به گزارش ایرنا، استان کرمان با ۸۹۰ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی به همراه صدها جاذبه گردشگری با اقلیم و جغرافیای متنوع و از همه مهمتر خونگرمی و میهمان نوازی مردم دیار کریمان، از مناطق مستعد کشور برای جذب گردشگران خارجی و داخلی محسوب میشود.
به دلیل گستردگی استان کرمان تنوع اقلیمی زیادی در آن از جنوب تا شمال و از غرب به شرق مشاهده میشود، به طوری که از مناطق خشک مانند بیابان لوت تا مناطق کوهستانی با بارندگی مناسب در شهرهای بافت و رابر داریم همچنین تنوع اقلیم و جغرافیا باعث شده تنوع فرهنگی، معماری و خوراک، صنایع دستی و سایر مولفههای گردشگری را شاهد باشیم.
علاوه بر آثار تاریخی جهانی و ملی که ظرفیت بزرگی برای حوزه گردشگری استان کرمان محسوب میشود، وجود مرقد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سالهای اخیر نیز ظرفیت مهمی است که به بخش گردشگری مذهبی استان افزوده شده است.
با وجود این، صنعت گردشگری استان کرمان به دلایلی همچون نداشتن تبلیغات کافی، معرفی نشدن ظرفیتهای حوزه گردشگری در سطح ملی و بینالمللی، ضعف زیرساختهای اقامتی و حمل و نقل و به روز نبودن امکانات، ارتباط نداشتن با حوزه بینالمللی گردشگری و فقدان برنامه جامع برای گردشگری پایدار در حد انتظار فعال نبوده و دستاوردهای آن فصلی و مناسبتی است.
بیشتر بودن خروجی گردشگری استان از ورودی آن، شاخص متوسط اقامت گردشگر و کمتر بودن گردشگران خارجی کرمان نسبت به استانهای مجاور موجب شده که دستگاههای ذیربط از جمله اتاق بازرگانی کرمان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با محوریت استانداری درصدد تهیه طرح گردشکری برآیند.
آخرین طرح در این زمینه با عنوان طرح کرمان ۱۴۰۴ در راستای جذب گردشگران مناطق و استانهای همجوار کرمان چند سال قبل با همکاری اتاق بازرگانی استان کرمان تهیه شد و به گفته طراحان آن در سال ۱۴۰۲، بر بازارهای مناطق و استانهای همجوار تمرکز داشت و قرار بود طی یک سال و نیم اجرا شود که این گونه نشد.
کرمان ۱۴۰۵؛ سال هدف گردشگری
مدیریت عالی استان در دوره جدید و از نیمه دوم سال گذشته در چارچوب برنامه تحولی «کرمان برفراز» که به عنوان سند توسعه استان قرار است بهزودی رونمایی شود به دنبال این است که توجه عمومی را به حوزه گردشگری بیشتر معطوف کند.
برنامه گسترده ای برای رسیدن به این هدف در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس، ۱۴۰۵ سال هدف گردشگری استان کرمان در نظر گرفته شده که قرار است لبخند ایران و دنیا به کرمان جلب شود.
بر همین اساس اولین جشن ملی بومگردیهای ایران از ۳۱ اردیبهشت به میزبانی کرمان برگزار شد و محمدعلی طالبی استاندار کرمان این رویداد را آغازی بر شعار و برنامه "لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵" اعلام کرد که در واقع از لبخند ایران به کرمان شروع میشود.
همزمان با برگزاری اولین جشن ملی بومگردیهای ایران در کرمان، نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز اول خرداد ماه با حضور مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان برنامه و بودجه، مدیران دولتی و بخش خصوصی استان و با موضوع گردشگری برگزار شد.

نشستی که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید و بخش زیادی از وقت جلسه به فعالان گردشگری اختصاص یافت تا صحبت کنند از جمله بتول غفاری، متخصص بیهوشی قلب و نویسنده کتابهای یکصد جلدی «مهتاب و کرم شبتاب» که توسط دبیر شورای گفت و گو به جایگاه دعوت شد.
این نویسنده با انتخاب ۲ شخصیت «مهتاب» و «کرم شبتاب» رمز و راز بقای تمدن ما را با زبان ساده به کودکان و نوجوانان انتقال داده و درصدد است از تمدن صیانت کند.
وقتی پشت تریبون قرار گرفت، گفت: شگفت زده شدم که اولین وقت سخنرانی را به شاگرد خودتان دادید و از این بابت خداوند را شاکرم.
گردشگری در قالب داستان همراه با نیازهای روز
غفاری سپس فیلم سه دقیقه ای را برای حاضران نمایش و توضیح داد که یکی از مباحث اصلی در کتابهای مهتاب و کرم شبتاب گردشگری است. داستانها؛ ایدههای روز را براساس فرهنگ ایرانی اسلامی همسو با فرهنگ جهان شمول در مناطق گردشگری ایران به تصویر میکشد.
وی گفت: این کتابها جاهای گردشگری ایران را همراه با ایدههای مفهومی و نیازهای روز، مباحث اخلاقی، مهارتهای زندگی، استقلال، خودکفایی، دشمن شناسی محیط زیست و غیره به کوچک و بزرگ آموزش میدهد.
این فعال فرهنگی و گردشگری هدف خود را فرزندپروری و پرورش انسان سالم در جامعه سالم عنوان کرد و گفت که در مقام نویسنده با تورهای گردشگری به جاهای مختلف میرود و با پوشیدن لباس محلی آنجا، داستانی که در آن موقعیت گردشگری نوشته شده است را برای همفسران، مردم و دانش آموزان اجرا میکند.
وی سپس ۱۲ مورد از این کتاب را معرفی کرد که در مورد گردشگری نوشته شده و یکی از کتابهای مجموعه مهتاب و کرم شبتاب به نام "مرغ همسایه غاز است" را در وب سایت کتابهای الکترونیک برای حاضران ورق زد. این داستان به نقش غذا و آشپزی در رونق اقتصاد و گردشگری میپردازد و ایده اصلی داستان استقلال و خودکفایی در گردشگری است.
داستان دیگر مربوط به کبوترخان در رفسنجان کرمان است که غفاری درباره آن گفت به کبوترخان رفته و این داستان ایده رقابت اقتصادی و مدیریت کارآمد را بررسی میکند و گردشگری کبوترخان را مدنظر دارد.
اما داستان آخری که گفت، داستان جنگل است که ایده تنهایی در لوکیشن (موقعیت) کویر لوت، گندم بریان، ریگ یلان و جنگلهای نبکا به تصویر کشیده شده است.
غفاری اضافه کرد: در مقام فعال و خیر فرهنگی تاکنون بیش از یک و نیم میلیارد تومان با هزینه شخصی خودم داستانهای مهتاب و کرم شبتاب را با تمام بضاعت مالی و قلم به اینجا و این سرمایه فرهنگی را به قله رساندم. مساعدت و همت مسئولان دولتی و بخش خصوصی باعث پخش و توزیع این کتابها در ایران و آن سوی مرزها میشود گرچه کتابها را به خارج از کشور نیز رساندم و این مجموعه ۲۱ جایزه بینالمللی گرفته است.
قابلیتهای فراوان کرمان در ژئوتوریسم
علی الهی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان سخنران دیگر این نشست بود که مطالب خود را با موضوع «بررسی قابلیتهای استان کرمان در حوزه ژئوتوریسم یا زمینگردشگری» بیان کرد.
وی گفت: استان کرمان با مساحت ۱۸۳ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع ۱۱ درصد سطح کشور را به عنوان پهناورترین استان شامل میشود. این استان به دلیل تنوع چشمگیر ژئولوژیکی (زمین شناسی)، ژئو مورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواریهای زمین) و ظرفیتهای معدنی بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی به بهشت زمین شناسی و بهشت معادن لقب گرفته است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: نمایان و آشکار بودن تنوع پدیدههای زمین شناسی و مواد معدنی در سطح زمین جاذبههای بی شمار ژئوتوریستی و معدن توریستی را ایجاد کرده و استعداد زمینگردشگری و معدن گردشگری را از سایر مناطق متمایز کرده است.
وی درباره ویژگی برجسته ایران از جمله استان کرمان در مقایسه با سایر نقاط سطح زمین گفت: با توجه به اینکه سطح سایر کشورها در قطبین از یخ، سطح زمین کشورهای شمالی و جنوبی جنگل انبوه و کشورهای عربی و بخشی از آفریقا پوشیده از رسوبات صحرایی است ولی در کشور ما از جمله استان کرمان بستر سنگی کاملا در سطح زمین نمایان و آشکار است و زمینه مناسب تری برای مقصد ژئوتوریستی فراهم آورده است.
سن میلیونی، چند ده میلیونی و چند صد میلیونی پدیدههای زمین شناسی و معدنی توام با حیرت و تعجب، داشتن بُعد علمی و گردشگری، توام با طبیعت گردی، فاقد سرمایه گذاری کلان و جذابیت از جهت تدبیر در نظام خالق یکتا از مولفههای مهم جاذبههای ژئوتوریستی است که دکتر الهی برشمرد.
او جاذبههای منحصر به فرد طبیعی زمینگردشگری را شامل بیابان لوت و کلوتهای شهداد، واحدهای رسوبی ژوراسیک زرند، اشکال متنوع ماسه بادی کواترنر پراکنده در سطح استان، دهنه آتشفشان آج و آبدر در شهربابک، دشت ریگ سفید شهربابک، دره راگه رفسنجان، چاه دریا و رودخانه شور نوق رفسنجان، کویر و دریاچه نمک سیرجان، مناطق کارستی و انحلالی در آهکهای پراکنده در سطح استان ذکر کرد.

فقط یک نمونه در شهرستان زرند
عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان درباره جاذبههای ژئوتوریستی واحدهای رسوبی دوره ژوراسیک «دره ده علیرضا» زرند گفت: دوره زمانی این اثر اواخر تریاس تا اوایل کرتاسه تقریبا ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلیون سال پیش است که بر روی سطوح ساحلی ماسه ای رد پاهای دایناسور بر جا مانده و بلافاصله توسط رسوبات نرم تر پوشیده شده و بهتدریج ضخامت رسوبات روی آنها افزایش پیدا کرده است و به شکل امروزی بعد از فرسایش لایه رویی در معرض دید قرار گرفته اند و به تعداد زیاد مشاهده میشوند.
به گفته وی از پدیدههای کم نظیر، مشاهده سنگواره شاخ و برگ گیاهان جنگلی با قدمت بیش از یکصد میلیون سال در لایههای سنگی مجاور لایه زغالسنگ است. وجود بیش از پنج زون (منطقه معدنی) زغالی با بیش از ۳۰ لایه زغالی حاکی از آن است که شرایط برای رشد نمو جنگلهای انبوه در شرایط معتدل با بارندگی زیاد و ساحلی به مدت تقریبا ۱۰۰ میلیون سال فراهم بوده است.
گردشگری معدن
الهی گفت: جاذبههایی در معادن وجود دارد از قبیل پیت معدن، ماشین آلات معدنی، حفاری و آتشباری، باربری، تغلیظ و فرآوری ماده معدنی که زمینههای مناسبی برای توسعه گردشگری معدن فراهم میکند.
وی افزود: استان کرمان به عنوان بهشت معادن تعداد زیادی معادن بزرگ آهن و مس دارد که به صورت روباز استخراج میشوند بعد از اینکه ذخیره این معادن به اتمام میرسد این قابلیت را دارند که به مجموعههای گردشگری معدن تبدیل شوند. با رونق گردشگری معادن بعد از اتمام ذخیره از مخاطرات زیست محیطی نیز جلوگیری و مانع از تخلیه شهرکهای مجاور معدن میشود.
این استاد دانشگاه گفت: معادن بزرگ زیرزمینی از جمله زغالسنگ وجود دارد که بخشهایی از این معادن ذخیره آنها به اتمام رسیده یا تعدادی برای همیشه تعطیل شده است، در این معادن میتوان برنامههای گردشگری معادن را برنامه ریزی کرد که با این اقدام از مخاطرات زیست محیطی کاسته میشود و از سرمایههای راکد زمینههای اقتصادی و اشتغالزایی را فعال کرد.
در ادامه این نشست نوبت به محمدحسین تجلی، فعال گردشگری و از مدیران پیشین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان رسید که آماری از وضعیت گردشگری در دنیا ارایه کرد و گفت: سال ۲۰۲۴ مجموع صادرات گردشگری در دنیا به ویژه از نظر حمل و نقل گردش مالی ۱.۹ تریلیون دلار داشته و حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر به عنوان گردشگر واقعی در کشورهای مختلف سفر کردند. اولین کشورهایی که از این همه درآمد سهم داشته اند اول فرانسه، دوم امارات متحده عربی بعد اسپانیا، ژاپن و هلند است.
وی افزود: اینکه چرا کشور کوچکی مثل امارات متحده عربی به این موقعیت رسیده، آنچه مشخص میکند در جاذبههای گردشگری، مراکز خرید و ساختمان سازی مجلل و سایر تفریحات وجود دارد از جمله بیابان و شن نوردی که شاید یک دهم آن به کویر لوت استان کرمان نرسد. یکی از مسائلی که در این کشور بسیار سرمایه گذاری شده، خدمات غذایی است که در اختیار گردشگران قرار میگیرد.
پراکندگی سکونتگاه و جاذبههای گردشگری در کرمان
تجلی سپس به استان خودمان پرداخت و گفت: کرمان سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد شهرنشین و ۴۶ درصد در روستاها هستند. یکی از خصوصیاتی که در برنامه ریزی فضایی و برنامه ریزی جهانگردی ما را دچار چالش میکند پراکندگی سکونتگاهها از یکدیگر است که البته میتوان برای آن برنامه ریزی کرد و پراکندگی سکونتگاه و جاذبههای گردشگری ما میتواند فرصتی برای برنامه ریزی فضایی منظم باشد و در برنامه ریزی آمایش به آن پرداخته شده است.
وی اظهار داشت: کرمان به عنوان یکی از سه استان برتر کشور در زمینه میراث جهانی شناخته شده و عنوان متنوع ترین استان را از حیث تنوع اقلیمی به خود اختصاص داده است. این استان در بسیاری از جنبهها از جمله تولیدات صنایع دستی، فرش، ادویه جات، محصولات کشاورزی و معدنی، ظرفیتهای منحصر به فرد دارد.
این فعال گردشگری گفت: استان پهناور کرمان به دلیل موقعیت سوق الجیشی خود با توجه به قرار گرفتن در چهارراه تمدنهای همجوار و وجود نخستین سکونتگاههای انسانی از دیرباز و در ادوار مختلف از موقعیت و جایگاه ممتازی از نظر مواریث فرهنگی، تاریخی و معنوی در بین سایر استانهای کشور برخوردار بوده است.
احیای بافت تاریخی در پیچ و خم اداری و کمبود منابع
وی به وجود هشت هزار اثر تاریخی در استان کرمان، ۸۹۰ اثر ثبتشده ملی و ۱۰ اثر ثبت جهانی اشاره کرد و از جمله معضلات اساسی در حوزه گردشگری این استان را روند کند احیا و بهرهبرداری از بافتهای تاریخی و میراثی دانست که گاهی در پیچ و خم بروکراسیها و کمبود منابع با فرسودگی حتی تخریب مواجه میشوند در حالی که میتوانند به موتور محرکه ای برای توسعه گردشگری و جذب سرمایه تبدیل شوند.
علاوه بر این، موازیکاری در نهادهای متولی و نبود یک سیاستگذاری یکپارچه هماهنگی را دشوار ساخته و به نوعی پراکندگی در اقدامات منجر شده است که مانع از هم افزایی ظرفیتها و دستیابی به اهداف توسعه گردشگری میشود.
ظرفیتهای استان به نحو مطلوب معرفی نشده
تجلی برخی ایرادات و اشکالات در این حوزه را مطرح کرد از جمله اینکه ظرفیتهای بی شمار گردشگری استان کرمان اعم از جاذبههای طبیعی و میراث فرهنگی ارزشمند به نحو مطلوبی ترویج و ارایه نشده اند که این کاستی در بازنمایی شایسته ظرفیتهای استان، موجب شده تا بهره برداری از ظرفیتها و جذب مخاطبان داخلی و خارجی با چالش مواجه شود.
با وجود تعداد قابل توجه بناهای تاریخی در استان کرمان که نیاز به مرمت دارند، به عقیده وی روند احیای آنها به طور محسوس کند است و این مساله به آسیب پذیری فزاینده این گنجینهها و از دست رفتن فرصتهای گردشگری میانجامد.

همچنین با توجه به لزوم معرفی شایسته ظرفیتهای گردشگری استان کرمان و تدوین برنامه لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵ توسط استاندار کرمان که با تمرکز بر توسعه رویدادمحور و جذب گردشگران داخلی و خارجی طراحی شده است، پیشنهاد کرد که برنامه رویدادمحور لبخند دنیا به کرمان ۱۴۰۵ با بودجه برآورد شده معادل ۱۰۰ میلیارد تومان، پس از تصویب نهایی از طریق مشارکت ۲۰ درصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲۰ درصدی منابع استانی و ۶۰ درصدی بخش خصوصی و سایر بخشها تامین مالی و اجرایی شود
کرمان پایلوت ژئوتوریسم شود
این فعال گردشگری ادامه داد: با توجه به جایگاه منحصر به فرد کویر لوت به عنوان نخستین میراث طبیعی جهانی ایران و قطب ممتاز ژئوتوریسم و آثار متعدد ژئومورفولوژی و نیز با اذعان به نقش برجسته استان کرمان به مثابه بهشت زمین شناسی ایران و دارنده بخش اعظم ظرفیتهای معدنی کشور پیشنهاد میشود استان کرمان به عنوان پایلوت توسعه ژئوتوریسم تعیین شود و مورد توجه ویژه قرار گیرد.
او گفت: با توجه به پیشینه کهن و جایگاه بی بدیل استان کرمان در مسیر باستانی راه ادویه، که از هزارههای پیش، بستر ارتباطات تجاری و فرهنگی ایران با آسیای شرقی به ویژه هندوستان بوده است و با توجه به وجود شاخصهای تاریخی از جمله ۶ کاروانسرای منحصر به فرد نظیر کاروانسرای هندوها در بازار تاریخی کرمان پیشنهاد میشود با الگوبرداری از تجاب موفق در احیای جاده ابریشم در کرمان، مسیر تجاری - تاریخی راه ادویه مجدد فعال و بازار اختصاصی راه ادویه راه اندازی شود.
تجلی افزود: دبیرخانه راه ادویه که پیشتر در اتاق بازرگانی فعالیت داشت به صورت ساختارمند با رویکرد ملی و مشارکت فعال و راهبردی وزارت میراث فرهنگی آغاز به کار کند.
وضعیت بحران ۲ قلعه تاریخی در شهر کرمان
وی همچنین گفت: با توجه به وضعیت بحرانی و در معرض تخریب بودن ۲ بنای تاریخی قلعه دختر و قلعه اردشیر کرمان که از آثار ارزشمند دوره ساسانی محسوب میشوند همچنین فقدان مطالعات باستان شناسی، مستندسازی و اقدامات مرمتی کافی، این میراث تاریخی به شدت تهدید شده و فرصت توسعه گردشگری فرهنگی را از دست داده است.
با توجه به ارزشهای تاریخی و اهمیت بی بدیل این ۲ بنا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعههای تاریخی و فرهنگی استان کرمان، پیشنهاد این فعال گردشگری این است که بررسیهای کارشناسی و فنی اداره کل میراث فرهنگی استان درخصوص هزینه مورد نیاز برای مرمت و بازسازی بناهای مذکور طی ۲ هفته احصا و به وزارتخانه اعلام شود.
سپس با توجه به لزوم مشارکت فنی و اعتباری سازمانهای ذیربط، ۲۰ درصد از هزینه اعلام شده از منابع وزارتخانه، ۲۰ درصد از منابع عمومی و داخلی استان و ۶۰ درصد از سایر روشهای مالی نظیر خیرین، مسئولیتهای اجتماعی برای تامین مالی مرمت این بناها اختصاص یابد.

اما جبارپور مدیر رسانه صبح کرمان در ادامه این نشست به دیدار و گفت و گو با یکی از مسئولان روسی در اصفهان اشاره کرد و گفت: این مقام روسی پرسید چرا هر سال تعداد زیادی گردشگر از روسیه به ترکیه میروند و ایران نمیآیند؟ بعد گفت که در کرمان یک بروشور به من بدهید که استان کرمان به زبان روسی معرفی شده باشد.
وی افزود: ما دیدیم چنین محتوایی وجود ندارد که با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی و اداره کل میراث فرهنگی کل جاذبههای گردشگری استان کرمان را به صورت چند رسانه ای به هشت زبان معرفی کردیم بعد به این فکر افتادیم که چطوری به دست مردم برسد؟
طرح سفیران گردشگری
این فعال گردشگری گفت: به طرح سفیران گردشگری رسیدیم یعنی هر کرمانی معرف استان کرمان است و یک شناسنامه بینالمللی داشته باشد.. ما الان برای تک تک افراد چه مشاهیر باشند چه صاحبان صنایع و کسب و کارها شناسنامه بینالمللی ایجاد کنیم که اگر یک کرمانی به نمایشگاه بین المللی رفت و در مواجهه با مردم سایر کشورها چگونه خودش را معرفی کند.
وی بیان کرد: با طرح سفیران گردشگری دریچه ای از کرمان به روی دنیا باز میشود و این طرح هوشمند و به روز است که با تیم خودمان آن را انجام دادیم. اگر کمک دهید سرعت بگیرد در یکی دو سال آینده یک بازاریابی شبکه ای برای معرفی استان کرمان به دنیا داریم.
مسعود دهقانی از فعالان گردشگری کرمان نیز به موانع سرمایه گذاری در بخش گردشگری این استان اشاره کرد و گفت: پرواز کرمان دبی را ۲ سال دنبال کردم که راه اندازی شود و کار را به سختی ادامه میدهم.
وی افزود: وقتی با کارشناس دستگاه اقتصادی صحبت کردم، گفت انجام نده و از قانون میگویند در حالی که همکارانم در استانهای دیگر مثل یزد، اصفهان و تهران مانند مشکلاتی که در کرمان هست، ندارند.
بدنه دستگاهها نمیگذارند
این فعال گردشگری از استاندار کرمان درخواست کرد مسائل مربوط به شهرداری و دارایی را پیگیری کند و گفت: البته مدیرکل اقتصاد و دارایی آدم بسیار خوبی است و میخواهد کاری انجام دهد ولی زیردستان از پایین به بالا نمیگذارند.
وی خطاب به مدیران وزارت میراث فرهنگی حاضر در جلسه گفت: در وزارتخانه برای کرمان امکان ویژه بگذارید زیرا کرمان معرفی نشده است. آنچه ما را در این صنعت نگه داشته، عشق و علاقه است و ۳۰ سال در کرمان کار میکنم ولی نمیگذارند کار انجام شود. خواهش دارم کمیته بررسی تعیین کنید.
کرمانی دبیر شورای راهبردی بافت تاریخی شهر کرمان هم گفت: همه داشتههایی که گفته شد وجود دارد ولی هیچ وقت قوانین بالادستی را برای استان کرمان تفسیر کرده ایم و نسخه بومی آن را نوشته ایم؟.
وی افزود: آخرین اقدامی که شد کرمان ۱۴۰۴ بود؛ برنامه هفتم، سند آمایش و برنامه ششم را کدام یک از حاضران مطالعه کرده اند؟ در نمایشگاه گردشگری برنامه داشتیم چه چیزی را معرفی کنیم و هر سال میگوییم چقدر بودجه نیاز داریم که در نمایشگاه گردشگری شرکت کنیم.
مصوباتی که لازم الاجرا نیست
دبیر شورای راهبردی بافت تاریخی شهر کرمان گفت: قانون حمایت از بافتهای تاریخی ماده ۱۵ و ۱۶ را مطالعه کنید جایگاه شوراهای مشورتی در حوزه بافت تاریخی به سندیت عنوان شده است. ما شورای راهبردی بافتهای تاریخی شهر را تشکیل دادیم و از همه دستگاههای اجرایی دعوت کردیم که ریل گردشگری کرمان از میانه بافت تاریخی میگذرد یا نیامند یا اگر مصوبه گرفته شده، برای دستگاه اجرایی لازم الاجرا نشد.
وی اظهار داشت: چرا کرمان ۱۴۰۴ اجرایی نشد چون هیچ کدام واقف نبودیم اسنادی که ارایه شده، میتواند لازم الاجرا باشد. سرانه اقامت در شهر کرمان زیر ۱۲ ساعت است و ما به خاطر کریدور بودن استان، اقامت نسبی داریم.
کرمانی گفت: تا زمانی که دور یک میز ننشینیم و مصوباتی که جمع نخبگانی کنار مدیران اعلام و ابلاغ میکنند اجرا نشود حال گردشگری ما همین است. قبل از نوروز ریسه به دست راه میافتیم که شهر را بزک کنیم فارغ از اینکه عروسی که اینجا نشسته، حالش بدتر از این است که با فرآیندی آن را آماده پذیرایی از مهمان کنیم.
اول لبخند کرمان به دنیا
امیرعباس نجفی پور عضو هیات علمی دانشگاه بم نیز گفت: لبخند دنیا به کرمان اتفاق نمیافتد تا زمانی که لبخند کرمان به روی دنیا اتفاق بیفتد.
وی خطاب به استاندار اظهار داشت: اینکه شما دستگاهها را بسیج کردید برای توسعه گردشگری و همگام و همسو باشند و سند کرمان برفراز را پیش میبرید خیلی ارزشمند است ولی فراموش نکنیم تا زمانی که از مشاوران خوب ملی و بینالمللی استفاده نکنیم و نقشه راه درستی نداشته باشیم در حد یکسری حرکتهای هیجانی است.
این مدرس گردشگری افزود: اگر قرار است لبخند دنیا به کرمان را داشته باشیم قبل از آن باید سعی کنیم از تجربیات بینالمللی برای کرمان استفاده کنیم، اینکه در یک سال پیش رو چه رویدادهایی میخواهیم تعریف کنیم، اگر در بخشهای مختلف، حمل و نقل و بوم گردی به توسعه کمی اقامتگاهها توجه و آمارسازی کنیم راه به جایی نمیبریم.
زیرساخت و آموزش لازمه گردشگر پذیری است
وی تصریح کرد: اگر زیرساختهای لازم و آموزش نباشد گردشگر نمیآید. سال ۹۵ اولین راهنمایان ژئوتوریسم را در کشور تربیت کردیم اما هیچ حمایتی از این موضوع نشد. اگر میخواهیم آینده را ببینیم باید به دانش آموزان توجه کنیم ما چهار سال با همه سختیها سعی کردیم رشته گردشگری را در هنرستانها فعال کنیم و سال گذشته منحل شد فقط به دلیل حمایت نکردن آموزش و پرورش از این موضوع و هزینههای زیادی که داشت.
نجفی پور گفت: در آموزش بسیار جای کار داریم و آمادگی داریم بستههای آموزشی برای یکسال آینده را ارایه دهیم زیرا غیر از آموزش هر راهی برویم یکسری حرکتهای هیجانی خواهد بود.
با توجه به اینکه صنعت گردشگری نسبتا ارزان و با اشتغالزایی و ارزش افزوده قابل توجه همراه است، توجه بیشتر به این حوزه اگر همراه با برنامه ریزی دقیق مبتنی بر مطالعات و اجرای طرحهای متنوع باشد، میتواند گردشگری را پس از کشاورزی و صنعت به دومین منبع درآمدی افتصاد استان تبدیل کند.
بی شک همراهی و هم افزایی همه دستگاههای متولی در کنار بهره گیری از نظرات نخبگان و بخش خصوصی برای اجرای طرحهای گردشگری میتواند رونقبخش اقتصاد و نیز آشنایی افزون تر با فرهنگ و تاریخ این دیار باشد؛ استانی که در هر زمان از سال، دیار چهار فصل و دارای موقعیتها و ظرفیتهای منحصربه فرد و بکر است.
به باور کارشناسان، ایجاد نقشه راه و اسناد راهبردی در هر سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ترسیمکننده راه آینده و ارتقای نقش استان کرمان از لحاظ ملی و بینالمللی است.