به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی ساداتینژاد در جمع معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور، ضمن تشریح وضعیت فرهنگی دانشجویان، راهکارهایی را برای بهبود این شرایط ارائه کرد.
وی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر وظایف دانشگاهها، بیان کرد که معاونان فرهنگی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این مسیر نقش مهمی دارند و باید با همکاری هم برای ارتقای فرهنگی دانشجویان تلاش کنند.
ساداتینژاد با استناد به گزارشهای موجود، وضعیت دینی و فرهنگی را مطلوب ندانست و اظهار کرد که این شرایط وظیفه مسئولان را سنگینتر کرده است.
وی در عین حال تاکید کرد که نمیتوان مشخص کرد آیا این وضعیت ناشی از کمکاری داخلی است یا حاصل فعالیتهای گسترده جبهه مخالف، اما در هر صورت وضعیت فرهنگی دانشجویان نیازمند اصلاح و بهبود است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت علوم، وضعیت کنونی را به یک قایق در دریای پرتلاطم تشبیه کرد و گفت که سه گزینه پیش روی ماست: بیتفاوتی، توقف یا حرکت با درایت، شجاعت و تدبیر؛ و تأکید کرد که گزینه سوم باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: امروز نیازمند تغییر نگاه هستیم و همه ارکان فرهنگی، از نهاد رهبری گرفته تا معاونان فرهنگی و سایر فعالان حوزه فرهنگی، باید دیدگاههای خود را اصلاح کنند.
ساداتینژاد چراغ تفکر را کلید پیشرفت دانست و اظهار کرد: برخی معتقدند چندین قرن است که تفکر تولید تمدنی خاموش شده، درحالیکه این چراغ در غرب روشن است، ما معتقدیم جامعهای که تولید تمدنی نداشته باشد، نمیتواند حیات یابد.
وی با اشاره به میزان بالای بهره هوشی ایرانیان و سرآمد بودن نخبگان ایرانی در دنیا، تأکید کرد که مشکل اصلی جامعه این است که کمتر تفکر میکند
ساداتینژاد تصریح کرد: شناخت نسل جوان و درک صحیح دنیای آنان ضروری است و مسئولان فرهنگی باید در رویکرد تربیت دینی تغییر ایجاد کنند.
به گفته وی، باید دانش فرهنگ دینی را به نگرش فرهنگی و سپس به مهارت تبدیل کرد و تأکید کرد که ما «دیندان» زیاد داریم، اما «دیندار» کم داریم.
اهمیت همافزایی فرهنگی و نقش هنر در ارتقای فرهنگ
وی تأکید کرد: برای اصلاح فرهنگی باید رویکرد شبکهای اتخاذ کنیم و مشکل اصلی این است که همافزایی فرهنگی میان نهادها وجود ندارد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت علوم، بیان کرد که تا زمانی که ارکان فرهنگی جامعه همسو نشوند، کار فرهنگی به نتیجه مطلوب نمیرسد و موفقیت دشمنان نیز ناشی از اتحاد و همسویی آنهاست.
وی همچنین بر اهمیت هنر در فعالیتهای فرهنگی تأکید کرد و گفت که بدون بهرهگیری از هنر، کار فرهنگی تأثیرگذار نخواهد بود.
استفاده از رویکرد هوشمندانه و مهندسی معکوس در کار فرهنگی
ساداتینژاد بر لزوم طراحی هوشمندانه فرهنگی تأکید کرد و بیان کرد که با وجود محدودیتهای رسانهای و امکانات کمتر در مقایسه با غرب، میتوان با هوشمندی به نتایج مطلوب دست یافت.
وی از برخی اقدامات فرهنگی بینتیجه انتقاد کرد و گفت که برخی فعالیتهای فرهنگی صرفاً هدر دادن منابع است و باید اینگونه اقدامات را کنار گذاشت.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در وزارت علوم پیشنهاد کرد همانگونه که در حوزه صنایع دفاعی از مهندسی معکوس استفاده شده، در حوزه فرهنگی نیز باید این روش را به کار گرفت تا بتوان با ابزارهای موجود در برابر تهاجمات فرهنگی مقابله کرد.
ساداتینژاد در پایان سخنان خود بر ضرورت تلاش هماهنگ و برنامهریزی شده در حوزه فرهنگی تأکید کرد و خواستار تغییر نگرش، بهرهگیری از هنر، استفاده از تفکر عمیق و اتخاذ رویکردهای جدید برای بهبود وضعیت فرهنگی دانشجویان شد.