روایت‌هایی متفاوت از غیبت پرحاشیه یک کالا

  روایت‌هایی متفاوت از غیبت پرحاشیه یک کالا

  اگر قیمت‌های مصوب دی ماه ۱۴۰۳ بررسی شود (هنوز نرخ مصوب روغن تغییر نکرده است) تمام روغن‌های در حال فروش به مصرف‌کننده بالاتر از نرخ مصوب است

روایت‌هایی متفاوت از غیبت پرحاشیه یک کالا
به گزارش فرتاک نیوز،

دی ماه سال گذشته بود که خبری مبنی بر خروج یک سرمایه‌گذار خارجی از بازار سرمایه ایران منتشر و چاپ شد. این شرکت در تولید و تأمین بازار روغن خوراکی فعال بود و طی بیانیه‌ای ۱۲ دی ۱۴۰۳ اعلام کرد، توقف فعالیت صافولا در ایران «در راستای استراتژی گروه برای خروج به‌موقع از بازارهای غیر اصلی بوده» است.

از این تاریخ بازار روغن رو به ناسامانی رفت و امروز با گذشت بیش از ۵ ماه همچنان این محصول با مصرف روزانه قطره چکانی در حال عرضه است.

این استدلال که تولید کاهش پیدا کرده یا مواد اولیه مورد نیاز برای تولید نیست محلی از اعراب ندارد زیرا همین محصول در بازار آزاد با نرخ بالا به وفور یافت می‌شود.

در ۳ ماه اخیر که کالابرگ الکترونیک برای ۷ دهک اول فعال شده بود افراد برای خرید مراجعه می‌کردند اما فروشگاه‌داران عنوان می‌کردند روغن ندارند.

خبرنگار مهر از یکی از فروشندگان خرد پرسید چرا روغن ندارید در حالی که یکی از ۱۱ قلم اساسی تعیین شده برای کالابرگ الکترونیک است؟

این فروشنده در پاسخ گفت، نمی‌توانم از صبح تا شب و هر روز برای مشتری توضیح دهم که چرا روغن را با نرخ بالاتر از قیمتی که روی کالا درج شده به فروش برسانم. اگر این گونه باشد باید برای همه شرح دهم که تولیدکنندگان روغن، توزیع نمی‌کنند و فروشنده برای تکمیل بودن محصولاتش باید آن را از بازار آزاد با نرخ بالاتر و سود بیشتر تهیه و به فروش برساند که به قول معروف «سری که در نمی‌کند دستمال نمی‌بندند».

رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی نشان می‌دهد بیشتر سوپر مارکت‌های خرد سطح شهر روغن آفتابگردان برای عرضه ندارند و بیشتر روغن در حال فروش روغن ذرت، کنجد و… است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم شاید یک روز در هفته قفسه روغن، تعداد محدودی محصول داشته باشد که معمولاً به عصر نرسیده تمام می‌شود.

تنوع انواع روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به غیر از آفتابگردان عجیب است و این سوال به ذهن متبادر می‌شود «آیا تخمه آفتابگردان برای روغن کشی در بازار داخل دچار کمبود شده است»؟

قیمت‌هایی که با مصوبات بیگانه هستند

اگر قیمت‌های مصوب دی ماه ۱۴۰۳ بررسی شود (هنوز نرخ مصوب روغن تغییر نکرده است) تمام روغن‌های در حال فروش به مصرف‌کننده بالاتر از نرخ مصوب است.

البته نرخ بطری‌های شفاف و تیره، بدون پالم و برند با برند متفاوت است. همچنین برخی برندها معاف از مالیات ارزش افزوده بوده و برخی خیر و تمام این مؤلفه‌ها در تعیین نرخ نهایی درج شده روی ظرف روغن تأثیرگذار هستند.

در این شرایط شبکه توزیع کالاهای اساسی باید پرسید، دستگاه‌های متولی از وزارت جهاد کشاورزی تا صنعت، معدن و تجارت و نیز نهادهای نظارتی از تعزیرات حکومتی تا اتاق اصناف و سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده چه می‌کنند؟

در جدول زیر، ستون‌های خالی حاکی از نبود محصول در فروشگاه‌های آنلاین بوده البته همین روغن با اضافه شدن ویتامین A، D، D۳ و… موجودی دارند اما با نرخ بالاتر. روغن‌های ساده چون دارای نرخ مصوب هستند، تولید ندارند یا با تعداد محدود در حال تولید هستند. در جدول نرخ مصوب دی ماه ۱۴۰۳، نرخ روغن‌هایی با افزوده شدن ویتامین D۳ آمده یا روغن‌های دارای امگا اما تنوع این ویتامین‌ها یا حاوی آنتی‌اکسیدان توکوفرول و… روی محصولات سبب شده قیمت‌گذاری سلیقه‌ای را به ظاهر توجیه کند.

 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها