ایران خودرو تیر خلاص شلیک کرد | فروش خودرو متوقف شد

حامد عاملی، معاون صنایع ماشینآلات و تجهیزات وزارت صمت، در حاشیه همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی ایران (IIAC) اعلام کرد که برای رفع مشکلات ارزی، جلساتی با خودروسازان و قطعهسازان برگزار شده و سهمیه ارزی زنجیره خودرو تا پایان آبانماه در سامانه باز شده است. وی افزود: «ثبت سفارشهای زیر پنج میلیون دلار به استانها واگذار شده و برای مبالغ بالاتر، تصمیمگیری با نظر دفتر تخصصی وزارت صمت در استانها انجام میشود.» عاملی همچنین از پیگیری جدی برای رفع اختلالات سیستمی در سامانه ارزی خبر داد.
چالش قیمتگذاری خودرو؛ اختلاف نظر میان وزارت صمت و خودروسازان
عاملی درباره قیمتگذاری خودرو اظهار داشت: «حل مسئله قیمتگذاری خودرو نیازمند پیشنیازهایی است، زیرا ۲۹ نهاد در این حوزه تصمیمگیر هستند. مکاتباتی با برخی از این نهادها انجام شده و این روند در خردادماه ۱۴۰۳ به نتیجه خواهد رسید.» با این حال، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایرانخودرو، در واکنش به این اظهارات گفت: «قانع کردن حتی پنج نهاد برای اصلاح قیمتگذاری غیرممکن به نظر میرسد.»
ایرانخودرو: با قیمتهای فعلی خودرو نمیفروشیم
پیرمحمدی با اشاره به نامه ۲۱ اردیبهشتماه ایرانخودرو به وزارت صمت اعلام کرد: «به دلیل زیانده بودن تولید، اعلام کردیم که با قیمتهای فعلی قادر به فروش خودرو نیستیم، اما پس از ۲۰ روز هنوز پاسخی از وزارت صمت دریافت نشده است.» وی افزود: «اگر سیاستهای قیمتگذاری اصلاح نشود، خودروهای خود را در بورس کالا عرضه خواهیم کرد.»
هشدار ایرانخودرو: خطر ورشکستگی در کمین است
مدیرعامل ایرانخودرو با انتقاد از افزایش ۶۴درصدی نرخ ارز از آذرماه سال گذشته تاکنون، گفت: «هزینههای تولید بهصورت تصاعدی در حال افزایش است، اما ما مجبور به فروش خودروها با قیمتهای ثابت هستیم. این وضعیت باعث افزایش زیان انباشته و بدهیهای نگرانکننده به قطعهسازان شده است.» وی هشدار داد که در صورت ادامه این روند، ایرانخودرو ممکن است به سرنوشت کارخانههایی مانند ارج دچار شود.
نیاز به سرمایهگذاری و اصلاح سیاستها
پیرمحمدی با تأکید بر اینکه صنعت خودرو به سرمایهگذاری خارجی نیاز ندارد، اظهار داشت: «باید بستر حفظ سرمایه داخلی فراهم شود. از زمان واگذاری به بخش خصوصی، طراحی دو پلتفرم جدید آغاز شده، اما ادامه این مسیر نیازمند سرمایهگذاری جدی است که در شرایط زیاندهی ممکن نیست.»