خانیکی: سواد رسانه‌ای یعنی فناوری چگونه می‌تواند ابزار همدلی شود نه انزوا

خانیکی: سواد رسانه‌ای یعنی فناوری چگونه می‌تواند ابزار همدلی شود نه انزوا

 تهران- ایرنا- استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، سواد رسانه‌ای را به معنای گفتن، شنیدن و بالا بردن قدرت انتقاد ارزیابی کرد و گفت: در این مسیر، نیاز داریم بدانیم فناوری چگونه می‌تواند ابزار همدلی شود نه انزوا.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، هادی خانیکی روز دوشنبه در نشست تخصصی «ارتباطات در تلاقی فرهنگ و فناوری» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی ترتیب یافته بود، گفت: ایران امروز در شرایط خیلی مطلوبی قرار ندارد، ما در شرایطی هستیم که در برخی مکان‌ها بسیاری تنگناها و محدودیت‌هایی که برای ایران بوده وضعیت ایران را از سطح چالش به فاجعه رسانده است اما این چالش، بحران و فاجعه پایان کار نیست و کمک می‌کند در اصلاح روندهایی که تا کنون به کار بسته‌ایم و از آنها بهره‌مند شده‌ایم تجدیدنظر کنیم.

وی بیان کرد: جنبه اصلی ارتباطات از هر جهت، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فرهنگی است و ارتباطات در کانون فرهنگ قرار می‌گیرد. ارتباطات قدرت این را دارد که وضعیت همگرایی و همراهی را به وجود بیاورد.

این استاد دانشگاه گفت: یکی از ویژگی‌های مهم ارتباطات این است که راه‌حل ارائه می‌دهد. در حل مساله فرهنگ توجه به مقوله ارتباطات اهمیت دارد، ارتباطات سنتی مبتنی بر معنا و نهادهای فرهنگی است.

وی ارتباطات را به ستون فقرات توسعه فرهنگی و گفت‌وگو بین دو نماد دانشگاه و دستگاه اجرایی، تشبیه کرد و گفت: ارتباطات، در واقع شروعی برای همکاری دولت و بخش‌های مختلف اجرایی است.

خانیکی گفت: موقعیتی که اکنون ما با آن مواجه هستیم خطیر است و نه گذشته، پایدار است نه آینده ما را در برمی‌گیرد. ارتباطات، زبان مشترک برای فهم و حل مساله است. ارتباطات، محل طرح سوال‌های مشترک در آکادمی، دستگاه اجرایی و غیره است و اینکه چطور می‌توانیم بر موقعیت بحرانی شکل گرفته غلبه کنیم و چطور می‌توانیم بر این بحران سرمایه اجتماعی که شکل گرفته غلبه کنیم.

این صاحبنظر علوم ارتباطات گفت: هرگاه سواد رسانه‌ای تعریف کردیم گویی می‌خواهیم دیگران را بیاموزیم که بفهمند حرف ما درست است.

خانیکی تصریح کرد: سواد رسانه‌ای یعنی گفتن، شنیدن و قدرت نقد کردن را بالا ببریم و دیگر بازگشت به گذشته کافی است و همانطور که غرق شدن در فناوری لازم نیست، نیاز داریم بدانیم فناوری چگونه می‌تواند ابزار همدلی شود نه انزوا؟ و چطور می‌توانیم این فرصت‌های پیش آمده را فعلیت بدهیم.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: می‌توانیم در حوزه‌های مختلف به ارتباطات بپردازیم؛ در حقوق، زبان‌شناسی، حقوق، فلسفه و الهیات. به نظر من برای اینکه فرصت‌ها به نتیجه برسد ارتباطات، ستون فقرات توسعه فرهنگی است و سخن گفتن میان علوم انسانی و فناوری است و موضعی است که بیشتر می‌تواند فناوری را تفسیر کند و بین جامعه، علم و سیاستگذاری پیوند ایجاد کند.

وی اظهار داشت: ما در حوزه ارتباطات پرسش خواهیم داشت که چگونه رکن گفت‌وگوی عقل کاربردی را به کار ببریم.

خانیکی گفت: در دولت گذشته در زمینه همکاری دولت و دانشگاه خوشه‌هایی تشکیل شد که وظیفه داشتند این وظایف را در کنار دولت انجام دهند، در همین رابطه در خوشه ارتباطات کارهای زیادی توسط استادان و دانشجویان انجام شد و حدو ۱۷ بیانیه و پلتفرم ایجاد شد.

وی اظهار داشت: کرونا نشان داد که حل مساله کرونا تنها کار درمان‌گران نیست و در نتیجه آن مقرر شد مبحث ارتباطات و سلامت بین دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه بهشتی ترکیب شود اما با تغییر دولت این پروژه ناتمام ماند.

آمادگی دانشگاه علامه طباطبایی برای تولید محتوای فاخر ارتباطات

در ادامه این نشست، سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری اینکه این دانشگاه، یک دانشگاه اختصاصی علوم انسانی است، گفت: ۱۱ دانشکده و ۲۷۳ رشته علوم انسانی داریم و ما این توانایی را داریم که به بازوی علمی و اجرایی تولید محتوای فاخری که مد نظر وزارت ارتباطات است تبدیل شویم.

شجاع احمدوند پیشنهاد کرد که دانشگاه علامه طباطبایی یک مرکز نوآوری ارتباطات ایجاد کند و دانشگاه به هاب تولید محتوا تبدیل شود و افزود: با ایجاد این مرکز، استارتاپ‌هایی که در داخل و بیرون از دانشگاه فعالیت می‌کنند می‌توانند در این مکان گرد هم آیند و این مرکز، محلی برای اندیشه‌ورزی شود و بر تولید محتوای فاخر کار کنند.

وی با بیان اینکه سیاست دانشگاه علامه طباطبایی در این دوره، حل المسائلی است، گفت: با ایجاد مرکز اندیشه‌ورزی ما از انتظارگرایی به سمت نیازهای جامعه و حل مسائل روی می‌آوریم و با این کار هم مخاطب داخلی به نحو شایسته جذب می‌شود و هم به مخاطب خارجی کمک می‌کند.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها