هزینه و اجرت تعویض یا تعمیر جلوبندی خودرو + نرخ نامه ۱۴۰۴

بررسی کارشناسان همراه مکانیک نشان میدهد تا زمان نگارش مطلب حاضر (خرداد ماه ۱۴۰۴)، نرخنامه اتحادیه تعمیرکاران خودرو برای سال ۱۴۰۴ بهصورت رسمی منتشر نشده است. آنچه درباره اجرت تعویض قطعات جلوبندی خودروهای محتلف در جدول زیر مشاهده میکنید، با استعلام قیمت از چند تعمیرگاه در سطح شهر تهران به دست آمده است؛ بنابراین ممکن است، هزینه تعمیر و تعویض قطعات جلوبندی در تعمیرگاههای مختلف در سطح کشور یکسان نباشد.
از طرفی دیگر، نوع خودرو در هزینههای تعویض یا تعمیر قطعات جلوبندی تاثیرگذار است. کمترین نرخ دستمزد مربوط به پراید است. خودروهای خارجی موجود در بازار، هم قطعات جلوبندی گرانتری دارند و هم اجرت تعمیر یا تعویض قطعات آنها بیشتر است. در جدول زیر، بازه قیمت اجرت تعمیر یا تعویض قطعات جلوبندی خودروهای تولید داخل معروف مانند پراید، کوییک، ساینا، سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶ و … را در خرداد ماه ۱۴۰۴ مشاهده میکنید.
نوع خدمت | اجرت تعمیر یا تعویض (تومان) |
تعویض هر عدد بوش طبق | 300.000 تا 800.000 |
تعویض طبق بههمراه بوش | 800.000 تا 1.500.000 |
تعویض سیبک | 300.000 تا 600.000 |
تعویض هر کمک فنر جلو | 1.000.000 تا 2.200.000 |
تعویض میل موجگیر | 350.000 تا 600.000 |
تعویض لاستیکهای موجگیر | 350.000 تا 600.000 |
تعویض رام زیر موتور | 700.000 تا 1.000.000 |
تعویض میل فرمان | 2.000.000 تا 4.000.000 |
تعویض دسته موتور | 400.000 تا 600.000 |
قیمت کیت جلوبندی خودرو در سال ۱۴۰۴
بسته بهنوع مشکل ایجاد شده برای جلوبندی خودرو ممکن است امکان تعمیر قطعات آسیب دیده وجود نداشته باشد. علاوه بر فروش تک قطعات جلوبندی، معمولا کیت جلوبندی شامل تمام قطعات جلوبندی خودروها نیز در بازار عرضه میشوند. کیتهای مختلف بسته به تعداد و جنس قطعات، سال ساخت و برند دارای قیمتهای متفاوتی هستند. در جدول زیر، قیمت کیت جلوبندی برخی از خودروها در خرداد ماه سال ۱۴۰۴ را مشاهده میکنید.
نوع خودرو | قیمت کیت جلوبندی (تومان) |
پراید | 1.000.000 تا 2.500.000 |
پژو 405 | 1.300.000 تا 2.500.000 |
پژو 206 | 1.500.000 تا 4.000.000 |
تیبا، ساینا و کوییک | 2.000.000 تا 3.000.000 |
رانا و پژو 206 صندوق دار | 2.500.000 تا 4.000.000 |
سمند | 1.500.000 تا 3.500.000 |
اهمیت تعویض و تعمیر جلوبندی خودرو
سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو نقش بسیار اساسی در ارتقاء کیفیت سواری خودروها و همچنین حفظ تعادل و پایداری مناسب آنها ایفا میکند. جلوبندی خودرو شامل قطعاتی مثل میل موجگیرها، بوش طبق، میل تعادل و ... میشود که در صورت خرابی، ضمن انتقال ضربات شدید به درون کابین و کاهش لذت رانندگی، ممکن است خطرات جانی هم در پی داشته باشد.
کلام پایانی
در پایان لازم است تاکید کنیم جلوبندی خودرو یکی از حساسترین بخشهای اتومبیل به حساب میآید که معمولا در بازههای زمانی ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر احتیاج به سرویس و یا تعویض کامل پیدا میکند. البته برحسب کیفیت سیستم جلوبندی این بازه ممکن است به مقادیر بیشتر تغییر یابد، اما به طور کل خودروهای پرمصرف داخلی نظیر پراید و ۴۰۵ معمولا پس از حدود ۸۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض و سرویس جلوبندی پیدا میکنند؛ بنابراین بهتر است در بازههای زمانی نهچندان طولانی به جلوبندیسازان معتبر و معتمد مراجعه کنید تا خودرو را بررسی کرده و در صورت خرابی جلوبندی، نسبت به تعمیر آن اقدام کند. به خاطر داشته باشید که خرابی جلوبندی میتواند ضمن آسیب رساندن به دیگر بخشهای خودرو نظیر شاسی و تایرها، منجر به خطرات ایمنی و حتی جانی شود. همچنین کیفیت سواری خودرو نیز با جلوبندی خراب بسیار کاهش مییابد و لذت رانندگی را از شما سلب میکند. با این تفاسیر بهتر است که در بازههای زمانی مشخص نسبت به بررسی، سرویس و تعمیر جلوبندی خودرو اقدام کنید تا از آسیبهای احتمالی و هزینههای اضافی دور بمانید.