مدارس فصلی بستری برای توانمندسازی و آموزش نخبگان در حوزه آب است

مدارس فصلی بستری برای توانمندسازی و آموزش نخبگان در حوزه آب است
 یزد- ایرنا - مدیرکل دفتر تحقیق و توسعه شرکت مدیریت منابع آب ایران از برگزاری مدارس فصلی آب در راستای ظرفیت سازی و توانمندسازی نخبگان و متخصصین مدیریت منابع آب در کشور و استان یزد خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد، "مجتبی نوری" در مدرسه فصلی بهاره آب در یزد افزود: در مدرسه فصلی این استان به دنبال تربیت و ظرفیت سازی نخبگان و دانشجویانی هستیم که کمتر در محیط دانشگاهی با این موضوعات مواجه شدند.

وی با بیان اینکه این مدرسه فصلی با همکاری شرکت آب منطقه‌ای یزد و مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی با موضوع قنات‌ها در استان یزد در حال برگزاری است، اظهار کرد: در این مدرسه به دانشجویان آموزش‌های نوین داده می‌شود تا بتوانند نقش موثری در حکمرانی مدیریت آب کشور داشته باشند.

نوری تصریح کرد: با برگزاری این مدارس در سطح کشور، سالیانه بیش از یکهزار نفر با محور تخصصی برای حکمرانی مطلوب آب، توانمند می‌شوند.

میزان بارندگی در یزد نسبت به سال آبی گذشته ۶۴ درصد کاهش یافته است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد نیز با بیان اینکه میزان بارندگی این استان حدود ۹۰ میلیمتر است، گفت: میزان بارندگی در سال جاری نسبت به بلندمدت چهل ساله ،۴۵ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۶۴ درصد کاهش داشته است.

"جواد محجوبی" افزود: تمام مصارف کشاورزی، صنعت، خدمات، فضای سبز و شرب و بهداشت استان یزد ۸۳۰ میلیون متر مکعب است که ۶۹۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی، ۸۰ میلیون در بخش شرب و بهداشت و ۶۰ میلیون متر مکعب آب در بخش صنعت از سفره های آب زیرزمینی برداشت می شود.

مدارس فصلی بستری برای توانمندسازی و آموزش نخبگان در حوزه آب است

وی اظهار کرد: اگر ۸۳۰ میلیون متر مکعب کل مصارف استان را در میزان آب تجدیدپذیر تقسیم کنیم، متوجه میزان برداشت ۱۶۰ درصدی آب از سفره های زیرزمینی استان می شویم که استانداردهای جهانی ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

محجوبی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها براساس آب قابل برنامه ریزی که حدود ۷۵ درصد آب تجدیدپذیر است، انجام شده، گفت: براساس آب قابل برنامه ریزی، برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی استان باید به ۴۰۰ میلیون متر مکعب برسد.

وی گفت: باتوجه به وضعیت منابع آب استان و کاهش برداشت از سفره ها در مدرسه فصلی آب استان باید راهکارهای عملی برای تطبیق کشت‌ با آب موجود ارائه شود.

محجوبی تصریح کرد: دانشجویان و متخصصین حوزه آب طرح ها و راهکارهای عملیاتی برای تطبیق کشت‌های موجود باغی و زراعی در استان با آب قابل برنامه ریزی ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد با بیان اینکه در مدارس فصلی مسائل مطرح و با خرد جمعی برای آن ها راهکارهای عملیاتی ارائه می‌شود، خاطرنشان‌کرد: باتوجه به وضعیت منابع آب استان و کاهش برداشت از سفره‌ها در مدرسه فصلی آب استان باید راهکارهای عملی برای تطبیق کشت با آب موجود ارائه شود.

توسعه پایدار بدون سنت‌های ماندگار امکان پذیر نیست

رئیس مرکز بین المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی استان یزد نیز گفت: بدون توجه به سنت های ماندگار، توسعه پایدار ممکن نیست، سازه‌های تاریخی آب و قنات‌ها به عنوان سنت‌های ماندگار در گذشته نقش مهمی در حیات کشور و بسیاری از استان ها داشتند.

" محمد مهدی جوادیان زاده" افزود: هدف مدرسه فصلی بهاره شناسایی ابعاد مختلف علمی و تاریخی و از همه مهمتر میراث ناملموس سازه های تاریخی آب باقی مانده است.

جوادیان زاده همچنین تصریح کرد: برگزاری چنین مدارسی در دنیا رواج دارد و دانشجویان در این مدارس بر روی یک موضوع تخصصی به مدت چند روز مطالعه و فعالیت‌های عملی انجام می‌دهند و در استان باید منجر به شناخت سنت‌های ماندگار باقی مانده شود.

مدرسه فصلی بهاره با حضور ۳۰ نفر از دانشجویان و نخبگان حوزه آب از استان‌های مختلف با محوریت قنات و سازه‌های تاریخی آب از دیروز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.

میزان بارش سالانه استان یزد ۹۰ میلیمتر است.

برای بررسی اخبار استان‌ها در خوشه خبر کلیک کنید

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها