اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولات هوندا / از سود ۸۷۵ میلیونی تا ضرر میلیاردی! + جدول خرداد ۱۴۰۴

به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، بر اساس قیمت محصولات هوندا در بازار آزاد و کارخانه، هوندا وزل ۲۰۲۴ در بازار آزاد به قیمت ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان معامله میشود این در حالی است که قیمت کارخانه این خودرو حدود ۸۷۵ میلیون تومان ارزانتر است و بدین ترتیب هوندا وزل ۲۰۲۴ در نمایندگیهای این خودرو به قیمت ۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان به فروش میرسد.
قیمت بازار هوندا سیتی نیز حدود ۲ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان است و در کارخانه حدود ۲ میلیارد و ۳۲۷ میلیون تومان قیمت دارد بدین ترتیب با خرید هوندا سیتی از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد نزدیک به ۳۵۳ میلیون تومان سود میکنید. اما قیمت کارخانه هوندا NS1 حدود ۴ میلیارد و ۱۳۱ میلیون تومان میباشد در صورتی که این خودرو در بازار آزاد ۲ میلیارد و ۹۳۰ تومان قیمت دارد بدین ترتیب با معامله محصولات هوندا NS1 حدود ۱ میلیارد و ۲۰۱ میلیون تومان ضرر میکنید. در جدول زیر قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولات هوندا در خرداد ۱۴۰۴ را بخوانید.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد محصولات هوندا - خرداد ۱۴۰۴ | |||
برند | قیمت بازار آزاد(تومان) | قیمت کارخانه(تومان) | اختلاف قیمت(تومان) |
هوندا وزل ۲۰۲۴ | ۳,۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۷۵,۰۰۰,۰۰۰ |
هوندا سیتی | ۲,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۲۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
هوندا HR-V | ۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۶۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۰۳,۰۰۰,۰۰۰ |
هوندا NS1 | ۲,۹۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴,۱۳۱,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۱,۰۰۰,۰۰۰- |
مشخصات فنی هوندا HR-V
هوندا ژاپن در مقایسه با سایر خودروسازان ژاپنی بسیار زود در زمینه ارائه کراساوورهای اقتصادی روزمره به بازار جهان وارد شد. به این ترتیب این خودروساز بسیاری از کراساوورهای اقتصادی امروزی را از دهه ۱۹۹۰ میلادی در سبد محصولات تولیدی خود داشت. هوندا HR-V کراساوور سابکامپکت هوندا است که از دیدگاه مقایسه کلاس، یک سر و گردن کوچکتر از هوندا CR-V موجود در بازار کشور قرار میگیرد که پیشتر از سوی فامیلی موتور در بازار کشور عرضه شد. این خودرو برای بازار امروز کشور تنها با سیستم تک دیفرانسیل (محور جلو) و از نوع دو موتور هیبرید روانه بازار خواهد شد تا توان رقابت در بازه قیمتی شکل گرفته بر اساس محدودیتهای واردات خودرو را داشته باشد.
اما با نگاهی به مشخصات فنی ذکرشده در بروشور رسمی هوندا HR-V e-HEV، تنها شاهد مشخصات فنی یک موتور الکتریکی هستیم. دلیل آن است که سیستم هیبرید e-HEV (الکتریکی-هیبرید) این خودرو در حقیقت از دو موتور الکتریکی بهره میگیرد. موتور اول در اتصال مستقیم با پیشرانه بنزینی، تحت عنوان ژنراتور/دینام/استارت شناخته میشود که دارای توان الکتریکی به مراتب محدودتر است. وظیفه این موتور برقراری ارتباط کنترلشده میان پیشرانه بنزینی، چرخها و مجموعه باتری است. به این ترتیب که در حالتهای مختلف و بر اساس ویژگیهای لحظهای خودرو و نوع رانندگی، این موتور الکتریکی کوچک نقش شارژر باتری یا استارت پیشرانه بنزینی را بازی میکند.
پس در زمان شارژ بودن پک باتری خودرو، پیشرانه بنزینی خاموش است و موتور الکتریکی اصلی وظیفه به حرکت در آوردن خودرو را بر عهده دارد، اما به هنگام رانندگی در سرعت بالا، کم بودن شارژ باتری یا نیاز به کشش بیشتر، نهتنها موتور الکتریکی اصلی بلکه پیشرانه بنزینی نیز در ارتباط مستقیم با چرخها قرار دارد تا گشتاور کافی و مورد نیاز خودرو را تامین کند. بنابراین، چرخه کاری پیشرانه بنزینی و موتور الکتریکی اصلی در هوندا HR-V هیبرید با توجه به موقعیت لحظهای خودرو نوع سناریو رانندگی، بهصورت هوشمندانه دائما بین سیستم هیبرید موازی، سری و سری-موازی جابهجا میشود تا همواره بهترین و بهینهترین حالت ممکن برای به حرکت درآوردن خودرو را انتخاب کند. به همین دلیل نوع سیستم انتقال نیروی این خودرو از نمونه اتوماتیک مختص به خودروهای هیبرید و از نوع E-CVT (ضریب متغیر هیبرید) است و ستاپ سیستم انتقال نیروی خودرو از سوی راننده قابل انتخاب نیست، چرا که سیستم بهصورت هوشمندانه و در هر لحظه تصمیم میگیرد که پیشرانه بنزینی روشن باشد یا خاموش.