۳۰۰۰ موکب اربعین شناسه ملی دریافت کردند/ کاهش تعداد ممنوع‌الخروج‌ها در سال ۱۴۰۳

 ۳۰۰۰ موکب اربعین شناسه ملی دریافت کردند/ کاهش تعداد ممنوع‌الخروج‌ها در سال ۱۴۰۳
 برنا - گروه سیاسی: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تعداد ممنوع الخروجی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با ۱۴۰۲ ، ۶ درصد کاهش داشته است و تعداد رفع ممنوع الخروجی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن مقدار ۲ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا، به نقل از قوه قضاییه، حسن بابایی درباره اهم اقدامات تحولی معاونت اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۳، اظهار کرد: با عنایت به ظرفیت‌های قانونی موجود و مقررات مرتبط از جمله بند (ج) ماده ٤ قانون برنامه پنجساله هفتم توسعه، پلمب الکترونیکی دفاتر تجاری شرکت‌ها و حذف دفاتر فیزیکی مذکور با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان امور مالیاتی به صورت جدی در دستور کار و از تاریخ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ به صورت کامل اجرایی شده است.ضمناً فرایند امضا الکترونیکی اظهار نامه پلمب دفاتر که موجب حذف مراجعه حضوری به مراجع ثبت شرکت‌ها شده، اجرایی شده است.

وی افزود: یکی از تحولات مهم صورت گرفته در بازطراحی سامانه ثبت شرکت‌ها، فرایند الکترونیکی و هوشمند سازی تعیین نام اشخاص حقوقی در راستای تحقق شعار سال و تسهیل و تسریع فرایندهای حوزه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری است که در این فرایند جدید متقاضی قبل از ارسال نام درخواستی خود با درج نام در سامانه برون سازمانی به طور آنی از امکان رد و یا تایید نام مطلع و در صورتی که نام درخواستی قابلیت تایید را نداشته باشد نام‌هایی متناسب با درخواست که قابلیت تایید را دارند به متقاضی پیشنهاد می‌شود.

راه‌اندازی فرآیند احراز سمت برای جلوگیری از جعل و کلاهبرداری در ثبت شرکت

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تمام متقاضیان ثبت شرکت‌ها از دی ماه ١۴۰۳ جهت ارسال اوراق تاسیس و تغییرات الزاما می‌بایستی از طریق سامانه کاتب تاییدیه‌ای مبنی بر احراز سمت خود از طریق فرآیند OTP انجام دهند. راه‌اندازی این فرآیند موجبات جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری و سوء استفاده‌های احتمالی را فراهم که این امر در جلوگیری از اطاله دادرسی و کاهش وقوع دعاوی نیز تاثیر بسزایی داشته است.

بابایی بیان کرد: در راستای اجرای بند الف ماده ۱۰۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، تبصره ۳ ماده ۹ قانون تأمین مالی تولید و زیر ساخت‌ها در این خصوص در طول سال ۱۴۰۳ جلسات متعددی با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر توسعه سامانه‌ها و خدمات الکترونیک، معاونت اجرای ثبت استان تهران، معاونت راهبردی قوه قضاییه برگزار شد. برابر اعلام دفتر توسعه سامانه‌ها و خدمات الکترونیک، در حال حاضر سرویس ارسال آگهی مزایده دریافتی از ستاد ایران در سامانه تستی اجرای اسناد رسمی بارگذاری شده است، لکن تست صحت انجام کامل فرآیند مزایده و سرویس نتیجه مزایده به صورت وب سرویس منوط به اعلام نتیجه تست و بیان اشکالات از سوی سامانه ستاد است.

وی افزود: علیرغم اینکه درخواست ایجاد سرویس نتیجه مزایده در بستر GSb به سازمان فناوری اطلاعات داده شده است، و علاوه بر این دفتر پیگیری‌های متعددی از طریق مقامات عالی سازمان نیز به عمل آمده، با توجه به عدم تست و عدم اعلام تأیید نتیجه فرایند مزایده از سوی سامانه ستاد؛ تاکنون امکان برگزاری مزایده ادارات اجرا در سامانه ستاد فراهم نشده است که این موضوع همچنان در دست پیگیری از معاونت اسناد و معاونت فناوری و اطلاعات سازمان متبوع است.

تأسیس سامانه خودکاربری اجرای مفاد اسناد رسمی

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۴ قانون برنامه هفتم توسعه در راستای صیانت از حقوق مردم در اجرای ثبت، تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به خدمات ثبتی، حذف حداکثری مداخلات کاربران سامانه در فرآیند اجرای ثبت، افزایش خدمات غیر حضوری، تأسیس و استقرار سامانه خودکاربری اجرای ثبت در دستور کار معاونت امور اسناد و فناوری سازمان قرار گرفت و در این خصوص با انعقاد قرارداد با شرکت فناوران ناب افزار ایرانیان از تاریخ ۱٤۰۲/۱۱/۱۰ بالغ بر ۱۲۰ جلسه تشکیل و بدین ترتیب مراحل: شناخت فرایندها، تصویب وضعیت مطلوب، طراحی فرم‌های مورد استفاده در سامانه، پیاده سازی ارتباط بخش کانون سردفتران و ستاد، پیاده سازی مدل داده‌ای، پیاده سازی تقاضانامه مهریه، چک، اسناد رهنی و شرطی، قراداد بانکی و سایر اسناد ذمه، تهیه سرویس کاتالوگ تعاملات میان سیستمی، پیاده سازی سرویس‌های تبادل اطلاعات موجود، برخی تست‌های نرم افزاری، تصویب طرح مهاجرت پیاده سازی بخش دفترخانه، شناسایی و بازداشت به اتمام رسیده و با این وصف تقریباً ۸۵ درصد امر محقق شده است و دموی تولید شده جهت بازبینی و رفع اشکال تا مرحله مزایده برای این دفتر به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: لذا تقریباً کار بخش حرفه به اتمام رسیده، لکن راه اندازی سامانه باز طراحی شده منوط فراهم کردن اقتضائات فناوری از جمله فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم و رفع برخی موانع فنی دارد که مهمترین آن اتصال وب سرویسی با سامانه مراجع برون سازمانی شناسایی مال مدیون مانند: بانک مرکزی، راهور فراجا، سازمان بورس و... به منظور فراخوان داده‌ها، است که این امر نیز توسط معاونت اسناد معاونت فناوری از طریق کارگروه تعامل پذیری و معاونت راهبردی قوه قضاییه در حال پیگیری است.

اصلاح آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی

بابایی بیان کرد: جهت برون رفت مشکلات ناشی از ختم پرونده‌ها به دلیل عدم واریز حقوق دولتی و حمایت از تولید کنندگان، آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی اصلاح شد و یک تبصره به ماده ۱۳۱ و دو تبصره به ماده ۱۵۸ آیین نامه الحاق شده است که در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ به توشیح ریاست قوه قضاییه رسید. متعاقباً جهت رفع ابهامات ایجاد شده در تاریخ ۱۴۰۳/۱۲/۱۵ برای ادارات اجرای سراسر کشور جلسه توجیهی به صورت وبیناری برگزار شد

وی ادامه داد: تعداد مزایده‌های برگزار شده در یکساله ۱۴۰۳ برابر ۱۲،۸۵۱ فقره بوده که نسبت به مدت مشابه (۱۳٫۸۸۹) مقدار ۷٫۵ درصد کاهش داشته است. میزان وصول معوقات بانک‌ها بر اساس آمار نامه الکترونیک حدود ۹۴/۹۲۱ میلیارد تومان بوده که درصد رشد آن نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل ۶۹/۳ درصد است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: تعداد ممنوع الخروجی در سال ۱۴۰۳ در مقایسه با ۱۴۰۲ ، ۶ درصد کاهش داشته است. تعداد رفع ممنوع الخروجی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل از آن مقدار ۲ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: صفحات اختصاصی پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی به منظور تسریع در تخصیص شناسه ملی، به روز رسانی، تغییرات، اعمال / رفع محدودیت توسعه داشته است. گواهی هویت هوشمند اشخاص حقوقی در راستای اجرای قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد و قانون مبارزه با پولشویی تدوین شد.

بر اساس گزارش میزان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان گفت: وضعیت شناسه ملی مواکب اربعین حسینی حدود ۳۰۰۰ مورد و تخصیص شناسه ملی به پایگاه‌های نماز جمعه در سراسر کشور ٨١٤ مورد ساماندهی شد.

انتهای پیام

جدیدترین تحلیل‌ها و اخبار سیاسی را در خوشه خبر دنبال کنید

برچسب
 

 منبع خبر

قیمت روز طلا، سکه و ارز

جدیدترین ها