به گزارش خبرنگار اقتصاد ایرنا، حمیدرضا خدمتگزار روز پنجشنبه در جلسه شورای راهبری جایزه ملی نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست "HSE" با بیان اینکه نقش ارزیابها و مدیران در هدایت سازمان به سوی تعالی بسیار کلیدی است، اعلام کرد: متأسفانه ارتباط سوال و عملکرد در سطح مطلوب نیست و بارها مشاهده کردهایم که با وجود داشتن شعار و مدلهای مدیریتی، باز هم خروجیها فاصله قابل توجهی با اهداف واقعی دارند. مصداق این وضعیت چیزی است که در میان اهالی مدیریت به ضربالمثل تبدیل شده است؛ یعنی همواره به عمل، کار برآید و تنها شعار کافی نیست.
وی افزود: نکته مهم در مدلهای تعالی این است که باید به دنبال چرایی موفقیت یا شکستها باشیم. چرا بعضی سازمانها موفق میشوند و برخی دیگر با وجود صرف انرژی و منابع همچنان با مشکلات ساختاری روبهرو هستند؟ پاسخ در ریشهیابی مشکلات و بررسی قدرت سیستمهای مدیریتی است. همه سیستمهای مدیریتی به دنبال خلق قدرت هستند ولی این قدرت زمانی اثربخش میشود که یکپارچگی واقعی در ساختار وجود داشته باشد و مدیران، به جای پرداختن صرف به نتایج سطحی، عمیقاً دنبال ریشهیابی مسائل باشند.
مشاور حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست یادآور شد: در ارزیابیهای تعالی، خروجی واقعی فرآیند ارزیابی باید به یادگیری سازمانی بیانجامد و یادگیری را باید به چشم تغییر به نسبت پایدار در رفتار افراد سازمان دید. تغییر رفتار، خود میتواند نشانی بر عملکرد و تعالی پایدار باشد و این وقتی محقق میشود که ساختارها نیز متناسب با تغییرات، بازآفرینی شوند. خروجی ارزیابی فقط دادن نمره به یک سازمان یا شرکت نیست، بلکه مهم این است که چقدر توانستهایم رفتارها و فرآیندهای اساسی را تغییر دهیم.
خدمتگزار با تاکید بر نقش شایستگی ارزیابها اظهار کرد: به نظرم مهمترین عامل در اثربخشی مدل تعالی، شایستگی و مهارت ارزیابان است؛ اینکه ارزیابان توانایی داشته باشند سفیر و مروّج واقعی مفاهیم تعالی در سازمانها باشند و خودشان به این ارزشها متعهد بمانند. ما در کشور افراد بسیار متخصص داریم اما مهم این است که این تخصصها در صحنه عمل به دانش عملیاتی تبدیل شود. تمام دنیا به سمت آینده اقتصاد کمبود منابع حرکت میکنند و رقابت بر سر بهرهبرداری بهتر از اندک منابع موجود است. ما نیز باید با تمرکز بر توسعه دانشهای کاربردی، شایستگی ارزیابان را فراتر از انجام صرف وظایف عملیاتی ارتقا دهیم.
وی ادامه داد: مدیری که توانایی ارزیابی و تحلیل عملکرد را تنها در سطح دستورالعملها ببیند، موفق نخواهد بود. مدیر واقعی باید به دنبال توسعه مهارتهای نرم و انسانی باشد. مهارتهای نرم نظیر تعامل، یادگیری، پذیرش انتقاد و همکاری، از مهمترین و دشوارترین شایستگیها برای موفقیت در عرصه HSE و تعالی سازمانی است. اگر این مهارتها در میان ارزیابان و مدیران ما جا بیفتد، تغییرات مثبت و پایداری رقم خواهد خورد.
خدمتگزار با اشاره به استانداردهای نوین و الزامات بینالمللی در حوزه HSE خاطرنشان کرد: امروز مدلهای تعالی به وضوح تاکید دارند که دانش و تخصص، وقتی مفید است که با عمل و نگرش سیستمی همراه شود. حتی از نگاه دبیران جایزههای مطرح جهانی، تخصص بدون تعهد و مهارت عملی، فقط بخشی از معادله فضای رقابتی امروز را پوشش میدهد.
وی با تاکید بر ضرورت عبور از استانداردهای حداقلی و حرکت به سمت تعالی افزود: در ایران، دانش فراوان داریم اما این دانشها باید به تخصص عملی و توانایی تغییر وضعیت و بهبود نظاممند بینجامد. سازمانهایی میتوانند در این حرکت پیشرو باشند که فراتر از اجرای صرف استانداردها، نگاه عمیق به چرایی و ضرورت اقدامات خود داشته باشند و ابعاد مختلف مشارکت ذینفعان را مد نظر قرار دهند.
در پایان، خدمتگزار با ابراز امیدواری از روند رو به رشد ارزیابیهای تعالی در کشور بیان کرد: امیدواریم بتوانیم سهم کوچکی در ارتقای جایزه ملی نشان تعالی و نهادینهشدن ارزشهای واقعی تعالی سازمانی داشته باشیم و یقین داریم اگر همه با تعهد، تخصص و همراهی مجموعه ذینفعان تلاش کنیم، موفقیتهای بزرگ و پایدار در انتظارمان خواهد بود.
در پایان این مراسم ضمن اهدای حکم اعضای شورای راهبردی جایزه ملی تعالی، از پوستر این جایزه نیز رونمایی شد.
ثبتنام این جایزه از خردادماه ۱۴۰۴ و فرآیند ارزیابی از مهر آغاز میشود و نتایج بررسیها تا خرداد سال ۱۴۰۵ اعلام خواهد شد.