به گزارش ایرنا، استفاده از معابر شهری و تردد در ادارهها و نهادهای مختلف، یکی از مسائل مهمی است که بسیاری از اوقات به دلیل استاندارد نبودن، مشکلات بسیاری را برای افراد معلول ایجاد میکند.
این در حالیست که دسترسیپذیری به اماکن عمومی و معابر شهری نقش مهمی در خودباوری، استقلال، پیشرفتها و پسرفتهای معلولان بهعنوان قشر نیازمند به توجه ویژه در جامعه دارد.
کیفیت پایین سطح معابر، یکی از مشکلات اصلی معلولان در استفاده از معابر شهری است زیرا سطوح ناهموار، ترکها و شکافهای بزرگ در پیادهروها و خیابانها میتواند باعث ایجاد آسیبهای جسمی برای افراد دارای معلولیت شوند.
نبود تجهیزات کمکی مناسب در معابر شهری نیز یکی دیگر از مشکلات معلولان است به طوری که برخی از تقاطعها فاقد چراغهای راهنمای صوتی برای کمک به افراد نابینا برای عبور ایمن از خیابان هستند.
حملونقل عمومی یکی از مهمترین عناصر دسترسیپذیری شهری است، اما بسیاری از سیستمهای حملونقل عمومی برای معلولان در تمام شهرستان های استان مناسبسازی نشده است.
در مجموع بنا به گفته معلولان، یکی از دلایل اصلی مشکلات این اقشار در استفاده از معابر شهری نبود آگاهی و فرهنگسازی مناسب در جامعه است. بسیاری از افراد و مسوولان شهری از نیازها و مشکلات معلولین آگاه نیستند و این موضوع منجر به طراحی و اجرای نادرست معابر شهری میشود.
یک معلول جسمی و حرکتی در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: شاید در یک نگاه به برخی اماکن شهری، رمپهای شیبدار برای تردد معلولان مشاهده شود ولی تنها همین قشر هستند که میتوانند کیفیت آن را تایید یا رد کنند.
سمیرا ناظمی، در حالی که برای ورود به یکی از بانکها با مشکل مواجه شده بود و از رهگذران درخواست کمک میکرد افزود: استاندارد نبودن شیب رمپها نشانه رفع مسوولیت متولیان در دسترسی پذیری برای افراد ناتوان جسمی و حرکتی است.
وی اظهار داشت: معلولان هم به عنوان یکی از اقشار جامعه نیازمند دریافت خدمات هستند و وجود موانعی همچون پلهها و سطحهای ناهموار، تردد آنها را با مشکل مواجه میکند.
یک معلول نابینا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نبود علایم راهنمایی مانند خطهای بریل در بسیاری از ادارهها و موزاییکهای زرد رنگ هشداردهنده در تمامی پیادهروها گلایه کرد و گفت: این مشکلات در شهرستان های این استان بسیار بیشتر است.
حسین شیبانی افزود: بارها پیش آمده که برای گذر از یک سمت خیابان به سمت دیگر به دلیل نبود خطهای بریل ساعتها معطل شدم تا رهگذری من را یاری کند.
به گفته وی، افراد نابینا بسیار آسیب پذیر هستند و کوتاهی در اقدام برای دسترسی پذیری معابر شهری و اماکن عمومی گاهی باعث صدمات فیزیکی و جانی به آنها میشود.
این معلول از مسوولان استان اصفهان خواست تا علاوه بر تخصیص اعتبارات لازم برای مناسب سازی و دسترسی پذیری معابر شهری برای معلولان نسبت به انجام اقدامات بر اساس استانداردها نیز دقت و نظارت بیشتری داشته باشند.
سنجش عملکرد ادارههای اصفهان با شاخص دسترسی پذیری برای معلولان
معاون توانبخشی ادارهکل بهزیستی اصفهان از ارزیابی عملکرد دستگاههای شرکت کننده در جشنواره شهید رجایی در رعایت شاخصهای دسترس پذیری و مناسبسازی خبر داد.
پژمان پورشبانان افزود: بهمنظور تکریم خدمت صادقانه و موثر به مردم و در راستای فراهم کردن سهولت دسترسپذیری برای افراد دارای معلولیت و نیازمند، ۲۰ امتیاز جشنواره به رعایت حقوق دسترسپذیری این افراد اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: وضعیت مناسبسازی ادارات کل و ادارات بهزیستی و ۷۵ دستگاه در تمامی شهرستانها در زمینه مناسبسازی و دسترسپذیری از نیمه دوم فروردین ماه آغاز و مورد ارزیابی قرار گرفته است.
معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان افزود: مناسب بودن ورودی ساختمان برای تردد جانبازان، معلولان، سالمندان، بانوان باردار و مناسب بودن سطح شیبدار یا بالابر ساختمانها، آسانسورها و سرویس بهداشتی از مهمترین مواردی است که در مناسب سازی و شاخص دسترسپذیری مدنظر قرار میگیرد.
پورشبانان با بیان اینکه مناسب سازی در ادارات و اماکن مورد توجه قرار گرفته است، گفت: با هدف برداشتن گامی اساسی در راستای رسیدن به محیطی قابل دسترس برای همگان، امید است که طرح تحول دسترسپذیری محیط برای افراد توانیاب با همکاری تمامی دستگاههای مرتبط در سطح استان به رشد صد در صدی برسد.
به گزارش ایرنا، اکنون در استان بالغ بر ۹۰ هزار معلول شامل جسمی - حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، شنوایی و بینایی وجود دارد که حدود ۳۰ درصد مددجویان استان جسمی - حرکتی، ۲۲ درصد معلول ذهنی، ۱۲ درصد اعصاب و روان، ۱۰ درصد ناشنوایان و ۹ درصد نابینایان هستند.
۶۶ مرکز نگهداری معلولان در استان بصورت شبانه روزی فعالند که به چهار هزار و ۵۰۰ معلول که امکان نگهداری آنها در منزل وجود ندارد؛ خدمات ارائه می دهند.