به گزارش روز سهشنبه ایرنا، سرپرست امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهارکرد: کتاب در منظومه فرهنگ و هنر، فقط وسیلهای برای بیان احساسات و اندیشهها نیست، بلکه ابزاری قدرتمند برای انتقال آگاهی، ایجاد نشاط و امید در جامعه و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.
عبدالصمد دشتی، با قدردانی از زحمات فرید میرشکار در تدوین این اثر افزود: امیدوارم این کتاب بتواند مورد بهرهبرداری هنرمندان و پژوهشگران قرار گیرد و راهگشای نگارش و تولید آثار فاخر باشد.
عباس عاشورینژاد، استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ادبیات و تاریخ ، با تشکر از نویسنده، به تحلیل ساختار کتاب متادرام در نمایشنامه پرداخت و گفت: متادرام، نمایشی در دل یک نمایش دیگر است که موجب خودآگاهی شخصیتها نسبت به نقش خود میشود.
وی ضمن تاکید به استمرار چاپ و نشر کتاب در این حوزه گفت: نمونه کتابهایی در این سبک، لایههای پنهان معنایی را به مخاطب نشان میدهد و امکان تحلیل انتقادی از ساختار تئاتر را فراهم میسازد.
فرید میرشکار ، نویسنده اثر که از پیشکسوتهای تئاتر و هنر استان بوشهر به شمار میآید، ضمن تشکر از حضور چهرههای درخشان فرهنگی این استان در این ایین گفت: در این اثر تلاش کرده ام با نگاهی پرسشگر و تخصصی اقدام به پژوهش و نگارش نمایم و امیدوارم فعالان حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی به شکل ویژه به این نگاه تخصصی با نگارش کتاب و مقاله به پربارتر کردن هنر استان بوشهر کمک کنند.
فرید میرشکار عنوان کرد: "مرگ یزدگرد" یکی از عالی ترین نمونههای استفاده از متادرام بویژه در تکنیک بیگانه سازی است که حتی در نمایشنامههای خارجی هم ترازی ندارد، زیرا بهرام بیضایی بسیار هوشیارانه، حتی جاهایی که خود شخصیت بازی حضور دارد از او بیگانه سازی میکند.
وی افزود: به عنوان نمونه بهرام بیضایی در «راه فرمان پسر...» با استادی کامل از تمامی تکنیکها در یک نمایشنامه استفاده کردهاست و نشانگر آن است که دنیاهای ساخته و برساخته نمایش در آن موجود هستند و بهنوعی نگاهی به دنیای نمایشهای طراحیشده درون نمایشش دارد.
میرشکار ادامه داد: در متادرام به دنیای نمایشی پرداخته میشود که در خود امکان اجرای نمایشی دیگر را میدهد و به همین دلیل میتواند نمایشی درباره چگونگی شکلگیری و ساختهشدن دنیای نمایش در برابر دنیای واقعی و دنیای نمایش اول باشد.
وی ضمن یاد کردن و تقدیر از زحمات استادانی همچون فرزاد سجودی، عباس عاشوری نژاد و محمد حسین ناصربخت افزود: نمایشها، هم در شکل یعنی ساختار اجرایی و هم در معنا، باید دارای ویژگی های متادرام باشند.
نویسنده کتاب متادرام در نمایشنامه ادامه داد: در آثار بزرگان این حوزه در اصل ما با چیستیِ انسان روبرو هستیم یعنی فلسفه ی بودن و سرگشتگی انسان در کابوس فضای سیاه لایتناهی، آنها به دنبال فلسفه هستی انسان هستند اما آثاری توسط بزرگان ادبیات نمایشی نگاشته شده که متادرام است؛ در این نمایشنامهها همه اتفاقها نمایشی مثل حلقههای زنجیر به دنبال هم هستند و تأثیر متادرام را در آثار این بزرگان هم شاهد هستیم.
در این رویداد فرهنگی، از کتاب متادرام در نمایشنامه با حضور شخصیتهای علمی و هنری استان رونمایی شد و ضمن برگزاری جشن امضای این کتاب، حاضران با تقدیم شاخه گل، از تلاشها و خدمات فرید میرشکار در عرصه نگارش کتاب و پژوهش تقدیر کردند.
در این آیین، نمایش نقالی، براساس داستانها و روایتهای کهن ادبیات ایران، توسط دختران نوجوان هنرمند اجرا و با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی توسط نویسنده اثر، از آنان تقدیر شد.
این کتاب در پنج فصل به کلیات متادرام، تاریخچه آن، متادرام از منظر نشانهشناسی، نقش ارتباطی متادرام، متادرام از منظر دراماتیک و... پرداخته شدهاست.