به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رحیم جلیلی روز دوشنبه در نشست بررسی راهبردها و توسعه صنعت نمایشگاهی کشور و تعامل سازنده میان مراکز نمایشگاهها و نهادهای حاکمیتی افزود: ارزش صنعت نمایشگاهی ایران نسبت به ارزش جهانی این صنعت کمتر از نیم درصد محاسبه می شود.
رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران اظهار داشت: سال گذشته آمار مراکز نمایشگاهی جهان یکهزار و ۴۳۲ و ایران نیز ۳۵ مرکز و تعداد بازدیدکنندگان جهانی از این مراکز ۳۵۳ میلیون و در ایران نیز ۹ میلیون نفر بوده است.
وی با بیان اینکه نمایشگاههای برگزار شده جهانی در سال گذشته ۳۳ هزار عنوان و در ایران نیز دارای ۸۳۵ عنوان بوده است، گفت: مجموعه فضای مفید نمایشگاهی در کشورمان حدود ۲۸۰ هزار مترمربع است که سال گذشته چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مشارکتکنندگان برگزاری نمایشگاه ها در سطح جهان و در ایران نیز ۴۵ هزار واحد بوده است.
جلیلی بیانداشت: در صنعت نمایشگاهی ایران افزون بر ۶ هزار نفر در مراکز نمایشگاهی، برگزارکنندگان و غرفهسازان مشغول به کارند و ۱۶۰ هزار شغلی در بخش های مرتبط وجود دارد، این آمار افزون بر رونقی است که نمایشگاه ها برای کسب و کارهای محلی اعم از هتل داری و حمل و نقل ایجاد می کند.
وی اظهار داشت: از بین حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان، بیش از نیمی از آنها در نمایشگاههای مختلف داخل کشور مشارکت می کنند؛ یعنی نمایشگاه از نظر آن ها مهمترین ابزار بازاریابی تلقی میشود.
رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران تاکید کرد: اگر فاصله موجود میان سهم حجمی و مالی ایران از صنعت نمایشگاهی به درستی شناخته و مدیریت شود، ظرفیت بالایی را برای درآمدزایی و اشتغال آفرینی در کشور فراهم می کند. این اقدام به رشد هرچه بیشتر شرکتهای دانش بنیان و اقتصاد دانش محور نیز کمک خواهد کرد.
تبدیل مراکز نمایشگاهی استان ها به محوریت توسعه تجارت خارجی
جلیلی تصریح کرد: تبدیل مراکز نمایشگاهی استان ها به محور توسعه تجارت خارجی، معرفی انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران به عنوان محور اصلی صنعت نمایشگاهی کشور، تشکیل کارگروه راهبردی با مشارکت مراکز کلانشهرها زیرنظر انجمن، جلوگیری از موازی کاری به ویژه در نهادهای دولتی در خصوص صنعت نمایشگاهی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیرساختهای نمایشگاهی کشور از طریق ورود به بورس از جمله اقدامات لازم برای توسعه صنعت نمایشگاهی در ایران محسوب میشوند.
در هر استانی یک مرکز نمایشگاهی به نام سایت بینالمللی نمایشگاه های استانی داریم که قبل از انقلاب فقط یک نمایشگاه در سطح ایران و آن هم در تهران داشتیم.
رئیس انجمن نمایشگاه های بینالمللی ایران اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب با توجه به صدور کالاهای تولیدی ایران و توسعه تجارت تصمیمگیری شد که هر استان یک مجموعه نمایشگاهی داشته باشد،در همین راستا استان ها با مصوب دولت و دریافت مجوز از توسعه تجارت و وزارت صمت از این مجموعه برخوردار شدند.
جلیلی تصریح کرد: بسیاری از نمایشگاه های کشور متعلق به بخش خصوصی است بنابراین در برخی استان ها اتاق بازرگانی، شهرداری و همیاری شهرداری نیز سهام دار هستند.
فعالیت ۳۵ سایت نمایشگاهی در سراسر کشور
رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران با اشاره به اینکه با احتساب جزیره کیش و مناطق آزاد بالغ بر ۳۵ سایت نمایشگاهی فعال در سراسر کشور داریم گفت: در تهران مجموعه ایران مال نمایشگاه خوبی برای برگزاری دارد که از نظر استاندارد نیز در سطح بینالمللی است.
به گفته وی، نمایشگاه بین المللی تهران تنها نمایشگاه دولتی کشور است.
جلیلی با اشاره به اینکه انجمن نمایشگاه های بینالمللی ایران از سوی سازمان توسعه تجارت به عنوان بازوی این سازمان و وزارت صمت معرفی شده است افزود: نمایشگاه های بین المللی ایران آمادگی خود را برای همکاری با دولت در مسیر توسعه صنعت نمایشگاهی اعلام می کند.
وی همکاری و همفکری با حداکثر ظرفیت در برنامه ریزی و سیاست گذاری صنعت نمایشگاهی کشور، گسترش تعاملات خارجی نمایشگاه ها، همکاری در برنامهریزی و اجرای نمایشگاههای اکسپو از جمله اکسپو ۲۰۳۰ ریاض از جمله درخواستهای این انجمن از دولت دانست.
وی به تعامل بخش خصوصی و دولت اشاره کرد و گفت: در طول یکسال اختیارات انجمن چندین برابر شده به طوری که تقویم و عملکرد به صورت گزارش تحلیلی تهیه و تدوین و به سازمان توسعه تجارت ارائه شده است.
ساماندهی نیروهای متخصص و ماهر در صنعت نمایشگاهی کشور
رئیس انجمن نمایشگاه های بین المللی ایران براین باور است اگر نهادی دارای نیروی انسانی قوی و متخصص نباشد با مشکل روبرو خواهد شد بنابراین در همین راستا نیروی انسانی در این صنعت را ساماندهی و شبکه قوی از کل مجموعه نمایشگاه های بین المللی ایران تشکیل داده ایم.
وی با بیان اینکه نمایشگاه های کشور در سه رده بینالمللی الف، بینالمللی ب و ملی هستند، افزود: یکسری آموزش ها در حوزه روابط عمومی، مدیران امور اجرایی و همچنین مدیران مالی و اداری انجام داده ایم.
جلیلی پیگیری مسائل و مشکلات مراکز سطح کشور، طرح یکسان سازی قراردادهای مراکز با برگزارکنندگان، برگزاری جلسات مستمر با هیات مدیره نمایشگاه های کشور به صورت دوره ای، انتشار نشریه تخصصی و همچنین راهاندازی وب سایت انجمن را از جمله اقدامات برشمرد.
وی از دیگر اقدامات انجمن را ساماندهی و رتبه بندی مجریان برگزاری نمایشگاه، غرفهسازان، تشکیل و توسعه بسترهای ارتباطی بین فعالان نمایشگاهی سراسر کشور، تدوین طرح نمایشگاههای توسعه صادرات و ارائه به سازمان توسعه تجارت، طرح برندسازی موضوعی نمایشگاه ها، تدوین طرح جامع صنعت نمایشگاهی و همچنین ترجمه اخبار و منابع معتبر صنعت نمایشگاهی جهان عنوان کرد.