اکبر حسنی روز چهارشنبه در حاشیه نشست با شهرداران رامسر، کتالم و ساداتشهر، در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موانع از موارد مهم تاثیرگذار بر امنیت پروازها است. در این نشست موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد نتایج به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی و سازمان هواپیمایی کشوری منعکس شود.
وی این نشست را در راستای بررسی چالشهای شهری در حریم فرودگاه و تدوین طرح مطالعاتی برای تعیین کدهای ارتفاعی از سوی شهرداریها عنوان کرد و افزود: موانع فرودگاهی باعث محدودیت پروازها شده و ما پیگیر برگزاری نشستهای مختلف در سطح ملی برای رفع این موانع و تحقق خواسته مردم رامسر برای رونق پروازها هستیم.
مدیرکل فرودگاههای مازندران با اشاره به وظایف این اداره کل در زمینه احداث، نگهداری و توسعه زیرساختهای حمل و نقل هوایی، بر ضرورت افزایش تعداد پروازها تاکید کرد.
وی رونق پروازها در مقاصد مختلف را برای مازندران به عنوان منطقه گردشگری ضروری دانست و گفت: شرکتهای هواپیمایی به دلیل محدودیتها و کاهش ضریب ایمنی، تمایلی به پرواز در این مسیرها ندارند.
این مقام مسوول مشارکت بخش خصوصی در برقراری پروازهای فرودگاه رامسر و دیگر فرودگاههای استان را راهکار موثری برای افزایش پروازها دانست و به نمونههای موفق مانند پروازهای مسقط به رامسر و مشهد به رامسر اشاره کرد.
حسنی با اشاره به چالش موانع پروازی در سه فرودگاه مازندران، از تلاشهای در حال انجام با همکاری استاندار برای رفع این موانع خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با همدلی ایجاد شده در استان، این مشکلات به زودی مرتفع شوند.
فعالیت فصلی فرودگاه رامسر
فرماندار رامسر نیز در این گفتوگو تامین دستگاه کمکناوبری پیشرفته را از چالشهای اصلی فرودگاه رامسر عنوان کرد و گفت: با وجود مشکلات ناشی از تحریمها، پیگیریهایی برای تامین این دستگاه در حال انجام است.
وی آزادسازی موانع پروازی ابتدا و انتهای باند را از دیگر اولویتها برای رفعِ موانع پروازی برشمرد و افزود: بخشی از این موانع مربوط به ساختمانهایی در هتل کوثر وابسته به بنیاد شهید و مجتمع فدک است که نیازمند همکاری دستگاههای مربوطه هستیم.
نماینده عالی دولت در رامسر نیز از شکلگیری اراده استانی برای آزادسازی زمینها و انجام رایزنی برای واگذاری زمینهای معوض خبر داد و گفت: در حال حاضر موانع پروازی، نبود دستگاه کمکناوبری از نوع پیشرفته باعث شده فرودگاه رامسر به یک فرودگاه فصلی تبدیل شود: به همین دلیل به دنبال آن هستیم که با رفعِ موانع برقرار پروازها به شکل چهارفصل انجام شود.
به گزارش ایرنا، شرایط نامساعد جوی به ویژه در فصل سرد سال و نبودِ دستگاه کمکناوبری از نوع پیشرفته در فرودگاه رامسر باعث شده که شرکتهای هواپیمایی از بیم نیمهتمام ماندن پروازها و زیانِ اقتصادی ناشی از آن، پرواز در آسمان رامسر را به حالت تعلیق درآورند اما مردم این خطه معتقدند رایزنی در سطح ملی برای تجدید نظر در این تصمیم و تعدیل وضعیت بوجود آمده تا تامین تجهیزات فرودگاهی موثر است.
گزارشهای رسمی حاکی از ان است که فرودگاه رامسر در زمان حاضر برای نشست و برخاست ایمن هواپیما یک دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB را در اختیار دارد. اما با توجه به اهمیت ایمنی پروازها و ارتقای مقرارت ایرلاینها این سیستم باید ارتقا و به ۲ دستگاه دستگاه ILS و DVOR-DME مجهز شود.
مدل اول این تجهیزات دستگاههای کمک ناوبری “ILS” است که برای استقرار آن در فرودگاه رامسر به تملک اراضی ابتدا و انتهای (فدک و باغ ملی) باند نیاز داریم تا با توجه به بینالمللی شدن فرودگاه زمینه نشست و برخاست انواع مختلف هواپیماها فراهم شود.
این درحالی است که برای داشتن این مدل دستگاه کمکناوبری به تملک اراضی نیازی نیست، درواقع زمین مورد نیاز فراهم است، اما چون این دستگاه و به طور کلی صنعت هوایی جزوِ تجهیزات تحریمی محسوب میشود، در بحث خریداری، تعمیر و نگهداری آن چالشهایی وجود دارد که رفع و تامین آن در گرو رایزنیها در سطح ملی و بینالمللی است.
فارغ از نبودِ تجهیزات گفته شده کمبودِ ناوگان و تعداد ساعتهای پروازی نیز مزید بر علت شده به گونهای که اولویتگذاری ایمنی و حساسیتها پیرامون نشست و برخاست هواپیماها یا کاهش پروازها را تحتِ تاثیر قرار داده است.
از سوی دیگر تملک اراضی ابتدا و انتهای باند از دیگر موانع پروازی است که می بایست برطرف شود تا شرایط نشست و برخاست هواپیماهای متوسط پیکر یا کوچک پیکر فراهم شود.