پاسخ مدیرعامل تپسی به یک نگرانی: سرمایهایکردن بیش از حد مخارج انتقالی تهدیدی برای اکوسیستم استارتاپی نیست؟

«مصطفی سیدحسینی»، مدیرعامل تپسی، در مصاحبهای با دیجیاتو درباره نگرانیهایی پیرامون تأثیر منفی کپیتالایزکردن بیش از حد هزینههای مخارج انتقالی بر اکوسیستم استارتاپی کشور توضیح داد.
تپسی 200 میلیارد تومان سود خالص دارد یا 2 هزار میلیارد تومان زیان ساخته؟ این تاکسی اینترنتی هزینههای توسعه شبکه راننده و مسافران را بهعنوان مخارج انتقالی ثبت میکند و سال گذشته بیش از 2 هزار میلیارد تومان بابت این موضوع هزینه کرده است. این رقم نیز تأثیری بر سود و زیان تپسی نداشته است.
همین موضوع نیز یکی از سؤالات پرتکرار مجمع سالانه تپسی بود که سیدحسینی دراینباره گفت: «بازار امروز دیگر باید متوجه بحث مخارج انتقالی شده باشد و پدیده جدیدی نیست. ما در مقطعی روی شبکهمان سرمایهگذاری میکنیم سپس این سرمایهگذاری بازیافت میشود.»
وی تأکید کرد هر دوره این موضوع را بررسی میکنند و حتی اخیراً در بررسی جدید دوره استهلاک را از 4 به 3 سال کاهش دادند:
«ساختار گزارشگری تپسی برای بازار جدید است و این حق را میدهیم [سرمایهگذاران] دغدغه داشته باشند و تحلیل کنند. شرکتی سال پانزدهم فعالیتش است و عملاً از این مراحل عبور کرده است و خبری از مخارج انتقالی در صورت مالی نیست. ما هم هرگاه به لایه تثبیت برسیم، همه هزینههایمان را بهعنوان هزینه [در صورت مالی] ثبت میکنید.»

مدیرعامل تپسی با اشاره به اینکه هیچیک از هزینههای تبلیغاتی و بازاریابی را بهعنوان مخارج انتقالی ثبت نمیکنند گفت این آیتم فقط برای جذب راننده و مسافر همچنین نگهداشت و تعامل با آنهاست.
احتمال فرهنگسازی غلط در اکوسیستم؟
منتقدان این اقدام تپسی معتقدند تپسی، با حجم بالای سرمایهایکردن مخارج انتقالی، ممکن است این اقدام به فرهنگ رایج اکوسیستم استارتاپی تبدیل شود، درحالیکه موفقیت این روش تضمینشده نیست. ممکن است رقیب جدیدی وارد بازار شود و تمام هزینههای یادشده تپسی به نتیجه نرسد. علاوهبراین، فعالان بازار سرمایه نگاهی منفی به این اقدام دارد؛ درنتیجه ممکن است تأثیری منفی بر کل اکوسیستم بگذارد.
سیدحسینی در حاشیه مجمع تپسی و در گفتگو با دیجیاتو گفت اقدامشان حتی ریسک را کمتر کرده است.
او توضیح داد سرمایهگذاران هنوز میخواهند در صورتهای مالی با این شرکتهای استارتاپی مانند کارخانههای تولیدی برخورد کنند: «اگر این رویه را کنار بگذاریم، راهکار جایگزین چیست؟ باید کل هزینهها را در زیان دوره ثبت کنی که چنین کاری آسیب بیشتری [به کسب و کار] میزند. من این راهکار جایگزین را خیلی قبول ندارم.»
مدیرعامل تپسی بر این نکته تأکید کرد که سرمایهگذاران تحمل کمتری مقابل زیانهای شدید دارند. به اعتقاد او، اگر این رویه را پیش نگیرند، عدمتعادلی به وجود میآید و شرکت در دورهای شدیداً زیانده و در دوره دیگر شدیداً سودده میشود.