ارسلان شکری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه راهداری در مسیر ایمن سازی جادههای استان تلاش شبانه روزی دارد، اظهار کرد: اجرای بیش از یکهزار کیلومتر خطکشی در محورهای مواصلاتی استان طی سال جاری، حاصل تلاش بیوقفه برای ارتقای ایمنی جادهها است.
وی ادامه داد: از مجموع خط کشی انجام شده،۷۰۰ کیلومتر مربوط به ورودی شهرها و ۱۵۰ کیلومتر نیز به محورهای روستایی اختصاص دارد.
شکری خوی، بوکان، پلدشت و ارومیه را از جمله محورهای کلیدی استان نام برد و افزود: در این محورها امسال اجرای ۴۰۰ کیلومتر خطکشی محقق شده است.
وی با بیان اینکه خطکشی راهها نقش بیبدیل و مؤثری در افزایش ایمنی، کاهش تصادفات و هدایت صحیح رانندگان دارد، اضافه کرد: راهداری استان با همت جهادی و برنامهریزی دقیق، مصمم به تحقق هدفهای ترسیم شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی ادامه داد: طبق برنامهریزیها تا پایان سال جاری، چهار هزار کیلومتر خطکشی در محورهای مختلف استان انجام میشود تا مسیرهای ارتباطی منطقه به امنترین و استانداردترین شکل ممکن آماده خدمترسانی به هموطنان شود.
سهم 4.6 درصدی آذربایجان غربی از تردد راههای کشور
وی با اشاره به طول راههای استان اظهار کرد: بیش از ۱۸ هزار کیلومتر راه همسنگ در این استان وجود دارد و سهم آذربایجان غربی از تردد کل راههای کشور ۴.۶ درصد است.
وی با بیان اینکه این استان یکهزار و ۳۰کیلومتر راه شریانی دارد، ادامه داد: آذربایجان غربی فاقد آزاد راه بوده و فقط ۴۲۴ کیلومتر بزرگراه دارد.
شکری ادامه داد: راه اصلی استان ۵۱۰ کیلومتر یعنی ۲ درصد راههای اصلی و راه فرعی آن یکهزار و ۷۵۰ کیلومتر یعنی ۴.۵ درصد راههای کشور است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان غربی گفت: این استان در زمینه راههای روستایی و مرزی با دارا بودن چهار درصد راههای کشور یعنی ۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر در رتبه ۲۰ کشور است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در همسایگی سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری خود مختار نخجوان قرار دارد.
این استان دارای پنج پایانه رسمی شامل پایانههای مرزی بازرگان، پلدشت، سرو، رازی، تمرچین و سایت موقت کیله سردشت و یک مرز مصوب در کوزه رش سلماس است که این مرزها باعث شده تا توسعه راهها در این خطه در اولویت قرار گیرد.
آذربایجانغربی دارای ۳۷ هزار و ۴۱۲ کیلومتر مساحت، ۴۸ شهر و ۲۰ شهرستان با بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ روستا با سه میلیون و ۵۲۹ هزار نفر جمعیت(چهار درصد جمعیت کشور) است.
تعریف راه همسنگ
به منظور توزیع یکنواخت بودجه، امکانات، نیروی انسانی، ماشین آلات در سطح ادارات کشور ضرایبی بنام «ضرایب همسنگ» تعریف شده است؛ این ضرایب انواع راههای تحت پوشش وزارت راه را با وجود طبقه بندیهای مختلف به راه معادل یا راه همسنگ تبدیل میکنند.
راه همسنگ مبنای یک راه اصلی که دارای عرض کلی ۱۱ متر شامل ۷.۳۰ متر سواره رو و 2 در ۱.۸۵ متر شانه با رویه آسفالته گرم واقع در دشت و محیط و شرایط آب و هوایی معتدل است.
محاسبه راه همسنگ به جهت امکان مقایسه، توزیع منابع مالی، توزیع نیروی انسانی و توزیع ماشین آلات برای مدیران این حوزه بسیار حائز اهمیت است.