شوک قیمتی ایران خودرو برای ۵ خودرو

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، ایرانخودرو خرداد امسال 80 تا 160 میلیون به نرخ بهای کارخانه اضافه کرد و تازه به قیمتهای اعلامشده 10 درصد دیگر تحتعنوان مالیات و ارزش افزوده تعلق خواهد گرفت. فهرست جدید محصولات ایرانخودرو بدون کسب مجوز از وزارت صمت و شورای رقابت در رسانهها منتشر شده و باعث میشود تیپهای مختلفی از دنا و تارا در جمع خودروهای میلیاردی دستهبندی شوند. در فهرست فعلی فقط اسم پنج محصول ایرانخودرو بهچشم میخورد اما از همین پنج مدل، 34 تیپ جورواجور قیمتگذاری شده است.
افزایش قیمت خودرو بدون کسب مجوز
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو نسبت به همه سالهای گذشته یک تفاوت بزرگ دارد. ایرانخودروییها اینبار اصطلاحا سرخود عمل کردند و بدون کسب مجوز سراغ گران کردن مدلها رفتهاند.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا طبق قانون باید اول از طریق کسب مجوزهای ابتدایی از سوی سازمان حمایت عبور کند. در قدم بعدی هم نیاز به امضای نهایی از سوی شورای رقابت است اما اینبار مدیران ایرانخودرو منتظر هیچ مجوزی نماندند و با اختیار خودشان اقدام به افزایش قیمت محصولات کردند.
افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو فعلا با واکنش جانشین وزیر صمت در امور بازرگانی روبرو شده و محمدصادق مفتح آن را از دید وزارت صمت محل ایراد دانسته است.
حذف ریرا و اضافهشدن سورن به فهرست محصولات ایرانخودرو
فهرست جدید محصولات ایرانخودرو با دو ابهام بزرگ منتشر شده است. ریرا بهعنوان گرانترین سواری داخلی جایی در فهرست جدید ندارد و درعوض شاهد حضور محصولی هستیم که از دید سازمان ملی استاندارد، اجازه حضور روی خط تولید را ندارد.
سورن پلاس که روزگاری بهعنوان جانشین پژو پارس معرفی میشد، از دید سازمان ملی استاندارد توانایی پاس کردن استانداردهای 85 گانه را ندارد و باید بازنشسته شود. با این حال در صدر فهرست جدید محصولات ایرانخودرو هشت تیپ مختلف از سورن پلاس بهچشم میخورد.
فهرست جدید نرخ تمامشده نیست!
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو باعث اضافه شدن یکسری از مدلهای داخلی بهجمع خودروهای میلیاردی شده اما همین اعداد هم نرخ تمامشده و قطعی نیست و به اعداد اعلامی 10 درصد دیگر اضافه میشود.
فهرست جدید محصولات ایرانخودرو به اسم بهای کارخانه منتشر شده است. با این حال زمانی که برای مشتری فاکتور میشود، هزینههای جانبی از جمله بیمه شخص ثالث، شمارهگذاری و ... به بهای کارخانه اضافه میشود. مثلا الان قیمت پژو 207 با موتور TU3 دقیقا 599 میلیون تومان تعیین شده، اما با اضافه شدن هزینههای جانبی خرید همین محصول از کارخانه برای مشتری قریب 660 میلیون تومان آب میخورد.
افزایش 80 تا 160 میلیونی قیمت محصولات ایرانخودرو
قیمت محصولات ایرانخودرو در کارخانه بین 80 تا 160 میلیون تومان بیشتر از سال گذشته اعلام شده است. ایرانخودرو و سایپا آخرین بار پاییز پارسال پارسال مجوز افزایش قیمت دریافت کردند و آن برهه بهطور متوسط 30 درصد به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. در برهه فعلی هم مدلهایی که قیمت کمتری دارند دستکم 80 میلیون تومان گران شدهاند.
قیمت دنا پلاس دستی با موتور EF7 بهعنوان ارزانترین نسخه از این خانواده، در کارخانه و بدون احتساب هزینههای جانبی از 608 به حدود 723 میلیون تومان تغییر کرده است؛ یعنی 115 میلیون تومان که معادل افزایش 18 درصدی است.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو باعث شده تیپهای مختلفی از از دنا و تارا به ریرا اضافه شوند و در جمع خودروهای میلیارد قرار بگیرد.
تولید 34 تیپ از پنج خودرو مختلف
فهرست جدید محصولات ایرانخودرو با حضور 34 تیپ مختلف در رسانهها دست به دست میشود. با این حال لازم است بدانید همه این 34 تیپ فقط از پنج خودرو مختلف به مرحله تولید رسیده است. باور نمیکنید.
پژو 207 را باید شلوغترین خانواده بدانیم. 12 تیپ جورواجور از جمله 207 دستی با موتور TU3، 207 دستی با موتور TU5، 207 دستی با رینگ فولادی، 207 دستی با رینگ فولادی و استانداردهای 85 گانه در خانواده 207 حضور دارد و دنا با 9 تیپ مختلف از این حیث در جایگاه بعدی قرار میگیرد. هشت تیپ مختلف از سورن، چهار تیپ مختلف از تارا و یک تیپ هم از رانا در فهرست محصولات ایرانخودرو بهچشم میخورند.