پایان انتظار دهک های ۱ تا ۳ | زمان دقیق واریز اعتبار کالابرگ اعلام شد


این طرح با هدف تأمین کالاهای اساسی خانوارها، بهویژه در دهکهای پایین درآمدی، طراحی شده تا بهجای پرداخت مستقیم پول نقد که بعضاً صرف هزینههای غیراولویتدار میشود، سبدی معین از اقلام ضروری با قیمت یارانهای در اختیار مردم قرار گیرد.
در نگاه نخست، کالابرگ الکترونیکی میتواند ابزاری مؤثر برای مبارزه با فقر غذایی و کاهش نابرابری باشد؛ چرا که به مصرفکننده این امکان را میدهد تا بدون نیاز به دریافت وجه نقد، مستقیماً کالاهای اساسی خود را از فروشگاههای مشخصشده تهیه کند. با این حال، واقعیت میدانی و بازخوردهای دریافتی از دهکهای پایین حاکی از آن است که همچنان چالشهای جدی در مسیر تحقق کامل اهداف این طرح وجود دارد.
یکی از مهمترین دغدغههای دهکهای پایین، محدود بودن تنوع و دسترسی به فروشگاههایی است که این کالابرگ را قبول میکنند. در برخی مناطق محروم، بهویژه در روستاها و حاشیه شهرها، زیرساختهای لازم برای استفاده از کالابرگ هنوز فراهم نیست و خانوارها برای تأمین اقلام مورد نیاز خود باید مسیر طولانی طی کنند یا به فروشگاههایی مراجعه کنند که با کمبود کالا مواجهاند. این نابرابری در دسترسی، اساساً فلسفه عدالتمحور طرح را زیر سوال میبرد.
افزون بر آن، برخی افراد به دلیل نبود دانش کافی در زمینه کار با اپلیکیشنها یا نداشتن تلفن هوشمند، از چرخه استفاده از این طرح بازماندهاند. این مسئله بهویژه برای سالمندان، زنان سرپرست خانوار و اقشار کمسواد تبدیل به مانعی جدی شده است. در حالیکه یکی از اهداف دولت گسترش عدالت دیجیتال است، اما در عمل بخشی از جمعیت هدف به دلیل شکاف فناورانه از خدمات محروم ماندهاند.
همچنین مقدار اعتباری که به هر خانوار تعلق میگیرد، از دید بسیاری از دهکهای پایین، پاسخگوی نیازهای حداقلی معیشتی نیست. با توجه به افزایش مستمر قیمت کالاهای اساسی و تورم بالا، برخی خانوارها معتقدند که کالابرگ در شرایط فعلی صرفاً بخشی از مشکل را حل میکند و بدون افزایش متناسب سهم یارانه در قالب اعتبار خرید، نمیتوان انتظار تحول واقعی در وضعیت معیشتی آنها داشت.
دغدغه مهم دیگر، زمانبندی و نظم در شارژ ماهانه کالابرگ است. در برخی ماهها، تأخیر در واریز اعتبار یا تغییر ناگهانی در فهرست اقلام مشمول طرح، باعث سردرگمی مردم شده است. بیاعتمادی به ثبات رویههای اجرایی، در بلندمدت میتواند موجب کاهش استقبال عمومی از طرح و بازگشت مردم به بازار آزاد با قیمتهای بالاتر شود.
با اینحال، در صورتیکه دولت بتواند با جدیت مشکلات زیرساختی و اجرایی را برطرف کند، کالابرگ الکترونیکی همچنان این ظرفیت را دارد که به یکی از پایههای نظام تأمین اجتماعی نوین در کشور تبدیل شود. توسعه پوشش جغرافیایی، گسترش شبکه فروشگاهی، افزایش سهم اعتباری خانوار و آموزش عمومی استفاده از ابزارهای دیجیتال، از جمله اقداماتی است که میتواند به اعتمادسازی و اثربخشی بیشتر این سیاست کمک کند.
در نهایت، دهکهای پایین جامعه که بیشتر از سایر اقشار تحت فشار اقتصادی قرار دارند، نیازمند رویکردی جامع، پایدار و انعطافپذیر هستند. طرح کالابرگ الکترونیکی اگرچه گامی مثبت تلقی میشود، اما برای آنکه بتواند بهدرستی در خدمت عدالت اجتماعی قرار گیرد، باید همسو با سایر اصلاحات اقتصادی، نظارت شفاف و مشارکت مردم، بهصورت پیوسته بازبینی و تقویت شود.
سخنگوی دولت از احتمال واریز اعتبار مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی در خردادماه خبر داد.
پرداخت مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی بیش از بیست روز است که به تاخیر افتاده؛ قرار بود اعتبار مرحله سوم کالابرگ بیست و یکم شهریور به حساب مشمولان واریز شود اما عدم تامین بودجه مورد نیاز، این کار را به تعویق انداخت.
حالا با گذشت دوازده روز از خردادماه، هنوز خبری از مرحله سوم کالابرگ نیست اما مهاجرانی سخنگوی دولت اعلام کرده است «منتظریم که منابع لازم برای پرداخت کالابرگ به ۷ دهک تامین شود. ممکن است در همین خرداد مردم کالابرگ بگیرند».