همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: گزارش سالانه «اعتمادپذیری برندها» که هر سال توسط سازمان غیرانتفاعی Consumer Reports تهیه میشود، همواره یکی از منابع معتبر در ارزیابی عملکرد واقعی خودروها پس از خرید است. امسال اما اتفاقی غیرمنتظره افتاد؛ تاجی که سالها بر سر تویوتا و زیرمجموعة لوکس آن، لکسوس، بود، حالا به برند ژاپنی دیگری تعلقگرفته: سوبارو. این برند با نمرهای قابلتوجه در صدر فهرست ایستاده و با عملکردی خیرهکننده توانست غولهای باسابقهای مثل BMW، پورشه و هوندا را پشت سر بگذارد. در ادامه نگاهی دقیقتر داریم به جزئیات این گزارش و دلایلی که باعث چنین جابهجایی بزرگی در دنیای خودرو شده است.
برخلاف تصور رایج که پیشرفت در فناوری و طراحی را عامل اصلی موفقیت خودروسازان میداند، دلیل اصلی برتری سوبارو دقیقاً در خلاف این مسیر نهفته است. به گفته استیون الک، مدیر تحلیل دادههای خودرویی در Consumer Reports، سوبارو با تکرار و استفاده از قطعات مشترک در مدلهای مختلف و سالهای متوالی، ریسک بروز ایرادات جدید را به طرز چشمگیری کاهش داده است.
ارزیابی اعتمادپذیری در این گزارش شامل ۲۰ شاخص مختلف از مشکلات جزیی مانند رنگ و تریم بدنه تا معضلاتی جدی مانند نقص موتور یا گیربکس بوده است. هر یک از این موارد بسته بهشدت، وزنی متفاوت در نمره نهایی داشتهاند.
سوبارو با میانگین نمره ۶۸ از ۱۰۰، جایگاه نخست را از آن خودکرده است. لکسوس با امتیاز ۶۵ و تویوتا با امتیاز ۶۲ در رتبههای بعدی قرار دارند. پایینبودن عملکرد مدلهایی نظیر تویوتا تاکوما، توندرا و SUV تمامبرقی bZ۴X در کاهش امتیاز تویوتا مؤثر بودهاند.
حضور پررنگتر خودروهای برقی در این گزارش امسال چشمگیر بود. اما هنوز نمیتوان بهصورت قطعی گفت که تمام برندها در تولید EV هایی با اعتمادپذیری بالا موفق بودهاند. برای مثال، سوبارو سولترا، تنها مدل برقی این برند که با همکاری تویوتا ساخته شده، نمرهای پایینتر از بقیه دریافت کرده است.
چهار برند آمریکایی یعنی جیپ، GMC، کادیلاک و ریویان پایینترین نمرات را از آن خود کردهاند. ریویان با نمرة ۱۴، ضعیفترین عملکرد را در میان تمام برندهای حاضر در گزارش داشته است.
فورد موستانگ عملکردی فراتر از انتظار داشت و در کنار مدلهایی مانند شورولت تریلبلیزر، فورد اسکِیپ، بیوک انکُر و تسلا مدل ۳ و مدل Y موفق به دریافت نمرههای «متوسط» یا «بالای متوسط» شدهاند.
در کنار کسب جایگاه نخست در اعتمادپذیری، سوبارو همچنین صدرنشین رتبهبندی کلی برندها نیز شد و جای BMW را در این فهرست گرفت. برندهایی مثل آئودی و اینفینیتی نیز با جهش چشمگیر چند پلهای توانستند جایگاه خود را ارتقاء دهند.
در دنیایی که همه بهدنبال «گام بعدی» در تکنولوژی هستند، سوبارو با پایبندی به الگوهای موفق گذشته، مسیر موفقیت را پیموده است. این گزارش نشان میدهد اعتماد مشتریان، بیشتر از طراحیهای چشمگیر و فناوریهای تازه، به عملکرد آزموده شده و قابلاتکا وابسته است. شاید وقت آن رسیده که خودروسازان بزرگ، دوباره به اصول سادهتری بازگردند.