تغییر فرهنگ آموزش در مدارس با اجرای طرحواره «برنامه درسی تا سطح مدرسه»

حجتالاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در نشست هماندیشی با اعضای انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران درباره طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه»، ضمن تاکید بر ضرورت و اهمیت تحقق یک مهندسی جدید در نظام آموزشی کشور، گفت: بهروزرسانی برنامهدرسی بر اساس تحولات و نیازهای جدید و تقویت مهارتآموزی مستلزم طراحی و تنظیم یک زمین بازی جدید است.
براساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی ادامه داد: ضرورت دارد که از رویکرد صرف اصلاح و تغییر کتابهای درسی به سمت مهندسی یک برنامه جامع و کامل برای ارائه سه خدمت اصلی شامل راهنمای برنامهدرسی مدرسهای، بستههای تربیت و یادگیری، و نظام پشتیبانی علمی، رصد پایش و بازخوردگیری حرکت کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در تشریح گام نخست این طرح، بیان کرد: در این گام، جدول عناوین دروس دوره اول ابتدایی تدوین و شش عنوان درسی برای این دوره تعیین گردیده است.
وی گفت: راهنمای تفصیلی این دوره نیز با هدف مشخص کردن انتظارات از معلمان تدوین شده است که مسیر را بهطور کامل روشن میسازد.
لطیفی با اشاره به اجرای آزمایشی طرحواره «برنامه درسی تا سطح مدرسه» از سال تحصیلی آینده، تصريح کرد: این طرح بهصورت آزمایشی برای پایه اول ابتدایی از مهر ماه آینده در دو استان، هر استان دو منطقه و در هر منطقه نیز دو مدرسه (یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه)، مجموعا هشت مدرسه اجرا خواهد شد.
وی در ادامه اظهارکرد: برای برگزاری جلسات توجیهی و دورههای آموزشی ویژه معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و ادارات کل شرکتکننده در طرح آزمایشی، برنامهریزی دقیقی انجام شده است.
لطیفی همچنین در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی علمی از مدرسه نیز بیان کرد: این خدمات در سه بُعد استقرار، نگهداشت و اصلاح و توسعه برنامهدرسی در چهار سطح ستاد، ادارات کل، مناطق آموزشی و مدارس به اجرا درخواهد آمد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرحواره منجر به تغییر فرهنگ آموزش در مدارس خواهد شد، گفت: جلسات هماندیشی با نهادها و افراد متخصص در این حوزه بهمنظور جمعآوری پیشنهادات، ارائه راهکارها و پاسخ به ابهامات و سوالات مرتبط با این موضوع برگزار شده و این نشستها کماکان ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/