفاده می کردند و از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند ناچارند تا از اتوبوس استفاده کنند، عده ای نیز که دارای خودروی شخصی هستند برای کاهش هزینه های خود دیگر از تاکسی استفاده نمی کنند و آنرا به صرفه نمی دانند، افرادی هم در این بین به جای استفاده از تاکسی به استفاده از خدمات تاکسی اینترنتی ها روی آورده اند.

افزایش کرایه تاکسی در همدان، هم شهروند ناراضی و هم راننده

گلایه شهروندان همدانی از افزایش قابل توجه کرایه تاکسی ها

بانوی کارمند همدانی در این باره گفت: هر روز با تاکسی راهی محل کارم می شوم و با این کرایه تاکسی ها باید یک چهارم حقوقم را صرف تردد در این مسیر کنم و افزایش کرایه ها تا این میزان شرایط را دشوار کرده است.

الهام معبودی افزود: متاسفانه در ابتدای صبح به دلیل گرایش اغلب مردم از تاکسی اینترنتی، ترافیک استفاده از این نرم افزار نظیر "اسنپ" هم سخت شده و به ناچار باید با طی کردن مسیر کوچه تا خیابان اصلی، منتظر پیدا کردن تاکسی باشم.

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز در این باره گفت: برخی تاکسی ها مسیر را تا انتها نمی روند و به اجبار باید برای رسیدن به مقصد از ۲ خط تاکسی استفاده کنیم که کرایه را بیشتر می کند.

یک شهروند: برخی تاکسی ها مسیر را تا انتها نمی روند و به اجبار باید برای رسیدن به مقصد از ۲ خط تاکسی استفاده کنیم که پرداخت کرایه را ۲ برابر می کند.

داریوش اعظمی افزود: حتی در برخی مواقع ضروری همچون ظهرها و عصرها که ازدحام جمعیت را برای بازگشت به منازل خود شاهد هستیم، تاکسی های کمتری در خط میدان مرکزی شهر حضور دارند و برخی نیز درخواست کرایه دربستی می کنند.

فردی که شغل خود را بازاری معرفی کرد نیز گفت: همه روزه باید مسیر منزل تا بازار مرکزی شهر همدان را رفت و برگشت طی کنم، چون ترافیک در این بخش زیاد و پارکینگ کم است تا سال قبل با تاکسی و برخی مواقع با اتوبوس این مسیر را طی می کردم اما امسال وضع تغییر کرده است.

رضا حسن پور افزود: افزایش بی سابقه کرایه تاکسی و حتی اتوبوس باعث شد تا تردد با خودروی شخصی را ترجیح بدهم و برخی مواقع نیز از تاکسی اینترنتی استفاده می کنم که بسیار به صرفه است.

وی اضافه کرد: تاکسی اینترنتی از جلوی درب منزل تا محل کارم خدمات می دهد اما تاکسی های عمومی نصف این خدمات را هم ندارند و باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنیم.

حسن پور خاطرنشان کرد: به جای استفاده از تاکسی های عمومی به نظرم بهتر است از خودروی شخصی استفاده کرد چرا که هزینه خیلی کمتری دارد.

دختری دانشجو نیز گفت: درآمد خاصی ندارم و تا دیروز با چندهزار تومن می‌توانستم یک مسیر رو بروم، اما اکنون باید ۲ برابر این هزینه را بپردازم، آیا برای من که درآمدی ندارم، این رقم ها منطقی است؟،اگه قرار بر افزایش نرخ تاکسی ها است، حداقل اتوبوس های عمومی را تقویت کنند که ما مجبور نشویم تاکسی سوار شویم.

افزایش کرایه تاکسی در همدان، هم شهروند ناراضی و هم راننده

تاکسیداران چه می گویند؟

در مقابل برخی رانندگان تاکسی نیز از این وضعیت راضی نیستند و افزایش همین مقدار کرایه را با هزینه های استهلاک خودروی خود یکسال نمی دانند.

یک راننده‌ تاکسی با ۱۵ سال سابقه با بیان اینکه افزایش کرایه تاکسی ها آنطورها هم گفته می شود به سود رانندگان نیست، می‌گوید: فکر نکنید این افزایش به جیب ما می رود بلکه بیشتر هزینه تعمیرات خودرو و دیگر موارد مصرفی خودرویی می شود.

وی بیان کرد: وقتی روزانه بیش از نصف روز با تاکسی در سطح شهر تردد داشته باشیم، هزینه استهلاک خودرو نیز بالا می رود و نیز به سرویس کاری هفتگی و یا ماهیانه دارد.

رضایی اضافه کرد: هم اکنون نرخ تعمیرات و قطعات ماشین سر به فلک کشیده و همین افزایش کرایه نیز باعث شده تا مردم کمتر سوار شوند و ما نیز ضرر می کنیم.

راننده تاکسی: نرخ تعمیرات و قطعات ماشین سر به فلک کشیده و همین افزایش کرایه نیز باعث شده تا مردم کمتر سوار شوند و ما نیز ضرر می کنیم.

یکی دیگر از رانندگان در این باره سووال کرد: آیا افزایش نرخ کرایه تاکسی ها که به صورت سالیانه انجام می شود با خیلی از اقلام ضروری روزانه معیشت زندگی ما هم خوانی دارد؟

این راننده تاکسی افزود: این افزایش کرایه تاکسی در حالی است که اگر راننده ای یکروز بنا به دلایلی همچون بیماری نتواند کار کند، درآمدی نخواهد داشت و به نوعی قشر ضعیف جامعه به شمار می رویم.

وی بیان کرد: رانندگان تاکسی اغلب نه حقوق ثابتی دارند و نه درآمد مازاد، بلکه باید روزانه بیشتر ساعات عمر خود را در گرما و سرما پشت فرمان باشند تا بتوانند درآمدی کسب کنند.

سعید عباسی دیگر راننده همدان نیز در این باره گفت: این افزایش کرایه تاکسی تاثیر خاصی بر درآمد رانندگان ندارد.

وی بیان کرد: در حالی که امسال شاهد نرخ جدید افزایش کرایه تاکسی ها بوده ایم اما آیا قطعات خودرویی با افزایش قیمت مواجه نبوده است؟

افزایش کرایه تاکسی در همدان، هم شهروند ناراضی و هم راننده

افزایش ۷۰ درصدی کرایه ها و گلایه های مردمی

عضو شورای اسلامی شهر همدان با انتقاد از افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس در همدان و غیرکارشناسی دانستن آن، گفت: این تصمیم موجب نارضایتی دوطرفه مردم و تاکسیرانان شده است و قبل از اتخاذ این تصمیم متاسفانه هشدارها نادیده گرفته شد.

حمید بادامی‌نجات با انتقاد از افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی در سال جاری، این تصمیم را غیرکارشناسی و عامل نارضایتی گسترده مردم و رانندگان دانست و اظهار کرد: پیش از این افزایش، بارها نسبت به عواقب آن از جمله نارضایتی عمومی هشدار داده شده بود، اما متأسفانه رفتارهای غیرکارشناسی و با هدف جلب رضایت گروهی خاص، منجر به تصویب این مصوبه شد.

وی به افزایش بی‌سابقه کرایه تاکسی و اتوبوس اشاره کرد و گفت: در سال جاری شاهد افزایش بیش از ۷۰ درصدی و اغلب دو برابری نرخ کرایه اتوبوس و تاکسی بودیم که موجی از نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان همچنین گفت: قبل از مصوب شدن افزایش نرخ و طرح این موضوع در صحن شورا نسبت به عواقب و پیامدهای آن هشدار داده شد و با وجود اعلام مخالفت اما متاسفانه این هشدارها نادیده گرفته شد.

بادامی‌نجات افزود: با وجود پیگیری‌های متعدد و مذاکره با فرماندار و با ارائه توضیحات در خصوص تأثیرات این تصمیم بر اقشار مختلف جامعه نتیجه‌ای حاصل نشد و هیات تطبیق مصوبه شورای شهر را تایید کرد.

مردم ناراضی، تاکسیرانان ناراضی

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه این افزایش نرخ نه تنها مردم، بلکه بخشی از تاکسیرانان را نیز ناراضی کرده است، تصریح کرد: این افزایش کرایه موجب کاهش تعداد مسافران شده و بسیاری از خطوط حمل‌ونقل به این موضوع اذعان دارند که درآمد آنها به این دلیل کاهش یافته است.

بادامی نجات ادامه داد: در مواردی که مسافران برای رسیدن به مقصد نهایی نیاز به استفاده از دو خط تاکسی دارند، هزینه پرداختی از کرایه تاکسی‌های اینترنتی نیز بیشتر می‌شود و این امر مردم را به سمت استفاده بیشتر از تاکسی‌های اینترنتی سوق داده است.

وی با بیان اینکه این اتفاقات نتیجه یک کار غلط و غیرکارشناسی بود که در زمان تصویب به آن تذکر داده شده بود،هشدار داد: پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم تدبیر و ادامه این روند، تاکسیرانی شهر همدان تا پایان سال جاری یا در سال‌های آینده به سمت انحلال حرکت کند.

عضو شورای شهر همدان: در صورت عدم تدبیر و ادامه این روند، تاکسیرانی شهر همدان تا پایان سال جاری یا در سال‌های آینده به سمت انحلال حرکت می‌کند.

بادامی نجات با تاکید بر اینکه حل این بحران نیازمند کار کارشناسی و نگاهی چندبعدی است و با ارائه چند راهکار می توان به مقابل آن رفت، اظهار کرد: ساماندهی تاکسی‌ها از طریق اپلیکیشن و استفاده از فناوری برای بهبود خدمات می‌تواند در این راستا تأثیرگذار باشد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان گفت: ارائه امتیازات و یارانه از سوی دولت، شورای شهر و شهرداری به تاکسیرانان برای کمک به چرخه کاری و معیشت آن‌ها از دیگر راهکارها به منظور بهبود وضعیت تاکسیرانان و عبور از این بحران است.

بادامی‌نجات خواستار جلوگیری از افزایش نرخ‌ها شد و بیان کرد: تامین هزینه‌های جاری تاکسیرانان از طرق دیگری به غیر از افزایش نرخ کرایه موجب رضایت‌مندی رانندگان تاکسی و به دنبال آن استقبال بیشتر مردم از این سیستم حمل و نقلی خواهد شد.

افزایش کرایه تاکسی در همدان، هم شهروند ناراضی و هم راننده

راه‌اندازی تاکسی هوشمند نیاز اصلی شهر همدان

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان نیز گفت: راه‌اندازی تاکسی هوشمند در شهرداری به مصلحت شهر و تاکسیرانان است و درآمد آنها را افزایش می‌دهد.

اکبر کاوسی‌امید در خصوص راه‌اندازی تاکسی هوشمند شهرداری و نظر مخالف هیات تطبیق، اظهار کرد: به شهردار تذکر می‌دهم چرا که متأسفانه نماینده شهرداری گزارش ناقص در هیأت تطبیق ارائه کرده است.

وی با انتقاد از معطل گذاشتن این موضوع در هیأت تطبیق توسط شهرداری، گفت: چرا با وجود بررسی این موضوع در کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک و ارائه طرح همچنان معطل ماند؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همدان بیان کرد: راه‌اندازی تاکسی هوشمند در شهرداری به مصلحت شهر و تاکسیرانان است و درآمد آنها را افزایش می‌دهد.

راه‌اندازی تاکسی هوشمند در شهرداری به مصلحت شهر و تاکسیرانان است و درآمد آنها را افزایش می‌دهد.

کاوسی‌امید با تاکید بر اینکه این اقدام یک کار کارشناسی است، افزود: نماینده شهرداری به موقع در جلسه هیأت تطبیق حضور نیافته و توضیحات لازم را در این خصوص ارائه نکرده است که این موضوع باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه ما نیز با انحصار برای یک شرکت مخالف هستیم، تصریح کرد: در دوره قبل طی طرحی مقرر شد شرکت‌های بومی را تقویت کنیم و هر شرکت همدانی توانمند می‌تواند به این موضوع ورود کند.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: معتقد به ورود شرکت همدان پایه در بحث راه‌اندازی تاکسی هوشمند شهرداری هستیم و هر شرکت توانمند را در این راستا حمایت می‌کنیم.

رهاورد:

با توجه به نارضایتی موجود بین شهروندان و رانندگان تاکسی در همدان ضروری است مدیریت شهری و شورا به این مساله ورود پیدا کند.

ایجاد تاکسی هوشمند می تواند یکی از راهکارهای موثر برای کاهش نارضایتی شهروندان و همچنین رانندگان تاکسی باشد، چرا که با تغییر سبک زندگی و رشد فناوری اصرار به فعالیت در قالب روش های قدیمی کارساز نیست.

باید توجه داشت که تاکسی های هوشمند از دوردور بی هدف برای یافتن مسافر و یا معطلی زیاد برای پیدا کردن مسافر کاسته و در کاهش مصرف سوخت و استهلاک تاکسی ها موثر است.

البته در کنار این اقدام باید در مجموع به فکر تقویت سیستم و حمل نقل عمومی نیز بود، با نوسازی این ناوگان و افزایش آنها و کاهش زمان انتظار برای رسیدن به مقصد، بسیاری از شهروندان به استفاده از این خدمات گرایش پیدا می کنند که تاثیر مهمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و صرفه جویی در انرژی و وقت به همراه دارد.

برای بررسی اخبار استان‌ها در خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها