اهداف کمّی قانون برنامه هفتم در بخش ریلی و سرمایه‌گذاری مورد نیاز

اهداف کمّی قانون برنامه هفتم در بخش ریلی و سرمایه‌گذاری مورد نیاز

 تهران- ایرنا- با نگاهی به قانون برنامه هفتم پیشرفت، اهداف مختلفی برای بخش حمل و نقل ریلی ترسیم شده است؛ اهدافی که نیازمند ۶ میلیارد و ۳۹۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری است.

به گزارش ایرنا، آن‌طور که در برنامه هفتم پیشرفت عنوان شده، سهم حمل‌ونقل ریلی از جابه‌جایی کل بار زمینی داخلی به ۳۰ درصد و میزان گذر (ترانزیت) زمینی سالانه کالا از ایران باید به ۴۰ میلیون تن برسد.

در زمینه احداث زیرساخت‌های راه‌آهنی گذری (ترانزیتی)؛ کل خطوط سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر، سهم مجموع طول خطوط دوخطه یا بیشتر و خطوط برقی حداقل یک‌هزار کیلومتر و میانگین طول خطوط فرعی به مبادی بار دست‌کم ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود.

در این برنامه بر نوسازی و تأمین ناوگان راهآهنی جدید با مشارکت بخش غیردولتی به ۵۵۰ دستگاه کشنده (لکوموتیو)، سرعت سفر و سیر بازرگانی بار راه‌ آهنی؛ ارتقاء به میزان حداقل ۷۰ درصد نسبت به شروع برنامه و سهم ۲۵ درصدی راه‌آهنی بنادر کشور تاکید شده است.

سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی

برپایه این گزارش، کل سرمایه گذاری مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف ۶ میلیارد و ۳۹۲ میلیون دلار (سهم زیرساخت ۲۳ درصد و سهم ناوگان ۷۷ درصد) است.

در بخش زیرساخت؛ کل سرمایه گذاری مورد نیاز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است که ۷۵ درصد آن به ساخت خطوط دوم و جدید، ۱۶ درصد به احداث خطوط صنعتی- تجاری و ۹ درصد به تامین ماشین آلات مکانیزه اختصاص خواهد یافت.

همچنین سرمایه‌گذاری مورد نیاز ناوگان چهار میلیارد و ۸۹۲ میلیون دلار است که ۶۶ درصد سهم ناوگان باری (کشنده و واگن باری) و ۳۴ درصد سهم ناوگان مسافری است.

بسته مشوق‌های سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی

به‌منظور دستیابی به این اهداف بسته‌هایی به عنوان مشوق سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی طراحی و تدوین شده است.

الف)‌ بسته افزایش بازدهی سرمایه گذاری

- پرداخت یارانه صرفه جویی سوخت (ماده۱۲)

- تسهیل در واگذاری اراضی برای توسعه حمل و نقل ریلی

- واگذاری لکوموتیوهای متوقف برای بازسازی با شرایط مناسب

- تسهیل در واگذاری دپوهای تعمیراتی و ایستگاه‌ها

- نظام قیمت گذاری خدمات ریلی

- تسهیل فضای کسب و کار

- معافیت مالیاتی طرحهای سرمایه گذاری

ب) بسته تامین مالی سرمایه گذاری

- اعطای تسهیلات وجوه اداره شده (تبصره ۱۸)

- مشارکت در تأمین مصالح روسازی خطوط آنتنی

- مشارکت درتامین مالی پروژه های زیربنایی

- استفاده از ظرفیت مولدسازی دارائیهای راکد

- فراهم کردن بستر تأمین مالی ازطریق:

- بورس اوراق بهادار

- صندوق توسعه ملی

- تأمین کنندگان مالی( فاینانسرها )خارجی

ج) بسته مدیریت ریسک سرمایه گذاری

- مشارکت در صدور تضامین سرمایه گذاران غیر دولتی

- تسهیل صدورتضامین حاکمیتی و شرکتی برای فاینانس خارجی

- خرید تضمینی خدمات نیروی کشش

- خرید تضمینی خدمات پروژه های زیربنایی

گفتنی است؛ منافع اجتماعی حاصل از حمل ونقل مسافر ریلی در سال ۱۴۰۳ شامل میزان صرفه جویی در مصرف سوخت در جابه‌جایی مسافر (نفر- کیلومتر)، میزان جلوگیری از تصادفات، هزینه تغییرات اقلیم، هزینه استهلاک جاده و میزان کاهش آلاینده های زیست محیطی ۲.۲۶ سنت دلار برآورد شده است.

همچنین منافع اجتماعی حاصل از حمل و نقل بار ریلی در سال ۱۴۰۳ شامل میزان صرفه جویی در مصرف سوخت در هر تن- کیلومتر حمل بار، میزان جلوگیری از تصادفات، هزینه تغییرات اقلیم، هزینه استهلاک جاده و میزان کاهش آلاینده های زیست محیطی ۲.۸۳ سنت دلار برآورد شده است.

به گزارش ایرنا، روز ۳۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۴ تفاهم‌نامه سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه آهن، مدیرعامل شرکت قطارهای آوان ریل و مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پارس افق هشتگرد به امضا رسید.

تفاهم شرکت راه‌آهن با شرکت قطارهای آوان ریل با هدف سرمایه‌گذاری ارزی ۷۱۳ میلیون دلاری این شرکت در بخش مسافری و لکوموتیو است.

طبق این تفاهم نامه، خرید ۶۰۰ دستگاه واگن باری مخزن دار، ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری خودکشش دیزلی (DMU) و ۵۰ دستگاه لکوموتیو انجام خواهد شد.

تفاهم شرکت راه‌آهن با شرکت کشت و صنعت پارس افق هشتگرد نیز به منظور سرمایه‌گذاری ارزی ۳۷ میلیون دلاری این شرکت برای تامین و خرید ۶۵۰ دستگاه واگن باری فله بر بوده است.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها