به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدابراهیم باقری روز چهارشنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند احداث خط ۱۰ مترو اظهار کرد: این خط دارای ۳۵ ایستگاه است و در مسیر خود با خطوط مختلف مترو تقاطع خواهد داشت.
وی افزود: مبدا این خط ایستگاه ملکی است که در تقاطع راهآهن تهران - تبریز قرار دارد و به ترتیب از ایستگاههای لشکری، وردآورد (تبادلی با خط کرج)، بلوار اردستانی، پژوهش، چهارباغ، میدان دریاچه، میدان ساحل، موج، اتریش، فولادوند، المپیک (تبادلی با خط ۹ در حال مطالعه)، کوهسار (تبادلی با خط ۶)، کوثر، جنتآباد، ایرانشهر، اشرفیاصفهانی، سردار جنگل، کتاب (تبادلی با خط ۷)، فرهنگ، آتیساز، نمایشگاه، پارکوی، پل سد عبور میکند و در نهایت به فلکه سوم تهرانپارس میرسد.
باقری با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه هم گفت: در حال حاضر ۲ دستگاه حفار تیبیام در حال کار هستند که یکی از آنها در ایستگاه جنتآباد مستقر و در حال مونتاژ است که طبق برنامهریزی تا پایان شهریور یا اوایل مهرماه آغاز به کار خواهد کرد دستگاه دوم نیز حفاری خود را از ایستگاه دریاچه آغاز کرده و تاکنون حدود ۷۵۰ متر حفاری انجام داده و به نزدیکی میدان ساحل رسیده است.

وی اضافه کرد: شفت ایستگاه جنتآباد به عمق حدود ۲۴.۵ متر و طول ۹۰ متر در حال بتنریزی بخش دال پایین (کریدر) است.
به گفته مدیر طرح خط ۱۰ مترو، این پروژه به دو فاز غربی و شرقی تقسیم شده است، فاز غربی از ایستگاه ملکی تا نمایشگاه و فاز شرقی از نمایشگاه تا فلکه سوم تهرانپارس ادامه دارد.
وی یادآور شد: بودجه اولیه پروژه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان (۸۰ همت) برآورد شده و در صورت تامین مالی، مدت زمان اجرای پروژه ۶ سال پیشبینی شده است.
باقری تاکید کرد: خط ۱۰ در ایستگاه کتاب با خط ۷، در ایستگاه کوهسار با خط ۶، در ایستگاه المپیک با خط ۹ (در حال مطالعه) و در ایستگاه وردآورد با خط کرج تقاطع خواهد داشت همچنین برخلاف برخی شایعات، خط ۱۰ با خط ۱۷ شهریور تلاقی ندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی در حدود ۶ ایستگاه در منطقه ۲۲ در دست اجراست و تیمهای اجرایی در حال پیشبرد عملیات عمرانی در بخشهای مختلف خط هستند.
باقری اضافه کرد: گالریهای خط ۱۰ مترو تهران در حال احداث هستند و در حال حاضر عملیات حفاری به زیر بزرگراه نیایش رسیده است، شاخه شرقی این خط از نمایشگاه به سمت تهرانپارس ادامه دارد و در صورت بررسی بودجه و منابع مالی، این مسیر نیز وارد مرحله اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به بازدید میدانی از کارگاهها افزود: یکی از کارگاههای فعال از سمت ایستگاه دریاچه به طرف وردآورد حرکت خواهد کرد. همچنین یک دستگاه دیگر از ایستگاه دریاچه به سمت غرب در حال پیشروی است. افزون بر آن، یک تیبیام از همین ایستگاه جنتآباد به پایین میرود و در جهت شرق حرکت خواهد کرد.
باقری اظهار کرد: دو دستگاه تیبیام نیز در محدوده نوبنیاد در حال فعالیت هستند که یکی به سمت شرق و دیگری به سمت غرب حفاری را انجام میدهد.
وی با تاکید بر لزوم معرفی مجدد پروژه بهعنوان یکی از خطوط مهم توسعه حملونقل شهری پایتخت گفت: در حال حاضر ما در خط ۱۰ مترو تهران هستیم، طول این خط حدود ۴۷ کیلومتر است و تعداد ایستگاههای ما ۳۷ ایستگاه در نظر گرفته شده و مدت اجرای پروژه را ۶ ساله تعریف کردهایم و امیدواریم در صورت تأمین کامل منابع مالی، بتوانیم این خط را تا پایان بازه زمانی پیشبینیشده به بهرهبرداری برسانیم.
مدیر طرح خط ۱۰ مترو تهران یادآور شد: مبلغ اولیه قرارداد اجرای این پروژه حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است، این خط به صورت فازبندی اجرایی خواهد شد تا در کنار کنترل بهتر پیشرفت پروژه، امکان تخصیص بهینه منابع نیز فراهم شود.
باقری اضافه کرد: این پروژه با در نظر گرفتن تقاطعهای متنوع با خطوط دیگر مترو، و عبور از مناطق پرجمعیت تهران، از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است و تحقق کامل آن، نقش مهمی در بهبود حمل ونقل شهری، کاهش ترافیک و توسعه پایدار پایتخت خواهد داشت.
به گزارش ایرنا، خط ۱۰ مترو تهران یکی از خطوط مترو طراحی شده جدید در شهر تهران است که ساخت آن از شهریور ۱۳۹۹ آغاز و عملیات اجرایی آن در ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ شروع شد و در ۲۳ تیر ۱۴۰۱ نیز عملیات احداث دو ایستگاه دریاچه چیتگر و میدان اتریش آغاز شد.
این خط ۴۳ کیلومتر امتداد خواهد داشت و با بیشتر خطوط متروی تهران (خط ۱ و ۳ تا ۷) به غیر از خط ۲ متروی تهران، خط ۸ متروی تهران و خط ۱۱ متروی تهران تقاطع خواهد داشت و از ایستگاه متروی فلکه سوم تهرانپارس واقع در فلکه سوم تهرانپارس و متقاطع با توسعه شرقی خط ۴ متروی تهران شروع و پس از عبور از محله قنات کوثر و طی بزرگراه شهید باقری بسمت شمال و بزرگراه شهیدبابایی به سمت غرب در ایستگاه مترو نوبنیاد با خط ۳ مترو تهران متقاطع، ادامه مسیر در بزرگراه صدر متقاطع با ایستگاه مترو شهید صدر از خط ۱ مترو تهران، عبور از بزرگراه مدرس، چهارراه پارک وی، بزرگراه شهید چمران، نمایشگاه بینالمللی، میدان کاج، خیابان سرو، متقاطع با ایستگاه ابتدایی بخش غربی خط ۷ مترو تهران به نام ایستگاه مترو میدان کتاب، بلوار کوهستان به سمت بزرگراه نیایش متمایل و در امتداد بزرگراه آبشناسان، شهران و بلوار کوهسار، متقاطع با خط ۶ مترو تهران در ایستگاه مترو شهدای کن (در حال ساخت)، در حوالی ضلع جنوب غربی بزرگراه شهید همت و بزرگراه آیتالله مهدوی کنی با خط ۹ متروی تهران متقاطع شده و بسمت غرب در منطقه ۲۲ از خیابان یاس نهم، میدان اتریش، بنفشه نهم، سروستان نهم، بلوار علامه محمد قزوینی، بلوار شهید جوزانی و ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) و امتداد آن بسمت ایران مال و شهرک شهید خرازی در نهایت به ایستگاه مترو وردآورد از خط ۵ متروی تهران متصل خواهد شد.