- کتاب«روحالله» چه ویژگیهایی دارد که باعث شده این اثر در نوع خود، متفاوت و نُو جلو کند؟
بله، کتاب«روحالله»، مستند زندگی امام خمینی(ره)، با رویکرد نُو نوشته شده است؛ و شاید این مهمترین ویژگیاش باشد. هادی حکیمیان نویسنده این کتاب که خود پیش از آنکه به تاریخنویسی شهره باشد، یک داستاننویس است؛ بهدرستی پی برده است که دیگر یک گزارش صرف و دورادور نمیتواند آنچنانکه باید اقناعکننده باشد. البته مراقب بوده همزمان که از برخی عناصر داستانی برای ملموس کردن ماجراها و اشخاص برای مخاطب استفاده میکند، از امر واقع دور نشود و کار را به خیالورزی نکشاند. او برای تحقق این مهم، علاوه بر اینکه تعهد خود به تاریخ را از دست نداده است، به یاری نگاه و ابزارهای ادبی، موضوعش را غنیتر و درگیرکنندهتر روایت کرده است.
- این نظرگاه روایی از منظر داستاننویسی چه دستاوردی میتواند داشته باشد؟
اهل داستان و رمان میدانند که وقتی تاریخ را از چنین نظرگاهی روایت کنیم، سویههای نادیده و نیز تازهای از آن پیش چشم میآید. نگاه داستانی، توجه عمیق به تمام عناصر شکلدهندهی یک رخداد را میطلبد، و همچنین کوچ به جایگاه و مَقرّ شخصیتها را. گوش خواباندن برای شنیدن صداهای ناشنیده، و سر چرخاندن برای دیدن نادیدهماندهها و نادیدهگرفتهشدهها از ضروریات کار ادبی است. تمرکز و توجه ادیبانه به رخدادها، و نزدیک رفتن و خیره شدن به ابعاد و اعماق آن، برای حسبرانگیزی و همراهکنندگی است. چرا که نگاه ادیبانه، معمولاً به دنبال بازنمایی وضعیتهای بغرنجی است که در نگاه اول غیرقابل درک بهنظر میرسد. ترفندهایی مانند دیالوگ، توصیف جزئیات، شخصیتپردازی، و ساختار داستانی روحالله را تبدیل کرده است به روایتی جذاب و قابل فهم از برههای حساس از تاریخ معاصر ایران.