بررسی مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی | محصول جدید ژاپنی از گروه بهمن

بعد از توقف تولید مزدا ۳ نسل دوم، این بار گروه بهمن به سراغ نسخه جدید این خودرو رفته و مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ را این بار به صورت وارداتی در لیست محصولات خود قرار داده است. طراحی ظاهری اصیل و جذاب به همراه استهلاک فنی پایین و عملکرد دینامیکی کارآمد، از جمله نقاط قوت مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی گروه بهمن است که البته با قیمت رقابتیتر به مشتریان عرضه شده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، روزبه راد؛ بعد از توقف تولید مزدا ۳ نسل دوم، این بار گروه بهمن به سراغ نسخه جدید این خودرو رفته و مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ را این بار به صورت وارداتی در لیست محصولات خود قرار داده است. طراحی ظاهری اصیل و جذاب به همراه استهلاک فنی پایین و عملکرد دینامیکی کارآمد، از جمله نقاط قوت مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی گروه بهمن است که البته با قیمت رقابتیتر به مشتریان عرضه شده است.
معرفی کلی مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن
زمانی که مزدا ۳۲۳ به عنوان یک سدان خانوادگی و جمع و جور ژاپنی از طریق بهمن موتور در بازار ایران عرضه شد، به دلیل کیفیت بالاتر و طراحی ظاهری جذابتر نسبت به تولیدات داخلی، سر و صدای زیادی در بازار کم تنوع کشورمان به راه انداخت. طی سالهای بعد، مزدا ۳ به عنوان جانشین مدل ۳۲۳ در قالب نسلهای اول و دوم در ایران به صورت نسبتا مداوم به فروش رسید و این محصول نیز مطابق انتظار با استقبال بالای مشتریان روبرو شد.
نهایتاً به دلیل شروع تحریمها، قصه مزدا ۳ با اتمام مونتاژ نسل دوم یا همان مزدا تری نیو در کشورمان طی سال ۱۳۹۸ به پایان رسید. اما حالا مجدداً گروه بهمن دست به کار شده و مزدا ۳ ۲۰۲۴ را به صورت وارداتی در دسترس متقاضیان قرار داده است.
مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی بهمن در واقع نمونهای از نسل چهارم این سدان خوشنام ژاپنی محسوب میشود که نخستین بار در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و همچنان تولید آن در دنیا ادامه دارد. نمونههای وارداتی به کشورمان از سایت تولیدی چانگان- مزدا وارد بازار ایران شده و بنابراین مطابق با اکثر خودروهای وارداتی جدید، از مبدا چین به بازار ایران راه پیدا کرده است.
طراحی ظاهری مزدا ۳ وارداتی ۲۰۲۴
مزدا ۳ وارداتی مدل ۲۰۲۴ برخلاف بسیاری از تولیدات جدید چینی و یا حتی غیر چینی، کمتر به سراغ المانهای فانتزی رفته و سعی دارد همان جذابیت مردانه و اصیل خود را که برگرفته از شاخصههای کاراکترهای سامورایی است، به بیننده انتقال دهد. کاسه چراغهای کشیده و کمی شیبدار در نمای جلو که با لامپهای لنزی بخش داخلی خود را مزین کرده است، حالتی شبیه به درهم کشیدن سگرمههای یک مبارز ژاپنی را به نمایش میگذارد که در تلقین نوعی فرم اسپرت به مشتریان جوان و جویای هیجان، کاملاً کاربردی به نظر میرسد. تزیینات کرومیرنگ در اطراف جلو پنجره نیز در ارائه دادن فرم چهره مجلل و کمی تشریفاتی تاثیرگذار است.
از نمای بغل مزدا ۳ جدید وارداتی بهمن موتور نسبت به نسخه مونتاژی قبلی فرم کشیدهتر پیدا کرده و از این جهت بیشتر به یک خودروی نیمه لوکس خانوادگی در رده قیمتی نه چندان بالای بازارهای جهانی شباهت پیدا میکند. انحناهای بدنه به ویژه شیب سقف و ستونها به همراه کشیدگی دماغه، خطوط حجمی شانهای یا کمری و طول کوتاه قسمت انتهایی منتهی به درب صندوق، از جمله نکات قابل توجه در نمای جانبی مزدا ۳ جدید وارداتی ۲۰۲۴ به شمار میروند.
یکی از مواردی که مورد انتقاد کاربران مزدا ۳ نسل دوم بود، ارتفاع کم کف خودرو و درگیری آن با دست اندازهای سطح جادههای ایران است که در اینجا نیز کم و بیش مشاهده میشود. متاسفانه قسمت اوورهنگ جلو (فاصله محور چرخ جلو تا انتهای سپر جلو) بیشتر از قبل شده و ارتفاع آن هم پایینتر آمده است که میتواند زاویه ورود را کاهش دهد و احتمال برخورد این قسمت هنگام عبور از دست انداز یا ورود و خروج از پل منزل افزایش دهد. اما بخش اوورهنگ عقب به طرز محسوسی افزایش ارتفاع داشته و در نتیجه زاویه خروج بهتری را نتیجه داده که احتمال برخورد سپر عقب هنگام ورود و خروج از شیب را کاهش میدهد.
اما اگر به المانهای نمای عقب نیز دقت کنید، متوجه میشوید که یکی از معدود خودروهایی با طراحی متناسب در هر دو ناحیه جلو و عقب، همین مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ وارداتی بهمن است که با چراغهای دو تکه کشیده متناسب با انواع جلویی به سبک نسبتا ساده اما قاطع و اسپرت، در بخش عقب خودنمایی میکند.
بررسی کابین و طراحی داخلی ماشین مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴
پا گذاشتن به داخل کابین مزدا ۳ جدید وارداتی شما را با صحنهای نسبتا متفاوت از طراحی بسیار از خودروهای موجود در بازار، به ویژه در بخش داشبورد روبرو خواهد کرد. نوع طراحی خاص داشبورد این سدان ژاپنی، بر شخصیت ویژه آن تاکید دارد و فضای ارگونومیک نسبتا زیبا اما در عین حال ساده و جذاب به کاربران میدهد.
نمایشگر مالتی مدیا قابلیت لمسی ندارد و از طریق یک موس گردان در کنسول بین صندلیهای جلو قابل تنظیم است. غربیلک فرمان به صورت خوش دست و تا حدودی اسپرت مقابل راننده قرار میگیرد و پشت آن نیز با یک کیلومتر شمار آنالوگ دیجیتال پر شده است. اهرم دنده همان فرم قدیمی اما دلچسب را ارائه میدهد و پدل شیفترها میتواند گزینه مناسبی برای تعویض دستی دندهها باشند.
ارگونومی مناسب صندلیهای جلو نیز به حدی است که حمایتگری مناسب به همراه راحتی کافی را به سرنشینان منتقل کند.
مواد و پلاستیکهای استفاده شده در داشبورد یا رودریهای کابین تقریباً مرغوب به نظر میرسد و کیفیت مورد انتظار از کابین یک مزدا واقعی را آنطور که شایسته است، در دسترس مشتریان میگذارد.
با توجه به طول کشیده خودرو و فاصله محوری بیش از ۲.۷ متر، فضای کابین در ردیف جلو و عقب تقریباً جادار و بزرگ محسوب میشود. با این حال ممکن است افراد با قد بیش از ۱۹۰ سانتیمتر از لحاظ فضای طولی پاها و زانوها با کمی محدودیت در ردیف دوم مواجه شوند که البته برای این کلاس چندان هم دور از انتظار نیست.
درون صندوق عقب مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی جدید بهمن نیز یک محفظه تقریباً کاربردی به حجم ۴۵۰ لیتر وجود دارد که تقریباً میتوان گفت نیازهای مسافرتی یک خانواده ۴ تا ۵ نفره را به راحتی پاسخگو خواهد بود.
این کابین نسبتا زیبا و باکیفیت، به منظور رقابت با حریفان چینی پرآپشن، با تجهیزاتی تقریباً کامل از جهت ایمنی و رضایت بخش از لحاظ رفاهی وارد بازار ایران شده است که پیش از این کمتر سدان ژاپنی در بازار ایران به آنها مجهز شده بودند.
امکانات و تجهیزات رفاهی
امکانات مزدا ۳ ۲۰۲۴ از نظر رفاهی در سطح مناسبی قرار دارد. صندلی راننده این خودرو به صورت برقی در ۱۰ جهت قابل تنظیم است و دارای حافظه برای ذخیره وضعیت دلخواه راننده است. پوشش چرمی صندلیها و قابلیت جمع شدن صندلی عقب با نسبت ۴۰/۶۰، فضای کابین را هم راحت و هم انعطافپذیر میکند. اما نبود تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو یا گرمکن و سردکن صندلیها میتواند یک ضعف برای ماشین مزدا ۳ ۲۰۲۴ باشد. از دیگر امکانات رفاهی قابلتوجه این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· فرمان چرمی با قابلیت تنظیم در چهار جهت و مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم مولتیمدیا
· نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی جلو آمپر
· سیستم اتصال صندلی کودک (ISOFIX)
· سیستم انتقال هوشمند تصویر گوشی به نمایشگر خودرو (CarPlay / CarLife)
· ورود بدون کلید و استارت دکمهای
· تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب
· فیلتر تصفیه هوای داخل کابین
· سانروف برقی دو حالته
· سیستم صوتی با ۸ بلندگو و قابلیت افزایش خودکار صدا متناسب با سرعت خودرو
· چراغهای Full LED جلو با سیستم روشنایی در روز و قابلیت تنظیم ارتفاع
· چراغ خوشآمدگویی تا درب منزل (Follow Me Home) و روشنایی خودکار (Auto Light)
· سنسور باران (Rain Sensor)
· آینههای جانبی برقی، تاشو و مجهز به گرمکن
· آینه داخلی ضدتابش نور با قابلیت تنظیم
· اهرم تعویض دنده پشت فرمان (Paddle Shifter)
· سیستم اگزوز دوگانه ۲-۱-۲
تجهیزات ایمنی مزدا ۳ وارداتی جدید
مزدا همیشه در ایمنی محصولات خود سختگیرانه عمل کرده و مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو به طیف وسیعی از سیستمهای ایمنی فعال و غیرفعال مجهز شده است که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· سیستم ترمز کمکی پیشرفته (BA-EBD-EBA-BOS)
· ترمز پارک برقی (EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)
· سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HLA)
· ترمز دیسکی خنکشونده جلو و ترمز دیسکی عقب
· کنترل کشش (TCS) و کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (DSC)
· سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
· ۷ کیسه هوایی شامل راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای و زانویی راننده.
آپشنهای کمک رانندگی (ADAS)
مزدا ۳ سدان با بهرهگیری از سیستمهای کمکرانندگی پیشرفته مبنی بر سامانههای راداری، رانندگی ایمنتر و راحتتری را برای راننده فراهم میکند. این سیستمها شامل موارد زیر هستند:
· دستیار حفظ حرکت بین خطوط (LAS)
· هشدار خروج از پارک (RTCA)
· سیستم هشدار انحراف از مسیر (LDW) و رادار نقطه کور (BSD)
· دستیار حرکت در ترافیک سنگین (CTS)
· سیستم کنترل نور بالای هوشمند (IHC)
· کروز کنترل تطبیقی (ACC)
توجه کنید که احتمال تغییر در نوع آپشنهای خودروی تحویلی به مشتریان وجود دارد و بنابراین نمیتوان به طور حتمی و قطعی روی تنوع آپشنهای محصولات تحویل داده شده به خریداران اظهار نظر کرد.
مشخصات فنی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴
بررسی مزدا ۳ پریمیوم ادیشن مدل ۲۰۲۴ نشان میدهد که این خودرو با موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک شش سرعته معمولی AT وارد بازار ایران شده است. استفاده از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی میتواند خبر خوبی برای طرفداران خودروهای کم استهلاک و با دوام باشد؛ یعنی دقیقاً همان چیزی که از محصولات ژاپنی انتظار میرود. چرا که اکثر پیشرانههای جدید مجهز به سیستم توربوشارژ دارای حساسیتهای زیادی به کیفیت بنزین و روغن هستند که طول عمر آنها را در ایران تا حد زیادی کاهش میدهد و هزینههای نگهداری را بالا میبرد.
همچنین سایر انواع گیربکسهای اتوماتیک نظیر سی وی تی و دوکلاچه نیز معمولاً زودتر از حد انتظار دچار خرابی شده و هزینههای زیادی به مالک تحمیل میکنند. بنابراین به کارگیری موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی میتواند خیال بسیاری از خریداران مزدا ۳ وارداتی جدید را از بابت دوام فنی خودرویشان راحت کند. البته موتور مزدا ۳ مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت و پمپ بنزین پرفشار است که همین مورد شاید روی حساسیت آن به کیفیت بنزین تاثیر بگذارد.
موتور چهار سیلندر مزدا ۳ ۲۰۲۴ حدود ۱۵۶ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ ارائه میدهد و بیشترین گشتاور آن معادل ۲۰۲ نیوتن متر است که از طریق جعبه دنده اتوماتیک به محور جلو منتقل میشود. نتیجه همکاری میان موتور و جعبه دنده این ماشین ۱۳۸۰ کیلوگرمی، دستیابی به شتاب صفر تا صد حدود ۹.۴ ثانیه و مصرف سوخت ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی است که قطعا آمار مناسبی برای یک ماشین خانوادگی در بازار ایران به شمار میرود. با توجه به بهرهمندی از باک سوخت ۵۱ لیتری نیز میتوان روی برد حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر با یک مخزن بنزین بدون نیاز به سوختگیری در این خودرو ژاپنی حساب باز کرد.
خودرو | مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ وارداتی گروه بهمن |
نوع موتور | چهار سیلندر تنفس طبیعی GDi |
حجم موتور | ۲.۰ لیتر |
توان موتور | ۱۵۶ اسب بخار |
گشتاور نهایی | ۲۰۲ نیوتن متر |
وزن | ۱۳۸۰ کیلوگرم |
شتاب ۰ - ۱۰۰ | ۹.۴ ثانیه |
بیشترین سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حجم باک | ۵۱ لیتر |
تجربه رانندگی با مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴
مزدا ۳ وارداتی مدل ۲۰۲۴ شاخصههای مورد انتظار از سواری سدانهای این کمپانی ژاپنی را به شما ارائه میدهد. شتابگیری خودرو شاید به اندازه مدلهای توربو سریع و چابک نباشد، اما هماهنگی میان جعبه دنده و گیربکس بسیار مطلوب بوده که میتواند کیفیت رانندگی را افزایش دهد.
نوع شتابگیری با توجه به موتور تنفس طبیعی تقریباً رضایتبخش بوده و در سبقت گیری و یا عبور از سربالاییها نیز میزان کشش ماشین شما را ناامید نخواهد کرد. البته در حالت استفاده از پدل شیفتر و تعویض دنده به صورت دستی کمی وقفه در عملکرد گیربکس مشاهده میشود که چندان آزاردهنده نخواهد بود.
سیستم تعلیق مستقل مک فرسون در جلو ضربات ناهمواریهای سطح جاده را تا حد زیادی به خود جذب میکند اما سیستم تعلیق یکپارچه محور پیچشی عقب در این مورد کمی ضعیفتر ظاهر میشود و برخی کوبشهای مسیر به میزان بیشتری به سرنشینان ردیف دوم وارد خواهد شد. با این حال میتوان گفت که کیفیت سواری این خودرو تقریباً لذت بخش و در حد انتظار است و نسبت به مدلهای قبلی موجود در بازار ایران نرمتر به نظر میرسد.
ناگفته نماند در صورت خاموش کردن سیستم کنترل پایداری، احتمال انحراف قسمت عقب خودرو حین پیچیدنهای پرسرعت وجود دارد اما وقتی این سامانه فعال باشد، اثر چندانی از بدفرمانی یا انحراف قسمت پشت خودرو به وجود نخواهد آمد که موجب هندلینگ نسبتاً پایدار و اطمینان بخش خواهد شد.
قیمت مزدا ۳ وارداتی بهمن در بازار ایران
بهمن موتور در اولین عرضه این محصول طی سال ۱۴۰۴ قیمت نهایی مزدا ۳ پریمیوم را حدود ۲.۵۵ میلیارد تومان اعلام کرده که بسته به رنگ خودرو این مبلغ میتواند کمی بالا یا پایینتر باشد. این در حالیست که یکی دیگر از شرکتهای وارد کننده قیمت همین محصول را حدود ۴۰۰ میلیون تومان بالاتر اعلام کرده و در نتیجه به نظر میرسد خرید از بهمن موتور در شرایط فعلی برای مشتریان صرفه قابل توجهی داشته باشد.
تفاوت نسخه وارداتی و مونتاژی مزدا ۳ بهمن در بازار ایران
این دو خودرو کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند؛ چرا که نسخه وارداتی مزدا ۳ بهمن موتور متعلق به نسل چهارم بوده و از سال ۲۰۱۹ تاکنون در بازارهای جهانی حضور دارد. اما نسخه مونتاژی یا همان مزدا ۳ نیو که از سال ۱۳۹۸ تولید آن در کشورمان متوقف شده است، در اصل نسل دوم خانواده مزدا ۳ محسوب میشود که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و طی سالهای اواخر دهه ۸۰ تا اواخر دهه ۹۰ شمسی در ایران توسط گروه بهمن به صورت مونتاژی به مشتریان تحویل شد.
سطح تجهیزات، نوع طراحی، ساختار شاسی و بسیاری از مباحث فنی و غیر فنی این دو خودرو کاملاً با یکدیگر تفاوت داشته و میتوان گفت که این دو محصول بهمن موتور چندان با یکدیگر قابل قیاس نیستند.
مزدا ۳ وارداتی در برابر رقبا
مزدا ۳ ۲۰۲۴ باید در برابر رقبایی مثل هیوندای النترا، تویوتا کرولا، تویوتا لوین، اشکودا اکتاویا، کیا سراتو جی تی لاین مدل ۲۰۲۴، فونیکس آریزو ۸ اکسلنت و... به رقابت بپردازد.
بهرهمندی از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک AT و در نتیجه کاهش استهلاک فنی نسبت به بسیاری از رقبا، این خودرو را به گزینه مناسبتری در مقایسه با بعضی حریفان تبدیل کرده است. طراحی ظاهری بااصالت و کارایی فنی مناسب به همراه کابین نسبتاً جادار نیز از دیگر مزیتهای این سدان ژاپنی در مقایسه با برخی رقبا محسوب میشوند که آن را در جایگاه مناسبی بین محصولات حاضر در کلاس خودروهای سدان خانوادگی بازار کشور قرار میدهد.
مزایای مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ وارداتی بهمن
طراحی ظاهری اصیل و اسپرت
استهلاک فنی پایین به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک AT
کیفیت ساخت بالا
ایمنی بالا
فضای کاربردی کابین و صندوق عقب
معایب مزدا ۳ ۲۰۲۴ بهمن موتور
شتاب کمتر نسبت به رقبای مجهز به موتور توربوشارژ
کمبود برخی امکانات رفاهی
تعلیق عقب محور پیچشی
آیا مزدا ۳ ارزش خرید دارد؟
اگر بتوان مزدا ۳ پریمیوم وارداتی بهمن را با قیمت نمایندگی و به صورت ثبت نامی از سامانه یکپارچه خریداری کرد، قطعاً ارزش خرید بالایی برای این خودرو وجود خواهد داشت. اما در بازار آزاد، بسیاری از فروشندگان مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴، ارقامی بیش از ۵ میلیارد تومان را برای این خودرو طلب میکنند که ارزش خرید آن را تا حد زیادی پایین میآورد و با فرض ثبات سایر شرایط، احتمالا در آینده قیمت این ماشین ژاپنی در بازار آزاد ریزش خواهد کرد.
به عنوان مثال در محدوده قیمتی بین ۵ تا ۵ میلیارد و ۵۰۰ میتوان در بازار آزاد به سراغ خودروهای جذابتری مثل کیا کی ۵ توربو رفت که هم از لحاظ طراحی و هم از نظر برخی امکانات رفاهی و میزان جادار بودن کابین، نسبت به مزدا ۳ ۲۰۲۴ برتری نسبی دارد.
همچنین اگر به سراغ مدلهای چینی هم بروید، خودروی نیمه لوکسی مثل فونیکس آریزو ۸ با قدرت موتور بسیار بالاتر و شتاب بهتر به همراه امکانات سطح بالا، به قیمتی نزدیک به ۲.۵ تا ۲.۹ میلیارد تومان در بازار موجود است که خرید آن را نسبت به مزدا ۳ وارداتی حدودا ۵ میلیارد تومانی، کاملاً مقرون به صرفهتر خواهد کرد.
حالا بهنظر شما مزدا ۳ وارداتی بهمن ارزش خرید دارد؟ خوشحال میشویم تجربه یا دیدگاه خود را در بخش نظرات با مخاطبان به اشتراک بگذارید.