به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر اساس گزارش شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به زمستان ۱۴۰۳ که توسط معاونت توسعه و مدیریت منابع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شده، جزئیات مربوط به عملکرد شاخصهای ارتباطی و فناوری اطلاعات، وضعیت شکایات ثبت شده در حوزه ثابت و سیار، شاخص خدمات پستی و عملکرد شرکتهای ارائه خدمات انتقال داده از طریق ارتباطات ماهوارهای مورد بررسی قرار گرفته است.
برپایه این گزارش، اکنون ۱۷۰ شهر دارای پوشش فیبر نوری بالای ۶۰ درصد، ۵۲ شهر دارای پوشش بین ۳۰ تا ۶۰ درصد، ۲۱۰ شهر دارای پوشش زیر۳۰ درصد هستند. آماری که در این گزارش منتشر شده مربوط به سه ماهه نخست، دوم و سوم سال ۱۴۰۳ است که در این گزارش نیز عینا تکرار شده و آمار جدیدی از توسعه فیبرنوری در دسترس نیست.
۵۴ هزار تلفن همگانی در سطح کشور
بر اساس این گزارش، تعداد تلفن همگانی در زمستان ۱۴۰۳ به ۵۴ هزار و ۲۵۰ دستگاه رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته کاهش ۶.۳۱ درصدی را تجربه کرده است. تعداد تلفن همگانی جادهای نیز اکنون به یکهزار و ۲۴۷ دستگاه رسیده است که در این بخش نیز کاهش ۶.۱۷ درصدی مشاهده میشود.
متوسط مکالمه ماهانه هر کاربر ۱۷۶ دقیقه
در بخشی از این گزارش به سهم بازار مشترکان فعال تلفن همراه به تفکیک اپراتور اشاره شده که بر اساس آن سهم همراه اول ۵۴ درصد، ایرانسل ۴۲ درصد و رایتل چهار درصد است. در این گزارش متوسط مکالمه ماهانه هر کاربر بیش از ۱۷۶ دقیقه و متوسط پیامک ماهانه به ازای هر کاربر ۱۱۳ پیامک گزارش شده است.
سهم ۶۸ درصدی اینترنت ثابت از شکایات ثبت شده در حوزه ارتباطات
به گزارش ایرنا، سامانه ۱۹۵ با هدف ثبت و پاسخگویی به شکایات کاربران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۱ راهاندازی شده است. تمامی کاربران سرویسهای ارتباطی، پستی، فناوری اطلاعات میتوانند با مراجعه به این سامانه شکایت خود را از اپراتورهای ارائه دهنده این خدمات ثبت کنند.
تمامی شکایات ثبت شده در این سامانه، بسته به نوع شکایت در بازه زمانی مشخص از سوی اپراتورها بررسی و پاسخ داده میشود. برای ثبت شکایت در این سامانه میتوان با شماره ۱۹۵ تماس گرفت یا شکایت را در پایگاه اینترنتی ۱۹۵.CRA.IR ثبت کرد.
وضعیت شکایات ثبت شده در حوزه ارتباطات ثابت و سیار در سامانه ۱۹۵ مبحث دیگری است که در این گزارش گنجانده شده است. سهم شکایات حوزه ارتباطات ثابت ۶۸ درصد و ارتباطات سیار ۳۲ درصد گزارش شده است که نسبت به مدتزمان مشابه سال گذشته و کاهش چشمگیری مواجه شده است.
ترافیک ۹۳ میلیونی مرسولات پستی در زمستان ۱۴۰۳
مجموع عملکرد شرکت ملی پست و شرکتهای پستی ارائه دهنده خدمات پستی بخش دیگری از این گزارش است. تعداد واحدهای پستی شهری در کشور ۲هزار و ۸۲۷، تعداد واحدهای پستی روستایی ۴ هزار و ۴۰۹، ترافیک بین الملل ۲۴ هزار و ۱۱ مرسوله و ترافیک کل ۹۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۳۴۷ مرسوله گزارش شده است. ترافیک بینالملل افزایش ۸ هزار مرسولهای را نسبت به سه ماهه سوم پاییز تجربه کرده است.
سرانه مرسوله برای هر فرد به بیش نزدیک ۲ مرسوله رسیده که نسبت به پاییز ۱۴۰۳ حدودا دو برابر شده است. درصد توزیع موفق داخله ۹۳.۶۷ و درصد برگشتی داخله ۶.۳۳ گزارش شده است.