به گزارش ایرنا از روابط عمومی موزه سینما، نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «فیلم ناتمام» و «دریای پارس» ساخته منوچهر طیاب با حضور فرهاد ورهرام، ارد عطارپور و فخرالدین سیدی در سالن فردوس موزه سینما به نمایش درآمد و مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت.
«فیلم ناتمام» که توسط منوچهر طیاب در سال ۴۸-۱۳۴۷ فیلمبرداری شده است، حکایت از اشتیاق و اراده فیلمساز برای ساختن مستندی در مورد جغرافیا، معماری، زندگی و امرار معاش مردم شهرها و بنادر خلیج فارس در آن دوران دارد؛ که البته هرگز به پایان تولید نرسید و تا سالها هم هیچ نشانی از آن وجود نداشت.
اُرُدعطارپور؛ مستندساز و پژوهشگر در نشست بررسی این فیلم که در موزه سینما برگزار شد، گفت: علت ناتمامی این فیلم را نمیدانم و چند روز پیش متوجه شدم که فیلمخانه این فیلم را اصلاح و مرمت کرده و بسیار شگفت زده شدم.
عطارپور تصریح کرد: ریتم این فیلم تند و متفاوت است و با بقیه تولیدات آقای طیاب که معمولا پلان ها کندتر است، متفاوت است و این فیلم مونتاژ قویتری دیدیم و نریشنی که روی فیلم بود از فیلم «دریای پارس» برداشته شده بود و روی فیلم کاملا نشسته بود و از این نظر به آقای رضویان تبریک میگویم.
فرهاد ورهرام از اساتید سینمای مستند هم با یادی از زندهیاد منوچهر طیاب سخنان خود را آغاز کرد و گفت: ایشان را آخرین بار در وین دیدم و ای کاش ایشان زنده بودند و خودشان راجب فیلم توضیح می دادند.
وی ادامه داد: در این فیلم فضاهایی را می بینیم که حال دیگر وجود ندارند و آن طبیعت بکر از دست رفتهاند و لوکیشنها همگی تغییر کردهاند؛ بازار باشکوه «میناب» که در این فیلم دیدیم، حال دیگر به اینصورت نیست و همینطور لنج ها و کاش آقای طیاب این فیلم را به اتمام میرساندند که این اتفاق به همت فیلمخانه ملی ایران رخ داد.
استاد ورهرام گفت: یکی از آفریقاییترین و شگفتانگیزترین ضبط مراسم «زار» را در این فیلم می توان دید. در این فیلم دو الی سه آلات موسیقی «زار» را دیدیم که که دیگر وجود ندارند.
درادامه سیدی، مستندساز و پژوهشگر بیان داشت: در این فیلم حضور پررنگ خانمها در مراسم «زار» بسیار نمایان است. گفتار فیلم در جاهایی با فیلم همخوانی نداشت و مشخص بود از فیلم «دریای پارس» برداشته شده است.
عطارپور ادامه داد: فضای صوتی مراسم «زار» با همسرایی بانوان، این فضا را جان می دهد و در دهههای مختلف اعم از ۷۰ و ۸۰ ،در همه مراسمات بانوان حضور فعالی دارند.
در ادامه، استاد ورهرام گفت: دوست دارم فیلمنوشتهای برای این فیلم نوشته شود. این فیلم، فیلم بسیار مهمی است، مخصوصا برای کار مقایسهای؛ تنها پلانی که خیلی خوب از بوشهر داریم اثر آقای تقوایی است که پلان بسیار باشکوهی است؛ در این فیلم نیز پلان بسیار باشکوهی از بوشهر دیدیم و این فیلم ارزش این را دارد که کارهای کتابخانه ایی و آرشیوی روی آن انجام دهیم.
همچنین در این جلسه گفته شد که استاد طیاب حتی موفق به دیدن راش های این فیلم نشدند.