به گزارش ایرنا جبارعلی ذاکری روز شنبه در جمع مدیران شهرستانهای تربتحیدریه، رشتخوار و مهولات افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده امسال ۵۰۰ هزار تن بار از طریق ترانزیت به افغانستان جابهجا خواهد شد.
وی بیان کرد: واگن به اندازه کافی وجود دارد و با افتتاح کمربندی سالار - شادمهر، قطارها در ایستگاه تربتحیدریه فرصتی کافی پیدا خواهند کرد که بدون معطلی و به موقع عبور کرده و تردد کنند.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: قطارهایی که از هرات و سمت سنگان به سمت ایستگاه شهید مطهری میآیند؛ مسیرشان باز است و مانند گذشته حرکت خواهند کرد، اما چون انباشت و رسوب بار واگنها در ایستگاههای میانی افزایش یافته بود، محدودیت داشتند.
وی افزود: این بار به جای اینکه قطارهایی که به سمت بندرعباس میروند خطوط ایستگاه تربتحیدریه را اشغال کنند، از سالار به شادمهر میرود و در نتیجه ظرفیت این مسیر افزایش مییابد.
هدفگذاری حمل هشت میلیون تن بار توسط راهآهن
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته شعار «دیپلماسی ریلی پایه» را دادیم و سعی شد همه همکاران را متقاعد کنیم که اولویت اول با ترانزیت است و در سال گذشته مجموع واردات، صادرات و ترانزیت ریلی کشور به پنج میلیون تن رسید.
وی ادامه داد: برای واردات، صادرات و تزانزیت ریلی کشور در سال جاری هشت میلیون تن هدف گذاری شده است.
ذاکری با اشاره به اهمیت کمربندی سالار - شادمهر بیان کرد: این ظرفیت شبکه را در شرق کشور افزایش میدهد و رسوب بار به این راحتی کم نخواهد شد و گلوگاههای دیگری وجود دارد که باید برطرف شود.
وی گفت: افتتاح این کمربندی از هزینهکرد اضافه در این مسیر که کار را غیراقتصادی میکرد، میکاهد و به کاهش زمان چهار ساعته سیر قطارهای باری و افزایش بهرهوری مسیر، لوکوموتیو و همکاران ما در ایستگاهها کمک میکند و این نوید خوبی برای توسعه ریلی در شرق کشور است.
برقی کردن مسیر مشهد- تهران
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: کریدور شرق به غرب سرخس تا «چشمه ثریا» به عنوان یکی از برنامههای جدی راهآهن بوده و امید است گامهای مهمی هم در حوزه تکمیل خطوط و هم برقی کردن مسیرها برداشته شود.
وی اشاره کرد: برقی کردن راهآهن تهران-مشهد از حدود ۱۰ سال قبل در وزارت راه و شهرسازی مطرح بوده و حتی تا مرحله انعقاد قرارداد و پیشپرداخت پیش رفته است، اما در هر مرحله با موانعی برخورد کرده و عملیات اجرایی نشده است.
ذاکری گفت: موضوع برقی کردن این مسیر از طریق مناقصهای که آخرین مرتبه برگزار و یک شرکت چینی انتخاب شده بود در دستور کار قرار دارد.
وی ابراز کرد: همچنین برقی کردن راهآهن کشور یک اولویت و ضرورتی ملی است و در دنیا ثابت شده استفاده از گازوئیل و دیزلهای غیربرقی از نظر اقتصادی هم بهصرفه نبوده و مشکلاتی دارد و قطارهای برقی در شیب و فرازهای مسیرها بهتر و سریعتر هستند.
مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران افزود: همه کشورها به سمت برقی کردن راهآهنهای خود رفتهاند و هندوستان کشوری با تجربه موفق در این زمینه است که در سال گذشته اعلام کرد تمام شبکه برقی و دیزلها را جمعآوری کرده است و دیزل-الکتریک استفاده میکند.
وی خاطر نشان کرد: توسعه مسیرهای تکخطه را در دستور کار داریم و از بافق تا سنگان را باید دوخطه کرد که اکنون چهار بلاک آن به پیمان رفته است و امید است بقیه مسیر با کمک شرکتهای معدنی منطقه انجام شود.
ذاکری عنوان کرد: آثار توسعه ریلی در منطقه شرق کشور بتدریج نمایان خواهد شد و شرکتهای تعمیر و نگهداری کننده در این منطقه سرمایهگذاری خواهند کرد.
وی گفت: برای تأمین ناوگان مسافری مورد تقاضای مردم این منطقه (تربتحیدریه) نیاز است یک سرمایهگذار محلی جذب شود، چون راهآهن جمهوری اسلامی ایران واگن ندارد و شرکتهای حملونقلی برای مبدأ و مقصد مسافری برنامهریزی میکنند.