۷۶ مدرسه در دستور کار سازمان نوسازی مدارس

نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان تهران، امروز (سهشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۴) با حضور عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا، عباس زارع مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره وضعیت سرانه دانش آموزی در استان تهران اظهار کرد: در استان تهران حدود یک میلیون و ۲۲۰۰ هزار دانش آموز و حدود ۵ هزار و ۷۲۵ مدرسه دولتی، ۵۹ هزار و ۵۷۳ کلاس درس داریم. نظام مسایل با هدف ارتقای سرانه فضای آموزشی برای استان تهران طراحی کردیم.
وی افزود: سرانه فضای آموزشی در سال ۱۴۰۰، ۴.۱۲ متر مربع بود که در رتبه ۲۹ کشور قرار داشت امروز سرانه آموزشی به ۵.۴۱ متر مربع رسیده، در حالیکه میانگین کشوری ۵.۴۵ متر مربع است و در برنامه هفتم توسعه از ما انتظار میرود که سرانه دانش آموزی را به ۶.۱ برسانیم. برای رسیدن به این سرانه تهران به ۱۳ هزار کلاس درس جدید نیاز داریم.
زارع ادامه داد: در واقع الان اولویت اصلی دولت چهاردهم بحث فضای آموزشی چه در بُعد سختافزاری و چه نرمافزاری است و از رئیسجمهور تا وزیر آموزش و پرورش، همه پای کار هستند که رییس جمهور در این راستا حدود ۳۲ جلسه برگزار کرده است، همچنین کاظمی وزیر آموزش و پرورش هر هفته جلسهای در این راستا برگزار میکنند. استاندار تهران هم جلسات متعددی دارند که خروجیهای بسیار خوبی داشته است.
مدیر کل نوسازی مدارس استان تهران عنوان کرد: مناطق ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ دارای سرانه کمتر از ۳ متر مربع است، همچنین ۴ شهرستان شهریار، قرچک، شهر قدس و بهارستان ۲ دارای سرانه آموزشی پایینی هستند.
وی با اشاره به وضعیت کلاسهای تخریبی گفت: ۸ هزار و ۵۳۲ کلاس درس نیاز به تخریب و بازسازی داریم. همچنین ۱۵ هزار و ۸۲ کلاس درس در تهران نیاز به مقاومسازی دارند؛ حدود ۵۷.۷ درصد از این کلاسها در شهر تهران هستند.
زارع اضافه کرد: خوشبختانه اتفاقات نادری در نهضت مدرسهسازی در استان تهران رخ داده است مثلاً تا پایان شهریور امسال ۹۷ مدرسه، معادل ۱۱۸۷ کلاس و ۱۴۶ هزار متر مربع، به دانش آموزان تحویل داده میشود. علاوه بر این ۹۷ مدرسه، حدود ۷۶ مدرسه دیگر هم در دستور عملیات اجرایی سازمان قرار دارند.
زارع به مشارکت شهرداری اشاره کرد و گفت: در اقدامی بیسابقه، ۱۱۲ مدرسه توسط شهرداری ساخته میشود ۴۷ مدرسه در شهر تهران و ۶۵ مدرسه در شهرستانها ساخته میشود. تمام این پروژهها زیر نظر دستگاه متولی یعنی ما انجام و منابع هم بهصورت مدیریتشده و هدفمند تقسیم شدهاند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: همچنین با کمک مسئولیتهای اجتماعی صنایع، حدود ۴۰ مدرسه در حال ساخت داریم. به عنوان مثال در شهر قدس، دو مدرسه توسط بهمنخودرو در حال ساخت است. در بحث مولدسازی هم به نتایج خوبی رسیدیم.
زارع با اشاره به برنامه «بسته رونق» گفت: بسته رونق امسال برای ۵۶۳ مدرسه، معادل ۸۱۸۷ کلاس، برنامهریزی شده که از این میان، ۹۷ مدرسه تا پایان شهریور تحویل میشود. در زمینه بهسازی محوطهها، ۴۰۵ هزار متر مربع آسفالت در حدود ۳۵۰ مدرسه اجرا شده. همچنین ۴۶۸ هزار متر مربع ایزوگام در ۷۰۰ مدرسه انجام شده.
او افزود: «در قالب طرح شهید عجمیان، ۷۳ مدرسه در قالب ۱۱۷۰ کلاس استانداردسازی گرمایشی شدهاند. ما الان در استان تهران مدرسهای نداریم که از بخاری استفاده کند.
زارع خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات کمکآموزشی هم اقداماتی انجام شده. مثلاً ۶۲ میلیارد تومان برای تجهیزات آموزشی و ۳۷ میلیارد تومان برای تجهیزات هنرستانی اعتبار تخصیص پیدا کرده. همه این پروژهها توسط سامانهای طراحی شده که پروژهمحور است و رئیسجمهور شخصاً بر آن نظارت دارد.
وی گفت: خیرین مدرسهساز در جشنواره بیستوپنجم در سال ۱۴۰۱ حدود یکهزار میلیارد تومان تعهد کردند که ۷۶ درصد آن محقق شد. امیدواریم در بیستوهفتمین جشنواره هم شاهد مشارکت پررنگتر خیرین باشیم تا بتوانیم گامی مؤثر در مسیر توسعه عدالت آموزشی برداریم.
زارع با اشاره به برگزاری جشنوارههای پیشین خیرین مدرسهساز در استان تهران افزود:
در جشنواره بیستوپنجم که در سال ۱۴۰۲ برگزار شد، میزان تعهد خیرین حدود ۷۶ درصد بود. در جشنواره بیستوششم که مربوط به سال ۱۴۰۳ است، میزان تعهد خیرین به عدد ۱.۷ (احتمالاً هزار میلیارد تومان) رسید که تا به امروز حدود ۵۰ درصد آن محقق شده است. این یعنی نسبت به جشنواره بیستوپنجم، شاهد رشد حدود ۶۶ درصدی بودهایم.
وی ادامه داد: در بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز استان تهران که روز ۲۸ خردادماه، در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد، حضور پیدا کنید.
زارع با اشاره به جلسات هماهنگی و اقدامات انجامشده اظهار کرد:ما جلساتی با معاون سیاسی استاندار تهران، سردار حسنپور رئیس بسیج اصناف، و همچنین برخی شرکتهای دانشبنیان برگزار کردیم. تلاش میکنیم از ظرفیت این شرکتها برای توسعه مدارس قابل حمل (پرتابل) بهره بگیریم؛ مدارسی که بتوان آنها را در صورت نیاز به سادگی جابهجا کرد. این مدل از مدرسهسازی میتواند پاسخگوی نیاز مناطق کمبرخوردار یا موقتی باشد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به نوآوریهای تازه در طراحی مدارس گفت:
ما در حوزه نوسازی، به اجزای غیرسازهای نیز ورود کردهایم. برای مثال، در پاسخ به نگرانیهای اخیر درباره مسمومیت و امنیت مدارس، اقدامات مؤثری در زمینه ایمنسازی انجام دادهایم و نتایج مثبتی هم حاصل شده است. در کنار آن، با توجه به مشکلات تأمین برق در استان تهران، نصب سلولهای خورشیدی را در پروژههایمان در دستور کار قرار دادهایم. این طرحها در حال اجرا هستند و به امید خدا در آینده نزدیک شاهد توسعه آنها خواهیم بود.
زارع درباره برنامه ساخت مدارس تا مهرماه سال جاری گفت: در حال حاضر در شهر تهران نیاز به ساخت ۱۸۱ مدرسه داریم که معادل ۲۷۱۵ کلاس درس است. این عدد نشاندهنده نیاز فوری شهر تهران به توسعه فضای آموزشی است. سرانه فضای آموزشی در تهران ۶.۹ متر مربع به ازای هر دانشآموز است، درحالیکه میانگین کشوری ۵.۴۵ متر مربع است. در پنج منطقه از تهران سرانه حتی کمتر از میانگین شهر است.
وی در ادامه افزود: در سال جاری، حدود ۱۸ مدرسه با مجموعاً ۲۱ تا ۲۶ هزار مترمربع زیربنا در برنامه تحویل قرار دارند. اما یکی از مشکلات مهم ما، زمانبر بودن تحویل زمین از آموزشوپرورش است. بهخصوص در پروژههایی که تعریفشده هستند، اما عملیات اجرایی آنها به تأخیر میافتد. مشکل اصلی، کمبود زمین در تهران است.
زارع درباره تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی توضیح داد: مدارس ساختهشده با بودجه دولتی، اساساً در اختیار دولت باقی میمانند. اگر جایی مدرسهای تغییر کاربری داده شده یا به بخش غیردولتی واگذار شده، حتماً با پیگیری متوقف شده است. تبدیل مدارس دولتی به غیردولتی با رویکرد و سیاستهای ما سازگار نیست.
وی درباره تعداد دانشآموزان اتباع و تأثیر حضور آنها بر تراکم کلاسها، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: مجموع ۲۰۰ هزار دانش آموز اتباع داریم که از این تعداد حدود ۵۰ هزار دانش آموز اتباع در شهر تهران و حدود ۱۵۰ هزار دانش آموز در شهرستانهای استان حضور دارند. این حضور باعث شده نیاز به ساخت ۶۰۰۰ کلاس درس بیشتر شود. بهعبارتدیگر، از مجموع ۱۳ هزار کلاس درسی که اکنون به آن نیاز داریم، حدود ۶۰۰۰ کلاس فقط مربوط به دانشآموزان اتباع است.
وی ادامه داد: اکنون بسیاری از اتباع در شهرستانهایی مانند شهریار و پیشوا ساکن هستند که این مناطق با کمبود شدید فضای آموزشی مواجهاند. دستگاههای دیگر هم در حال کمک برای ساخت مدرسه در این مناطق هستند، اما تأمین فضا و تجهیز مدارس بر عهده ماست.
در حال تکمیل...