گشایش دروازه تجارت جهانی به روی کشور | ایران هاب شد ؟

 گشایش دروازه تجارت جهانی به روی کشور | ایران هاب شد ؟
  یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به راهگشا بودن پروژه ریلی تهران-پکن در تجارت نفت گفت: این پروژه به شرطی به سرانجام می‌رسد که چالش‌های بین‌المللی را حل کنیم.

میرقاسم مومنی درباره راه‌اندازی کریدور ریلی ایران-چین و تاثیر آن بر تسهیل در تجارت نفت اظهار داشت: پروژه خط ریلی تهران-پکن باب جدیدی از حمل و نقل و انتقال کالا بین دو کشور مهم و بحث جدیدی در مراودات منطقه‌ای و راه ابریشم را تبیین کرده و مسیر تازه‌ای برای مراودات منطقه‌ای بین کشورهای منطقه خواهد بود، اما این ایده تا اجرا باید پروسیه مالی و زمانی را طی کرده و به لحاظ سیاسی و امنیتی نیز فاکتورهای لازم را احصاء کند.

وی با اشاره به اهمیت خطوط انتقال ریلی، جاده‌ای، کشتیرانی، هوایی ،دریایی و حتی مسیرهای ترانزیتی گفت: حمل و نقل نقش مهمی در نرخ کالاها دارد مثلا شاهدیم که در جنگ رژیم صهیونیستی و غزه دریای سرخ ناامن شد و در حمل و نقل جهانی در باب‌المندب مشکل ایجاد شد که این موضوع هزینه زیادی را به کشورها تحمیل کرد، شرکت‌های بیمه خسارت دیدند و کشتی‌ها نتوانستند مسیر خود را طی کرده و مجبور شدند دور بزنند، بنابراین هزینه‌ها افزایش و مسیر طولانی شد و این در شرایطی است که اکنون حمل و نقل در قیمت نهایی کالا بسیار موثر است، هر قدر هزینه حمل و نقل کمتر باشد، کالا ارازن‌تر و قابل رقابت‌تر خواهد شد، به همین دلیل است که شرکتهای تولیدی سعی می‌کنند از مسیرهایی کالا را صادر کنند که هزینه انتقال کاهش و قیمت برای مصرف‌کننده نهایی کمتر شود که بتواند با رقبای خود رقابت کند.

این کارشناس حوزه انرژی ایده ایجاد خط ریلی ایران-چین و نقش آن در بهبود تجارت نفت را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این پروژه می‌تواند خط آهن ما را به چین وصل کند اما مشکلی که اکنون داریم تحریم است هرگونه سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها نیاز به فاینانس دارد و شرکت‌های بیمه و فاینانسورها ورود نمی‌کنند بنابراین تا معضل تحریم حل نشود هیچ پروژه بزرگی قابل اجرا نیست و این یک مسئله جهانی است.

نفت-و-گاز-ایران

وی بیان داشت: در اجرای هر پروژه‌ای از جمله مسیرهای کریدوری بحث تجاری‌سازی مطرح است، اگر بخواهیم از ظرفیت خط ریلی و توانمندی حمل و نقل استفاده کنیم و کشورهای دیگر هم وارد این مسیر شوند باید مشکلات بین‌المللی و تحریم را حل کنیم، چون باید سرمایه‌گذاری بین‌المللی ایجاد شده و کشورهای همسایه را نیز برای اجرایی شدن آن همسو داشته باشیم. اگر بخواهیم همکاری بین‌المللی با چین برقرار شود باید همه کشورها سهیم شوند اما اکنون که ما در شرایط تحریم هستیم، نمی‌توانیم کالاها را بیمه کنیم در نتیجه کالا بدون بیمه جابجا نمی‌شود، ضمانت‌نامه باید صادر نمی‌شود، در حالی که نحوه پرداخت باید مشخص باشد و این مسائل و شرایط حاشیه‌ای کار را مشکل می‌کند.

مومنی با اشاره به راهگشا بودن پروژه ریلی تهران-پکن در تجارت نفت یادآور شد: این پروژه به شرطی به سرانجام می‌رسد که چالش‌های بین‌المللی را حل کنیم.

وی گفت: اکنون ترکیه در نظر دارد یک خط از ترکیه به عراق و تا فاو و خلیج‌فارس اجرا کند برای اینکه ایران را هم در حوزه ریلی و هم خط لوله و جاده‌ای دور بزند، یعنی آذربایجان کالا را از مسیر ادعایی زنگزور به ترکیه و عراق؛ تا خلیج فارس برساند، کشورهای همسایه نیز برای ورود به این پروژه رقابت می‌کنند و در این بین عراق هم کالای خود را صادر می‌کند، هم مالیات می‌گیرد و هم از دستاوردهای امنیتی این خط استفاده می‌کند ضمن اینکه یک سیستم بین‌المللی بر مسیر نظارت دارد و کشورهای در مسیر نیز سودآوری بالایی خواهند داشت.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: پروژه تهران-پکن در کل پروژه خوبی است به شرطی که ما بتوانیم کشورهای دیگر را نیز در آن شریک کنیم و این موضوع جا باز کند. ضمن اینکه این پروژه می‌تواند بستری برای هاب شدن ایران در حوزه انرژی باشد که البته زیرساخت‌هایی باید ایجاد شود و در این مسیر ما به ارتباط کریدوری با اروپا، روسیه، جنوب شرق آسیا و کشورهای CIS نیز نیاز داریم و به سرانجام رسیدن آن فاکتور مثبتی جهت پروژه‌های بعدی ما در راستای هاب شدن خواهد بود.

برای دنبال کردن اخبار اقتصادی خوشه خبر کلیک کنید

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها