پیشبینی مهم دولت درباره تغییرات قیمت خودرو در خرداد ۱۴۰۴

حامد عاملی، معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حاشیه بیستمین نمایشگاه بینالمللی قطعات، لوازم و مجموعههای خودرو که توسط انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی کشور برگزار شد، از تلاشها برای رفع مشکلات ارزی صنعت خودرو خبر داد. وی اعلام کرد که جلساتی با خودروسازان و قطعهسازان برگزار شده و سهمیه ارزی برای زنجیره خودرو تا هشت ماه آینده (تا پایان آبان ۱۴۰۴) تأمین شده است. با این حال، سامانه تخصیص ارز همچنان با مشکلات سیستمی مواجه است که وزارت صمت در حال رفع آنهاست.
عاملی افزود: «برای ثبت سفارشهای زیر پنج میلیون دلار، امور به استانها واگذار شده و برای مبالغ بالاتر، هماهنگی با دفتر تخصصی وزارت صمت انجام میشود.»
بنبست قیمتگذاری خودرو
در بخش دیگری از سخنان خود، عاملی به موضوع پیچیده قیمتگذاری خودرو اشاره کرد و گفت: «این مسئله به دلیل دخالت ۲۹ نهاد تصمیمگیر، نیازمند آمادهسازی پیشنیازهای متعددی است.» وی افزود که مکاتباتی با برخی از این نهادها انجام شده و مذاکرات برای نهایی کردن این موضوع تا خرداد ۱۴۰۴ ادامه دارد.
اما عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، با بدبینی به این موضوع نگاه کرد و گفت: «قانع کردن ۲۹ نهاد برای اصلاح قیمتگذاری تقریباً غیرممکن است.»
توقف فروش خودرو و هشدار ایرانخودرو
پیرمحمدی با اشاره به نامهای که ایرانخودرو در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ به وزارت صمت ارسال کرده، اظهار داشت: «با قیمتهای فعلی، امکان فروش خودرو وجود ندارد و بیش از ۲۰ روز از ارسال این نامه گذشته، اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.»
وی با تأکید بر اینکه ایرانخودرو نیازی به سرمایهگذاری خارجی ندارد، خواستار ایجاد شرایط مناسب برای حفظ سرمایه داخلی شد و گفت: «توسعه صنعت خودرو برای پیشرفت صنعتی هر کشور ضروری است، اما ادامه وضعیت فعلی ممکن است ایرانخودرو را به سرنوشتی مشابه کارخانه ارج دچار کند.»
افزایش هزینهها و زیان انباشته
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به افزایش ۶۴ درصدی نرخ ارز از آذرماه سال گذشته تاکنون، از رشد چشمگیر هزینههای تولید خبر داد. وی افزود: «در حالی که خودروسازان مجبور به فروش محصولات با قیمتهای ثابت هستند، زیان انباشته و بدهی به قطعهسازان روزبهروز افزایش مییابد.»
پیرمحمدی همچنین اعلام کرد که به دلیل زیانده بودن تولید، امکان فروش خودرو وجود ندارد و تمامی ضمانتنامههای شرکت پیشتر استفاده شدهاند. او هشدار داد که در صورت ادامه این روند، ایرانخودرو ناچار به عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا خواهد شد.
نیاز به سرمایهگذاری برای توسعه
وی با اشاره به شروع طراحی دو پلتفرم جدید پس از واگذاری ایرانخودرو به بخش خصوصی، تأکید کرد که تکمیل این پروژهها نیازمند سرمایهگذاری قابلتوجهی است. اما در شرایط کنونی که صنعت خودرو هر روز متحمل زیان میشود، جذب سرمایهگذار عملاً غیرممکن شده است.
این اظهارات نشاندهنده عمق چالشهای صنعت خودروسازی ایران است که از مشکلات ارزی و قیمتگذاری گرفته تا زیاندهی و نبود نقدینگی، این صنعت را در تنگنا قرار داده است.