به گزارش خبرنگار تلویزیون ایرنا، نشست خبری سومین دوره جشنواره نمایشی عروسکی تلویزیونی «عروسکخونه» ظهر امروز (شنبه ۲۷ اردیبهشت) با حضور محمد صادق باطنی رئیس مرکز کودک و نوجوان صداوسیما، متین محجوب به نمایندگی از حوزه هنری کودک و نوجوان، سید میلاد ناظمی برنامه ساز و مشاور پویش تهران دوست داشتنی، علی خواجه دبیر جشنواره «عروسکخونه» و نازیلا نوریشاد کارگردان نمایش عروسکی برگزار شد.
علی خواجه دبیر جشنواره با اعلام این خبر که جشنواره «عروسکخونه» در سال سوم تغییراتی دارد که مهمترین آن رویکرد آموزشی است گفت: ما دی ماه فراخوان را منتشر کردیم که ۱۱۲ گروه آثارشان را ارسال کردند. از این میان ۲۰ گروه به همراه سه گروه از کشور عراق، ارمنستان و گرجستان راهی رقابت خواهند شد. تا پایان تیر نمایش های منتخب ضبط تلویزیونی شده و شهریور ماه از شبکه کودک پخش می شود تا مردم بتوانند رای بدهند. آمار این برنامه و جشنواره در سال های گذشته بسیار قابل توجه بود.
«عروسکخونه» پیشران تلاش برای تئاتر کودک است
در ادامه نشست صادق باطنی، رئیس مرکز کودک و نوجوان صداوسیما جشنواره تلویزیونی «عروسکخونه» را پیشران تلاش برای تئاتر کودک عنوان کرد و افزود: تئاتر عروسکی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ دوره های ماندگاری را به ویژه در تلویزیون طی کرده است؛ با این حال از ابتدای دهه نود یا آثار نمایشی و عروسکی جای خود را به کارهای ضعیف تر دادند یا عروسک ها کنار عموها و خاله ها بیشتر معنا پیدا کردند. برخی عروسک ها هم در دنیای بزرگسال فعالیت کردند و انگار از دوره کودکی به بزرگسالی کوچ کردند. اتفاقات خوبی هم رخ داد که جریان نبود و به صورت فردی بود.
تا پایان تیر نمایش های منتخب ضبط تلویزیونی شده و شهریور ماه از شبکه کودک پخش می شود تا مردم بتوانند
وی درباره آمار آرای مردمی ثبت شده در دورههای گذشته این رویداد عنوان کرد: این جشنواره در سال اول نوزده میلیون رای مردمی کسب کرد. این رقم در سال دوم جشنواره به بیش از ۲۰ میلیون رای مردمی رسید، در واقع، مجموع دو جشنواره بیش از ۴۰ میلیون رای داشتند و این نشان دهنده علاقه کودکان به آثار نمایشی عروسکی است. خروجی این برآورد این است که نمایش عروسکی زنده است. از دوره دوم همکارانی از شهرداری، حوزه هنری، تئاتر عروسکی و … به ما اضافه شدند. در دوره سوم جشنواره کیفیت آثار رشد چشمگیری داشت و اولین استارتاپ ویکند یا رویداد آخر هفته عروسکی هم در آستانه جشنواره در حال برگزاری است و خود جشنواره هم بعد از ایام محرم و صفر در تلویزیون پخش خواهد شد.
رئیس مرکز کودک و نوجوان صداوسیما با تاکید بر این که ما به دنبال یک زیست بوم در حوزه تئاتر عروسکی هستیم گفت: این آمادگی ایجاد شده است که در کنار نمایش ها و تئاترهای سالم حوزه کودک در صحنه بایستیم. دوستان ما در حوزه هنری و شهرداری در حال افزایش تماشاخانه های کودک هستند. در آستانه عقد پنج قرارداد برای برندهایی هستیم که برای کودکان شناخته شده هستند و بعد از عقد قراردادها یکی یکی شخصیت ها وارد پروسه مرچندایزینگ (بازارپردازی) خواهند شد.
باطنی افزود: سال گذشته فیلم سینمایی «ببعی قهرمان» اولین تجربه مرچندایز (بازارپردازی) را داشت که حق بهره برداری آن به اوج واگذار شد و به پرفروش ترین انیمیشن تاریخ کشور بدل شد. تبلیغ محصولات جانبی را از این پس خواهیم داشت. درباره عروسک های حال حاضر و عروسک های قدیمی قرار است پروسه محصولات جانبی و بازارپردازی آنها را داشته باشیم.
سهم تئاتر و نمایش عروسکی پایین است
متین محجوب نماینده حوزه هنری کودک و نوجوان نیز در این نشست اقدام برای شکل گیری زیست بومی برای آثار هویت ساز برای کودکان را کاری بزرگ و مهم دانست و افزود: پیوند حوزه هنری کودک و نوجوان با صداوسیما از منظری شکل گرفته است که در این زیست بوم تولید و مصرف محصولات هنری محل بحث است. وضعیت ما در تولید قابل قبول است اما در مصرف هنوز سوال برانگیز است. باید سبد مصرف کودک را از محصولات درجه یک بیشتر کنیم. در این سبد مصرف سهم تئاتر و نمایش عروسکی پایین است. اقدام حساب شده رسانه ملی در شکل گیری جشنواره، پاسخی برای لزوم مصرف تئاتر توسط کودک است.
وی افزود: ما می توانیم تئاترها را از تماشاخانه ها در قالب برنامه های تلویزیون به تصویر بکشیم. در برخی شهرستان ها حتی تصوری از نمایش و تماشاخانه ندارند و جشنواره «عروسکخونه» می تواند این تصویر را منتقل کند. ما نمایش هایی داریم که در جشنواره شرکت نکرده اند اما می توان آنها را به عنوان آثاری که بر صحنه است برای مخاطب معرفی کرد و به خانه آنها بیاوریم.
فرایند سینمایی شدن «عروسکخونه» و مجموعه انیمیشن «پهلوانان»
سپس باطنی در پاسخ به برندهای سینمایی شبکه کودک تصریح کرد: «عروسکخونه» و مجموعه انیمیشن «پهلوانان» ۲ اثری هستند که قرار است پروسه (فرایند) سینمایی شدن آنها طی شود.
وضعیت در تولید قابل قبول است اما در مصرف هنوز سوال برانگیز است
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از گروه های نمایشی برنامه «عروسکخونه» گفت: از تولیدات تلویزیونی گروه ها حمایت می شود و مجموعه حوزه هنری هم برای این گروه ها شرایط تئاتر عروسکی در صحنه را فراهم میکند. بنا داریم تئاتر عروسکی را به صحنه مساجد و مدارس برگردانیم. بردن این نمایش ها به صحنه بین المللی هم از دیگر برنامه های ماست.
باطنی درباره احیای شخصیت های عروسکی قدیمی نیز عنوان کرد: بهره گیری از عروسک های قدیمی از مسایل حقوقی تا کپی رایت (حق مالکیت) و حتی حق معنوی صداپیشه عروسک فرایندی پیچیده دارد و به راحتی نمی توانیم این عروسک ها را احیا کنیم. البته الان مجموعه انیمیشنی «نابغه های کوچک» که برداشتی از «چاق و لاغر» محسوب میشود را داریم؛ ولی استفاده از آن عروسک ها به زنجیره ای از مسایل نیاز دارد.
به گزارش ایرنا، این جشنواره به میزبانی شبکه کودک از هنرمندان آثار نمایشی عروسکی در سراسر کشور دعوت میکند تا با داستانهای کودکانه و در قالب تئاتر عروسکی تلویزیونی در این رویداد ملی شرکت کنند.
این دوره از جشنواره دارای یک بخش ویژه با عنوان «تهران؛ پایتخت دوستداشتنی ایران» است.