جلب اعتماد مخاطبان، گام نخست ایرنا

جلب اعتماد مخاطبان، گام نخست ایرنا

 خرم‌آباد - ایرنا - پیشکسوت رسانه لرستان به مناسبت ۹۰ سالگی خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) می گوید: جلب اعتماد و ارائه اطلاعات صحیح به مخاطبان یکی از مسوولیت های مهم رسانه است که در این راستا ایرنا گام نخست را برداشته است و به درستی به وظیفه خود عمل می‌کند.

هوشنگ بهرهی آخرین سال های خدمت خود را به عنوان دبیر خبر در ایرنا مرکز لرستان سپری و پیش از آن در رده های مدیریتی از جمله رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان های ایلام ، لرستان و دفاتر ساوه و آبادان انجام وظیفه کرده است.

این خبرنگار پیشکسوت لرستانی به دلیل فعالیت حرفه ای مناسب در جریان برخی حوادث کشور از سوی مسئولان کشوری و استانی مورد تقدیر قرار گرفته است و پس از ۳۰سال تلاش با عنوان کارشناس خبره در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، اسفند ۱۳۹۵ به افتخار بازنشستگی رسید.

وی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا می گوید: مهمترین عامل موفقیت افراد رضایت خاطر آنها، میزان کارایی و بازدهی و داشتن یک روحیه مطلوب و مناسب است‌ که در این راستا خدا را سپاس می‌گویم به دلیل عمری که سپری کردم و در موقعیتی قرار گرفتم و در جایگاه و رسانه‌ای که مشغول به کار شدم رضایت خاطر داشتم.

وی افزود: در این موقعیت شغلی کارایی لازم را برای خود و جامعه ایفا کردم و بازدهی مطلوبی در کشورم داشتم همچنین اشتغال در رسانه‌ای همچون خبرگزاری جمهوری اسلامی باعث شد در اقیانوسی از اخبار و اطلاعات غرق شوم که علاوه بر ارتقای سطح آگاهی خود توانستم با انعکاس رویدادها و اخبار جامعه نقش هرچند کوچکی در بالا بردن سطح افکار عمومی داشته باشم.

بهرهی ادامه داد: همواره بر این باور بودم که نقش رسانه‌های جمعی در تقویت و پیشرفت همه جانبه جامعه بسیار با اهمیت و ضروری است بر این اساس سعی کردم ضمن انجام وظیفه سازمانی با آزادی کامل به مبادله اخبار و اطلاعات که حق اساسی مردم تلقی می‌شود بپردازم.

این پیشکسوت رسانه گفت: در این ایام دسترسی به رویدادها و اخبار جهانی به واسطه فضای مجازی تسهیل شده است و سازمانی نظیر خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز باید با بکارگیری و میدان دادن به نیروهای حرفه‌ای و البته استقلال کاری، افکار عمومی جامعه را به دست بگیرد و با شعار همیشگی خود که سرعت، صحت و دقت است در پیشبرد امور فرهنگی و رسانه ای جامعه یکه‌تاز باشد.

بهرهی افزود: رعایت اصول اخلاقی حرفه خبرنگاری و بکارگیری نیروهای مستعد توسط ایرنا بر اساس خیر و مصلحت جامعه است چراکه خبرگزاری جمهوری اسلامی معتقد است کوشش برای تامین منافع سازمانی یا شخصی و خصوصی عده ای که با مصلحت جامعه سازگار نیست خلاف اصول و آیین خبرنگاری است.

وی ادامه داد: مسوولان و خبرنگاران ایرنا با توجه به اینکه این سازمان به عنوان مرجع و کانون خبررسانی در کشور و جهان شناخته شده است باید خود را در معرض نقد و بررسی قرار دهند تا رسالت خبری خود را به روشنی و به دور از جانبداری از یک گروه و جناح انجام دهند به گونه‌ای که اگر مخاطبان، مطلبی را از ایرنا مطالعه کردند در خصوص صحت و سقم آن اعتماد و اطمینان داشته باشند.

وی گفت: ارائه اطلاعات صحیح به مخاطبان یکی از مسئولیت‌های این رسانه ملی و اطمینان از درستی مطالب یکی از ضروریات حرفه خبرنگاران در این سازمان می‌باشد بنابراین باید اخباری که منتشر می‌شود مخاطبان را قانع رویداد مورد نظر را منعکس کند، نه آنطور که تنها در خدمت یک جناح و یا یک گروه خاص باشد.

این پیشکسوت رسانه می گوید: ابهام در خبر و گرایش به یک نهاد، سازمان یا گروه باعث بی‌اعتمادی به رسانه خواهد شد و اکنون که اکثر مردم از طریق فضای مجازی و ماهواره کسب اطلاعات می‌کنند ایرنا نیز باید اخبار و اطلاعات خود را در اسرع وقت به مخاطبان برساند و با در نظر گرفتن صحت و دقت همه‌جانبه، مخاطبان را جذب کند تا افکار عمومی به راحتی، دیگر منابع خبری را جایگزین این خبرگزاری نکنند.

بهرهی اظهار کرد: نگاه مسوولانه، بررسی و کمک برای رفع نیازها و مشکلات ضروری مردم در سرلوحه کار این رسانه بوده است و باید این روند تداوم داشته باشد همچنین بالا بردن سطح آگاهی مردم بدون جانبداری از جناح‌های خاص نیز خواسته افکار عمومی از رسانه‌ای مانند ایرنا می‌باشد که سابقه ۹۰ ساله را پشت سر گذاشته است.

این پیشکسوت رسانه گفت: من به عنوان یک مخاطب می خواهم بدانم جایگاه رسانه های داخلی بخصوص صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا کجاست؟ آیا توانسته اند در بحث اطلاع رسانی و بالا بردن سطح آگاهی مردم بر رسانه های خارجی غلبه کنند؟ در غیر اینصورت اقشار مختلف مردم به فضای مجازی دل بسته و جذب رسانه های خارجی می شوند.

بهرهی ادامه داد: آیا مسوولان رسانه ای ما ابزارها و امکانات مورد نیاز را برای انعکاس به موقع رویدادهای خبری فراهم کرده اند، اگر فراهم شده آیا از این ابزار بخوبی اسفاده شده تا مخاطبان را جذب کند یا با خود سانسوری و پوشش یک‌جانبه نظر مردم را بخود جلب نکرده اند؟

این پیشکسوت رسانه اظهار کرد: گام نخست جلب مخاطب در فضای رسانه ای، اعتماد سازی است وگر نه فضای مجازی، افکار عمومی مردم را بدست خواهد گرفت و یکه تازی خواهد کرد.

بهرهی گفت: اگر به نیروهای خبری خود از لحاظ مادی و معنوی اهمیت دادیم که بسیار خوب، وگر نه شاهد فرار مغزهای رسانه ای خواهیم بود و فرصت استفاده از این ظرفیت ها را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: انسان‌ها نیازمند دریافت اطلاعات و رویدادهای پیرامون خود هستند بنابراین اگر دریچه و محفظه‌های منابع اطلاع رسانی به هر دلیلی بسته شود دروغ پردازی ها، شایعات و نشر مطالب غیر واقعی در جامعه گسترش می یابد.

وی افزود: دشمنان هر جامعه یا کشور بیشتر از با استفاده از نقطه های کور بر حریف خود غلبه می کنند که در این مسیر یکی از ابزار آنها، پایین آوردن سطح آگاهی مردم است تا بتوانند بر موج جهالت آنان سوار شوند و به اهداف خود برسند.

این پیشکسوت رسانه گفت: به همین خاطر است همه توان خود را بکار می‌گیرند و ابزارهای شنیداری و دیداری را تهیه می‌کنند تا از راه تبلیغات، شایعات و ناامید کردن مردم حکومت‌ها را از بین ببرند.

بهرهی اظهار کرد: به نظر من رسانه های معتبر کشور از جمله ایرنا باید بیشتر در راستای ارتقای سطح آگاهی مردم و انتشار اخبار و اطلاعات درست به مخاطبان تلاش کنند تا گرایش مردم به اخبار رسانه های بیگانه کمتر شود.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰، شاهد افزایش رسانه‌ها بودیم و وجود خبرگزاری خصوصی همچنین گرایش به احزاب و جانبداری بیشتر شد چراکه برخی مدیران می‌خواستند اخبار حزب و جناح خود را مطرح کنند که همین امر موجب سانسور خبر می‌شد.

این پیشکسوت رسانه گفت: در طول ۳۰ سال خدمت رسانه‌ای برای خبرگزاری جمهوری اسلامی، سه بار دادگاهی شدم و موجب تبعید محل خدمتم شد چرا که اخبار را بر اساس صداقت و رسالت منعکس کردم، در زمان انتخابات وقت حامل پیام‌های محرمانه‌ای بودم که به سازمان اطلاع دادم اما آن اخبار درز پیدا کرد و به عنوان نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی دادگاهی شدم.

بهرهی بیان کرد: به ایرنا به عنوان یک رسانه مادر علاقه دارم و همواره اثرگذار است اما می‌تواند بهتر از اکنون عمل کند چراکه فضای مجازی جایگزین اخبار خبرگزاری‌ها شده و در این برهه از زمان مخاطب شناسی ضروری است.

وی با اشاره به خاطرات خود در زمان خدمت در خبرگزاری ایرنا اظهار کرد: در اوایل دهه ۷۰ جهاد سازندگی با جهاد کشاورزی ادغام نشده بود و مدیر وقت به بنده یک پیشنهاد داد که یک خبر برای تامین اعتبار و عیدی کارکنان منتشر کنم چراکه آخر سال بود و هیچ گونه اعتباری نداشتند.

وی بیان کرد: من هم یک مصاحبه با ریاست وقت سازمان جهاد انجام و به تهران ارجاع دادم که در بولتن ایرنا منتشر شد و پس از گذشت ۵ ماه، در اردیبهشت و سفر استاندار وقت به الیگودرز، رییس جهاد سازندگی از استاندار وقت خواست که مطلبی را عنوان کند.

وی افزود: رییس جهاد از من به عنوان خبرنگاری که توانست با خبر خود اعتبار لازم را برای جهاد سازندگی جذب کند تشکر کرد چراکه نهاد مقام معظم رهبری میزان اعتبار لازم را برای جهاد سازندگی تامین کرده بود، در آن سفر استاندار لرستان هم از من به عنوان یک فرد فعال و خبره یاد کرد و موجب افتخار نام ایرنا در آن جمع شدم.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها