شهرداری در معرض آسیبهای فنی، اقتصادی، امنیتی و اعتباری قرار گرفته است

به گزارش خبرنگار برنا، احمد صادقی در سیصد و سی و سومین جلسه شورا با تبریک عید سعید غدیر خم خدمت عموم مسلمین گفت: تذکر امروز من مربوط به عدم تحقق کامل حکم ۱۰۶ برنامه چهارم تحول و پیشرفت از سوی سازمان فاوا است.
وی ادامه داد: همانگونه که مستحضر هستید توسعه شبکه فیبر نوری، جایگزینی ارتباط رادیویی در ساختمانهای حساس شهرداری، گسترش شبکه بیسیم دیجیتال و ایجاد زیرساخت ارتباطی کمتوان گسترده، از جمله اقدامات زیربنایی و راهبردی در مسیر هوشمندسازی شهر تهران محسوب میشوند.
صادقی افزود: این اقدامات نهتنها امنیت، پایداری و سرعت انتقال دادهها را در ساختارهای حیاتی شهرداری افزایش میدهند، بلکه بستر لازم برای بهرهگیری از فناوریهای نوینی، چون اینترنت اشیا و حسگرهای شهری را فراهم میسازند. بااینحال، روند اجرایی این پروژهها با تأخیرهای غیرقابلقبول و ضعف مدیریتی مواجه شده است که نیازمند بررسی و اصلاح فوری است.
وی اظهار داشت: لذا تحقق کامل حکم ۱۰۶ که شامل سه بند میشود که البته تنها بند سوم آن محقق شده که جای تقدیر دارد، میتوانست از بروز بسیاری آسیبها جلوگیری کند.
صادقی خاطر نشان ساخت: بر اساس بند ۱ حکم ۱۰۶ برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهرداری تهران، مقرر شده بود ۳۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری تا پایان برنامه توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه یابد. با توجه به روند روزافزون دیجیتالیشدن فرایندهای شهرداری، رشد حجم تبادل اطلاعات و نیاز به زیرساختهای پایدار، ایمن و پرسرعت، توسعه شبکه فیبر نوری یک ضرورت حیاتی محسوب میشود، اما عملکرد سازمان فاوا در این حوزه بهشدت نامطلوب بوده است؛ بهطوریکه از ۲۲۵ کیلومتر توسعه شبکه که میبایست تا پایان سال ۱۴۰۳ محقق میشد، هیچگونه پیشرفتی حاصل نشده است. یعنی صفر کیلومتر.
وی ادامه داد: واگذاری مسئولیت به مؤسسه رایانه شهر در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ (۲۵ اسفند)، نهتنها توجیهی برای این عقبماندگی نیست، بلکه نشاندهنده ضعف در برنامهریزی و اجرای تعهدات است.
رییس کمیته شفافیت و هوشمند سازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: این تعلل یا سهلانگاری در این حوزه، شهرداری را در معرض آسیبهای فنی، اقتصادی، امنیتی و اعتباری قرار داده و مدیران سازمان فاوا باید پاسخگوی این اهمالکاری آشکار باشند. با توجه به اهمیت زیرساختهای ارتباطی در توسعه پایدار شهری و نقش راهبردی شبکه فیبر نوری در ایجاد بسترهای نوین درآمدی برای شهرداری، به نظر میرسد تعلل در توسعه و بهرهبرداری از این فناوری نهتنها موجب از دست رفتن فرصتهای اقتصادی و درآمدهای پایدار برای شهرداری شده، بلکه زمینهساز پیشی گرفتن رقبا در بازار خدمات ارتباطی و دیجیتال نیز گردیده است.
این عضو شورا افزود: این عقبماندگی، با توجه به سرعت تحول در حوزه فناوری و حضور پررنگ بخش خصوصی، میتواند منجر به کاهش سهم شهرداری از بازار خدمات هوشمند شهری و تضعیف جایگاه آن در ساختار اقتصادی و خدماتی شهر شود. آنچه ابهامآمیز است و نیازمند بررسی دقیقتر میباشد، این است که آیا این تعلل صرفاً ناشی از اهمال یا ضعف در تصمیمگیری بوده یا احتمال عمدی بودن آن، با هدف بهرهمندی برخی اشخاص یا نهادها از تأخیر پیشآمده، وجود دارد؟
صادقی در ادامه گفت: این سهلانگاری مدیریتی منجر به:
• کاهش پایداری شبکه و ناتوانی در پشتیبانی از فناوریهای نوین؛
• افزایش ریسکهای امنیتی و رشد هزینههای نگهداری؛
• تأخیر در ارائه خدمات و نارضایتی شهروندان؛
• کاهش اعتبار شهرداری نزد ذینفعان و خروج از مسیر تحول دیجیتال.
بنابراین لازم است نهادهای نظارتی شهرداری در این مسئله ورود نمایند و ضمن بررسی قصور یا ترک فعل مدیران، نتایج را گزارش نمایند.
وی افزود: بر اساس بند ۲ حکم ۱۰۶، توسعه و تکمیل شبکه مخابراتی بیسیم دیجیتال تا پایان برنامه بر عهده سازمان فاوا بوده است. این شبکه نهتنها یک نیاز فنی، بلکه یک زیرساخت حیاتی برای حکمرانی شهری، تابآوری در بحرانها و صیانت از حقوق شهروندی است.
صادقی اظهار داشت: بااینحال، عملکرد سازمان فاوا در این حوزه نیز بهشدت ضعیف بوده است. به طوریکه مقرر شده بود شبکه بیسیم دیجیتال ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد و سالانه ۵۰ دستگاه بیسیم تحویل سازمان مدیریت بحران شود، اما تاکنون تنها مجوز خرید ۵۰ دستگاه اولیه صادر شده و حتی فرکانس اختصاصی برای آنها تعیین نشده و وارد مدار ارتباطی نشدهاند!
وی افزود: این تحقق ۲۴ درصدی این حکم نهتنها مطلوب نیست، بلکه نشاندهنده ضعف جدی در اجرای تعهدات است. نادیده گرفتن توسعه این شبکه، یک قصور مدیریتی و راهبردی محسوب میشود که میتواند در لحظات بحرانی به فاجعه منجر شود و در شرایط عادی نیز هزینههای اقتصادی بالا، کاهش اعتماد عمومی و افت کیفیت خدمات شهری را به دنبال داشته باشد.
عضو شورای شهر گفت: بر اساس بند ۳ حکم ۱۰۶، ایجاد شبکه ارتباطی کمتوان گسترده با همکاری بخش خصوصی برای توسعه کاربرد اینترنت اشیا و حسگرهای شهری تا پایان برنامه بر عهده سازمان فاوا بوده است. با وجود ضعفهای آشکار در اجرای تعهدات، عملکرد برخی بخشهای سازمان فاوا در حوزه هوشمندسازی قابلتقدیر است. بررسی شاخصهای هوشمندسازی نشان میدهد که مقرر بود سطح پوشش زیرساختهای ارتباطی موضوعی این بند ۶ درصد رشد داشته باشد، اما با تلاشهای دلسوزانه و شبانهروزی مجموعه فاوا، این شاخص تا پایان سال ۱۴۰۳ با رشد ۱۰.۲ درصدی محقق شده است. این دستاورد، نشاندهنده توانمندی فنی همکاران فاوا است، اما نباید موجب نادیده گرفتن ضعفهای مدیریتی و اجرایی در سایر حوزهها شود.
صادقی گفت: شورای اسلامی شهر تهران، ضمن دفاع از حقوق کارکنان متخصص و منافع عمومی شهروندان، انتظار دارد شهرداری با قاطعیت، شفافیت و دوراندیشی نسبت به اصلاحات ساختار مدیریتی سازمان فاوا اقدام نماید. در جلسات بعدی، گزارش وضعیت تحقق سایر احکام برنامه را نیز ارائه خواهم کرد و امیدوارم این روند اصلاحی، موجب ارتقای کیفیت خدمات شهری و افزایش رضایتمندی شهروندان و کارکنان شود.
انتهای پیام /