استاندار کرمانشاه: افت تحصیلی و آموزشی دانشآموزان در استان کرمانشاه آسیبشناسی شود

بهگزارش خبرگزاری برنا از کرمانشاه؛ منوچهر حبیبی، در نشست شورای آموزش و پرورش استان با تأکید بر جایگاه کلیدی این شورا، اظهار کرد: این شورا از اثرگذارترین شوراهای استان است و من به آن اعتقاد قلبی دارم که با انسجام و همدلی موجود، میتوانیم تحولات مثبتی را در آموزش و پرورش رقم بزنیم.
استاندار کرمانشاه با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور است، گفت: آموزش و پرورش، چه از نظر کمی و چه کیفی، نهادی فراگیر و زیرساختی فرهنگی است و باید با نگاهی بلندمدت، همه دستگاهها در همه حوزهها به آن توجه ویژه داشته باشند زیرا آینده مادی و معنوی کشور در گرو عملکرد این نهاد است.
حبیبی با اشاره به موضوع افت تحصیلی دانشآموزان افزود: متوسط معدل دانشآموزان در برخی استانها به عددهای غیرقابل باوری همچون هشت و نه رسیده که برای ما غیرقابل هضم است که این افت، نتیجه عواملی چون شیوع کرونا، آموزش غیرحضوری، تعطیلیهای مکرر و طبقهبندی مدارس به انواع مختلف بوده است.
استاندار کرمانشاه بیان کرد: زنگهای انشاء و ورزش که نقش مهمی در پرورش فکری و جسمی دانشآموزان داشتند، امروز عملاً تعطیل شدهاند و همچنین تغییرات مکرر در محتوای درسی، والدین را از کمک به فرزندان در آموزش ناتوان کرده است.
حبیبی نقش معلم را در آموزش و پرورش محوری توصیف کرد و گفت: آموزش بدون معلم بیمعناست و معلم باید انگیزه داشته باشد و علاقهمند باشد و اگر این دو عنصر فراهم شود بسیاری از مشکلات آموزشی حل میشود.
استاندار کرمانشاه با انتقاد از بهرهبرداری نامناسب از فضای مجازی افزود: ما از فضای مجازی به شکل درستی استفاده نکردهایم و باید این ابزار را در خدمت آموزش بگیریم نه اینکه موجب اتلاف وقت دانشآموزان شود.
حبیبی با اشاره به فضای قالب در هدایت تحصیلی گفت: متأسفانه همه فکر میکنند تنها باید علوم تجربی یا ریاضی را انتخاب کنند، در حالی که باید ارزش رشتههایی نظری مثل علوم انسانی، فنی و هنری و همچنین مهارتآموزی، فنی و حرفهای و هنرستان نیز شناخته شود.
وی ارتقای معدل دانشآموزان را هدف اصلی شورای آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: این هدف باید محور برنامهریزی قرار گیرد و برای تحقق آن باید به معلم انگیزه داد، مدارس را بازسازی کرد و شرایط را بهبود بخشید.
انتهای پیام/