پاره کردن کتابهای درسی نتیجه بیانگیزگی و دلزدگی دانشآموزان + فیلم

روز گذشته ویدئویی از پرتاب و پاره کردن کتابهای درسی توسط دانشآموزان یک مدرسه در فضای مجازی منتشر شد که نشاندهنده نارضایتی دانشآموزان از نظام آموزشی است. این اتفاق، که مدتهاست در برخی مدارس رخ میدهد، نشاندهنده یک معضل بزرگ در حوزه آموزش است.
نسرین محمدباقری کارشناس آموزش و پرورش در خصوص اقدام این دانش آموزان در آخرین روز تحصیلی شان به خبرنگار برنا گفت: یکی از اصلیترین علل این موضوع این است که دانشآموزان امروز از درس خواندن لذت نمیبرند. بسیاری از آنان احساس میکنند که کتابهای درسی نه تنها جذابیتی ندارند، بلکه بهطور کامل با تکنولوژی و شرایط روز همخوانی ندارند.
وی افزود: دانشآموزان بیشتر به یادگیری از طریق فیلمها و ویدئوها تمایل دارند. بهعنوان مثال، یک روانشناس مطرح کرده است کلاسهای حضوری کمتر پر میشوند اما در مقابل ویدئوها و فیلمهای آموزشی بیشترین بازدید را دارند. فیلم های آموزشی این امکان را به دانشآموزان میدهد تا مطالب را بارها و با سرعتهای مختلف مشاهده کنند و بر اساس نیاز خود یاد بگیرند.
محمدباقری تصریح کرد: در مدارس همچنان از روشهای تدریس قدیمی استفاده میشود و کتابهای درسی و متدهای آموزشی تغییر چندانی در این سالها نداشتهاند. این در حالی است که باید محتوای آموزشی و روشهای تدریس متناسب با نیازهای روز و جذاب برای دانشآموزان تغییر یابد.
کارشناس آموزش و پرورش در مورد دلیل بیعلاقگی دانشآموزان به درس خواندن نیز توضیح داد: بسیاری از دانشآموزان احساس میکنند که با درس خواندن به جایی نمیرسند و شرایط مالی و اجتماعی افرادی که درس نمیخوانند، از آنان بهتر است. این مقایسهها باعث بیانگیزگی و دلزدگی از یادگیری میشود.
محمدباقری با اشاره به تأثیر این بیانگیزگی بر معلمان بیان کرد: من بهعنوان معلم شاهد بودهام که برخی از دانشآموزان در جلسه آخر سال به صراحت گفتهاند: 'ما نمیخواهیم یاد بگیریم.' این موضوع برای من بسیار تلخ و نگرانکننده است.
وی تأکید کرد: برای مقابله با این مشکلات باید در حوزه فرهنگ عمومی تغییراتی ایجاد شود. «اگر دانشآموز به کتاب درسی بهعنوان یک کالای ارزشمند نگاه کند، هرگز آن را پاره نخواهد کرد.
محمدباقری بیان کرد: مسئولین نسبت به بیانگیزگی دانشآموزان آگاهی دارند، اما همچنان روشها و کتابهای درسی تغییر نمیکنند و انگیزه کافی برای معلمان نیز فراهم نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در هیچ دولتی اولویت نبوده است. اما اگر به این باور برسیم که برای ایجاد تغییر در جامعه باید از مدارس شروع کنیم، باید در ابتدا آموزش و پرورش را در اولویت قرار دهیم. تغییر در کتابهای درسی، روشهای تدریس و همچنین اصلاح شرایط عمومی جامعه میتواند به بهبود وضعیت کمک کند. در سالهای اخیر، ارزشها و ضدارزشها در جامعه تغییرات زیادی کردهاند. زمانی که درس خواندن برای همه مردم ارزش بود، اما امروز بسیاری از خانوادهها این باور را ندارند و پول به اولویت نخست تبدیل شده است. جامعه به یک اقدام فرهنگی نیاز دارد تا نگرشها تغییر کند.
انتهای پیام/