علت گرانی میوه در میادین چیست؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، روزنامه ایران نوشت: بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت بسیاری از میوهها و صیفی جات پرطرفدار نسبت به یک هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته است. این افزایش قیمت براساس اعلام رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران ۲ تا ۳ برابر است که همین امر متوسط قیمت میوه در بازار را به ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر هم رسانده است.
با توجه به اینکه در حال حاضر در پیک تولید میوه و سبزی در کشور قرار داریم، پیگیریها نشان میدهد در این حوزه کمبود کالایی وجود ندارد. فعالان حوزه میوه و تره بار به برخی مشکلات در حمل و جابهجایی میوه و سبزی اشاره میکنند که با توجه به پیگیریهای صنفی کامیونداران در روزهای گذشته به اوج خود رسیده است. اما دو اتحادیه مرتبط با حوزه میوه و تره بار در گفتوگو با خبرنگار «ایران» متهم گرانی این محصولات را اتحادیه مقابل خود اعلام کردهاند.
علت افزایش قیمت میوه را از بارفروشان جویا شوید
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی عنوان کرد: «اتحادیه ما و اعضای آن همانند مردم مصرف کننده هستند و تنها تفاوت آنها با مردم در حجم خرید است. به طوری که ما چند تُن میوه برای مغازههای خود خریداری میکنیم ولی مردم چند کیلو میوه میخرند. بنابراین در این افزایش قیمتها نقشی نداریم. از همین رو علت افزایش قیمت میوه را باید از بارفروشان پرسید زیرا ما در جریان آن نیستیم.»
افزایش قیمت میوه ارتباطی به بارفروشان ندارد
رئیس اتحادیه بارفروشان نیز در خصوص افزایش قیمت میوه بیان کرد: «قیمت میوه جهشی نداشته و کمی در صیفی جات افزایش قیمت داشتهایم که علت آن هم عدم فعالیت برخی راننده کامیونها برای بارگیری محصول کشاورزان بوده است.»
اکبر یاوری فروشانی تأکید کرد: «در حال حاضر برخی محصولات در مرحله نوبرانه قرار دارند؛ به همین دلیل قیمت آنها کمی بالا است و بعد از گذر از این زمان قیمتها متعادل خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه میوهها با نیسان و خاور به میادین عرضه میشوند، بنابراین عدم فعالیت برخی کامیونداران تأثیری بر قیمت آنها نداشته است و تنها برخی میوهها مثل خربزه، ملون، هندوانه و... که برای اطراف تهران نیستند با کامیونها وارد میادین میشوند.»
وی در خصوص افزایش قیمت میوه اظهار کرد: «باید دلیل افزایش قیمتها را از اتحادیه میوه و سبزی پیگیری کنید، زیرا اتحادیه بارفروشان متولی سطح شهر نیست. از سوی دیگر سازمان حمایت از مصرف کننده حاشیه سود این صنف را مشخص کرده و آنها مجاز هستند تنها 30 درصد بر قیمت محصولات افزوده و به مصرف کننده عرضه کنند. بنابراین اگر بیشتر از این میزان افزایش قیمت داشته باشند باید بر کار واحدهای صنفی نظارت شود.»
یاوری فروشانی تأکید کرد: «در حال حاضر بارفروشان میوه را با قیمتی متعادل به بازار عرضه میکنند. بنابراین افزایش قیمت این محصولات ارتباطی به بارفروشان ندارد.»
علت صعودی بودن قیمت میوه و سبزیجات با وجود پیک تولید
رضا نورانی افزود: «با توجه به این موضوع در حال حاضر خیلی از محصولات کشاورزی در مزارع در حال تخریب بوده و از سوی دیگر نیز بازار با کاهش میوه و سبزیجات مواجه شده است. بنابراین قیمت این کالاها سیر صعودی داشتهاند. به طوری که مصرف کننده در شهرهایی همچون تهران مجبور است دو، سه برابر بالاتر از قیمت واقعی آن را خریداری کند. این در حالی است که در این فصل در پیک تولید محصولات باغی قرار داریم.»
وی تصریح کرد: «در واقع کمبودی در کالاهای کشاورزی وجود ندارد و تنها مشکل مربوط به حملونقل این محصولات است. محصولاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد با نیسانهای بنزینی حمل میشود که همین موجب شده هم میزان جابهجایی این محصولات کاهش یابد و هم قیمت تمام شده آنها دستخوش افزایش شود.»