کتابفروشی‌های کودک و نوجوان حرفه‌ای‌تر از یک دهه قبل شده‌اند

کتابفروشی‌های کودک و نوجوان حرفه‌ای‌تر از یک دهه قبل شده‌اند
 تهران- ایرنا- کارشناسان حاضر در نشست فرصت‌ها و تهدیدهای فروش معتقدند کتاب کودک کتاب‌فروشی‌ها حرفه‌ای‌تر شده‌اند، مخاطبان خود را تیپ‌شناسی و شناسایی و بر اساس سلیقه آن‌ها، کتاب‌های جدید تولید و روانه بازار می‌کنند.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، نشست فرصت‌ها و تهدیدهای فروش کتاب کودک امروز (شنبه ۲۰ اردیبهشت) با حضور مرضیه علی‌پور، مدیر فروش نشر هوپا، مینو حسن‌پور، مدیر فروش انتشارات مهرسا، پیام مصلح، مشاور فروش نشر فیلم و مهمان ویژه فتح‌الله فروغی، رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در سرای اهل قلم کودک‌ونوجوان نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

مرضیه علی‌پور، با اشاره به جذب مخاطب و حفظ آن در عرصه نشر، گفت: از ویژگی نشر ما رعایت قانون حق کپی‌رایت است. روی کتاب‌های روز و محتوا تمرکز داریم و با بررسی مخاطبان خود سعی بر تولید و نشر کتاب در حوزه کودک داریم. در حوزه فروش، تبلیغ‌های شهری و کتاب فروشی‌ها پل ارتباطی ما با مخاطب‌ها است.

همچنین، مینو حسن‌پور، مدیر فروش نشر مهرسا با اشاره به قیمت‌گذاری‌های این نشر توضیح داد: براساس شرایط بازار، قیمت‌ها را در نظر می‌گیریم. ظاهر و محتوای کتاب برای نشر مهم است و براساس نیاز بازار، تألیف‌ها و ترجمه‌های انتشارات را تهیه می‌کنیم. با توجه به تغییر دنیا و کارکرد فضای مجازی در عصر حاضر، این انتشارات برای تبلیغ، معرفی کتاب و فروش از دنیای مجازی بهره‌مند می‌شود.

چون مخاطب‌ها برای تهیه نیازهای خود وقت بیشتری را به‌ جای بازارگردی در فضای مجازی می‌گذارند. در حوزه فروش، نهاد کتابخانه‌ها، کتاب فروشی‌های بزرگ و برگزاری رویدادهای شهری برای برقراری ارتباط مستقیم بدون واسطه با مخاطب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه پیام مصلح، مشاور فروش نشر فیلم نیز با اشاره به اینکه کتاب‌فروشی‌های بخش کودک نسبت به گذشته بزرگ‌تر شده‌اند، گفت: نسبت به ۱۰ سال قبل کتاب‌فروشی‌های حوزه کودک رشد کرده و تخصصی‌تر شده است. کتاب فروشی‌ها حرفه‌ای‌تر شده‌اند، مخاطبان خود را تیپ‌شناسی و شناسایی و بر اساس سلیقه و سطح سواد و دانش آن‌ها، کتاب‌های جدید تولید و روانه بازار می‌کنند.

وی افزود: بخش گرافیک و تصویرسازی در فروش کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است و امروز مؤلف‌ها به این موضوع بیشتر دقت می‌کنند. همچنین، در حوزه پخش، پخش‌هایی شکل گرفته که به شکل تخصصی و حرفه‌ای در حوزه کودک و نوجوان فعال‌اند.

در ادامه فتح‌الله فروغی، رئیس هیات‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، با اشاره به جنبه آماری فروش‌ها گفت: ما نمی‌توانیم آماری دقیق از فروش رده‌های سنی حوزه کودک و نوجوان در کف بازار داشته باشیم. جامعه آماری دقیقی از اینکه تولیدات حوزه نشر ما به کدام سمت رفته است، نداریم.

وی افزود: در دولت قبل، دفتر امور کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه قاچاق فروش کتاب و ضایع کردن حق ناشران وارد شده است که همچنان نیز به کار خود ادامه می‌دهد.

سی‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۷ تا ۲۷ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ با شعار «بخوانیم برای ایران» در محل مصلای امام خمینی(ره) درحال برگزاری است. هم‌زمان با برگزاری بخش حضوری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۴ تهران، بخش مجازی نمایشگاه نیز در سامانه book.icfi.ir امکان خرید غیرحضوری کتاب را برای علاقه‌مندان مهیا کرده است.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها