دولت خیال رانندگان کامیون را راحت کرد

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که علی رغم مخالفت های اخیر راهداری و مجلس، دولت تصمیم خود را برای سه نرخی کردن گازوئیل در ماه تیر اتخاذ کرده است. تکلیف حق بیمه رانندگان نیز مشخص نیست و با تداوم این وضعیت باید شاهد ادامه نارضایتی ها باشیم.
در کنار این موضوع، حق بیمه رانندگان کامیون نیز یکی از مسائل مهم و پرچالش به شمار میرود که تاکنون تصمیمگیری نهایی درباره آن صورت نگرفته است. نبود شفافیت در تعیین میزان و شرایط پرداخت حق بیمه، نگرانیهای زیادی برای رانندگان ایجاد کرده و باعث شده بسیاری از آنها احساس ناامنی مالی و شغلی داشته باشند، موضوعی که در نهایت میتواند بر کیفیت خدمات حملونقل تاثیر منفی بگذارد.
این نارضایتیها و بلاتکلیفیها، دست به دست هم داده و در برخی استانها به اعتصابات و تجمعات اعتراضی رانندگان کامیون منجر شده است. اعتصابات اخیر نشاندهنده عمق مشکلات این قشر زحمتکش است و ضرورت دارد دولت هرچه سریعتر با تصمیمگیری شفاف و تعیین تکلیف شرایط بیمهای و قیمت سوخت، فضای آرامشبخشتری را برای فعالان این بخش فراهم کند تا علاوه بر حفظ امنیت شغلی، ثبات بازار حملونقل نیز تضمین شود.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: امیدواریم در آینده نزدیک با طرح موضوع تخفیف حق بیمه رانندگان کامیون در هیئت دولت بتوانیم برای این رانندگان درخصوص افزایشی که در برنامه هفتم صورت گرفته است، تخفیف بگیریم.
مهدی خضری درباره آخرین تصمیمات و اعتراضات افزایش حق بیمه رانندگان کامیون و تدابیر اندیشیده شده در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه در سنوات گذشته یک تخفیف به عنوان دولت برای رانندگان در نظر گرفته شده بود، سالیانی است که این موضوع توسط دولت و امتیازهایی به رانندگان داده شده بود
وی افزود: امسال با توجه به افزایش ۴۵ درصدی حق بیمه، از ابتدای سال، با اعتراضاتی از طرف صنف رانندگان مواجه بودیم و بعد از آن متاسفانه بر اساس ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم، شاهد افزایش مجدد در حق بیمه رانندگان بودیم که مورد اعتراض رانندگان قرار گرفت،
به گفته خضری، جلساتی با مسئولان سازمان تامین اجتماعی کشور برگزار شد و این موضوع توسط وزیر راه و شهرسازی و وزارت کشور پیگیری شد که امیدوار هستیم در آینده نزدیک با طرح این موضوع در هیئت دولت بتوانیم تخفیفی برای رانندگان و افزایشی که در برنامه هفتم صورت گرفته انجام شود.
معاون سازمان راهداری گفت: همچین بر اساس تصمیماتی که گرفته شد تعدادی از رانندگان مشمول تخفیف بیمه رانندگان نشده بودند قرار شد این تعداد در دستور کار سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند و با برنامه ای که قرار است به هیئت دولت برود و در سازمان برنامه و بودجه مطرح شود، مشمول تخفیف سازمان تامین اجتماعی قرار گیرند.
نگرانی ها بابت ادامه اعتصابات
وی درباره نگرانی رانندگان از وضعیت سهمیه گازوئیل هم گفت: بحث سهمیه سوخت رانندگان بر اساس پیمایش رانندگان در نظر گرفته میشود، البته یک سهمیه پایه ای هم برای رانندگان وجود دارد که در جهت مواقعی که در مسیر نیستند و در حال تخلیه بارگیری هستند، سهمیه پایه ای در نظر گرفته شده بود که با تدابیری که اندیشیده شد قرار شد این سهمیه پایه ثابت بماند و دیگر این سهمیه کسر نشود، همچنین در بحث کاهش سهمیه سوخت رانندگان مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.
خضری افزود: نکتهای که مطرح شده مبنی بر سه نرخی شدن بحث سوخت خودروهای رانندگان است که در جلسهای که شب گذشته در حوزه وزارت کشور، وزارت راه و همچنین وزارت نفت برگزار شد، قرار بر این شد هر تصمیمی که برای رانندگان گرفته شد حتماً با جلسات تخصصی با نمایندگان آنها که انجمنهای صنفی و کانونهای سراسری رانندگان است، این جلسات برگزار شود و در صورتی که به نتیجه مثبت برسیم، بحث سه نرخی شدن سوخت خودروی این بخش عملیاتی شود و امیدواریم با برنامه ریزی خوبی که وزارت نفت در این زمینه انجام میدهد شاهد این باشیم که سهمیه مناسبی در اختیار رانندگان قرار بگیرد که شاهد کسری سوخت در حوزه حمل و نقل نباشیم.
وی در یک برنامه تلویزیونی درباره اعتراض رانندگان مبنی بر وضعیت نامناسب جادهها نیز گفت: با جلساتی که با مجموعه نیروی انتظامی کشور و همچنین با تاکیداتی که فرمانده نیروی انتظامی کشور در بحث امنیت جادهها برگزار شد، قول قطعی در این زمینه دادند که ما شاهد وضعیت ایمن و امنیت کامل در سطح جادههای کشور باشیم و امیدواریم که اتفاقی نیفتد، اما اگر اتفاقی برای رانندگان رخ داد، سازمان حمل و نقل جادهای کشور در صورتی که نیروی انتظامی آن واقعه را تایید کند، هزینهای که به راننده تحمیل شده است را پرداخت میکند.
تأمین اجتماعی چندبرابر شدن حق بیمه رانندگان کامیون را تکذیب کرد
معاون امور بیمهای سازمان تأمین اجتماعی ضمن تکذیب این ادعا که حق بیمه رانندگان قرار است دو یا چند برابر شود، تأکید کرد: دولت همچون گذشته ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت میکند و این روند تغییری نکرده است.
محمد محمدی، معاون امور بیمهای سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به شایعات مربوط به چندبرابر شدن حق بیمه رانندگان کامیون در روزهای آینده، توضیحاتی ارائه داد.
وی ضمن تکذیب این ادعا که حق بیمه رانندگان قرار است دو یا چند برابر شود، تأکید کرد: دولت همچون گذشته ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت میکند و این روند تغییری نکرده است. آنچه از ابتدای امسال دستخوش تغییر شده، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، محدود شدن حمایت دولت تا سقف حداقل دستمزد مصوب سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
به گفته محمدی، در سالهای گذشته این حمایت شامل تمام سطوح دستمزدی رانندگان میشد، اما از سال ۱۴۰۴ فقط تا سقف حداقل دستمزد ادامه دارد. وی افزود: اگر پیش از این دولت نیمی از حق بیمه همه گروههای دستمزدی را پرداخت میکرد، اکنون فقط تا سقف حداقل دستمزد این حمایت اعمال میشود.
افزایش ۲۰ درصدی حداقل حقوق مورد نظر قانون اتفاق نیفتاده است
او با ارائه ارقام دقیق گفت: در صورت عدم اجرای قانون جدید، سهم پرداختی رانندگان حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باقی میماند، اما با اجرای تغییرات، نهایتاً افزایش سهم راننده در گروه اول ۹۰۰ هزار تومان، در گروه دوم ۵۰۰ هزار تومان و در گروه سوم ۱۴۴ هزار تومان خواهد بود.
محمدی با اشاره به انتشار برخی عدد و رقمهای اغراقشده در فضای مجازی گفت: عدهای با افزودن هزینههای فرضی و ارتباط دادن آنها به رشد ۴۵ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۴، تلاش دارند میان رانندگان کامیون نارضایتی ایجاد کنند. این در حالی است که افزایش چشمگیر یا چندبرابر شدن حق بیمه صحت ندارد.
وی همچنین اعلام کرد: اصلاحات انجامشده میتواند بستر مناسبی برای گسترش پوشش بیمهای و حمایت از رانندگان بیشتری باشد. در نظر داریم منابع حاصل از این تغییرات را صرف بیمهکردن گروههای جدید از رانندگان کنیم.
در پایان، معاون سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: طرح کاهش سهم دولت برای دهکهای بالاتر (از دهک پنجم به بالا) و اضافه شدن به سهم بیمه شده هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است و فعلاً اجرا نمیشود.