ساخت هاب لجستیک و مترو هشتگرد به قزوین به 450 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ نشست سرمایه گذاران چینی با مدیران اقتصادی استان روز جمعه با حضور محمد نوذری استاندار، عبدیان رئیس اتاق بازرگانی قزوین، میرزایی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد.
مجتبی دائی دائی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت حمل و نقل جاده ای و مواصلاتی استان گفت: قزوین با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی ۱۲ استان کشور در زمینه حمل و نقل نیازهای خاصی دارد و دو فرصت بزرگ سرمایه گذاری به تیم چینی معرفی می شود که امیدواریم سرمایه گذاران خارجی از آن استقبال کنند.
مترو و هاب لجستیک در قزوین به 450 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد" data-src="/files/fa/news/1404/3/9/13006414_472.jpg" src="https://borna.news/files/fa/news/1404/3/9/13006414_472.jpg" alt="ساخت مترو و هاب لجستیک در قزوین به 450 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد" width="1200" height="800" />
وی افزود: یکی از این طرح های مهم ادامه ساخت متروی هشتگرد به قزوین است که امتداد پروژه تهران به قزوین محسوب می شود و نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی استانها به پایتخت خواهد داشت.
دائی دائی یادآورشد: موافقت معاونت برنامه ریزی وزارت راه برای این پروژه دریافت شده و با اجرای آن ضمن کاهش بار ترافیکی اتوبان قزوین به تهران زمینه کاهش مصرف سوخت و ایمنی سفز نیز ممکن می شود.
این مدیر بیان کرد: بدلیل نزدیکی به تهران با ترافیک سنگین در همه ایام سال بویژه تعطیلات مواجهیم و شهر قزوین هم در مسیر شمال به شمالغرب قرار دارد که اجرای طرح های جدید می تواند موجب رضایت مندی مردم شود.
مدیرکل راه و شهرسازی اظهارداشت: تهران یک مترو بزرگ دارد که خطوط آن در حال گسترش به غرب است که تا شهرهای کرج و هشتگرد ادامه داشته و قبلا هم مطالعه شده بود تا شهر قزوین هم تداوم یابد که به دلیل مشکلات اعتباری متوقف شد.
دائی دائی تصریح کرد: این پروژه حدود ۷۴ کیلومتر مسافت دارد که برای آن ۷ ایستگاه پیش بینی شده و از شمال آزاد راه می تواند اجرا شود که برای جابجایی مسافر در هر ساعت ۱۳ هزار و ۴۵۱ نفر در مجموع ۳۴۷ میلیون یورو هزینه اجرایی دارد که ۳.۵ سال زمان اجرای ان خواهد بود.
وی گفت: بر اساس بررسی کارشناسی و مطالعات انجام شده نرخ بازگشت سرمایه با بلیت ۲.۵ دلاری با برآورد ۲۳ درصدی حدود ۴.۵ سال است.
دائی دائی در خصوص طرح دوم و احداث هاب لجستیک هم گفت: در ایران سند ملی داریم که محل احداث هاب لجستیک دیده شده که در این سند ۵۸ نقطه مشخص شده که در ۵ سطح عملکردی است که برای استان قزوین یک پارک و یک دهکده لجستیک پیش بینی شده که در محور قزوین بویین زهرا و نزدیکی پایانه می تواند عملیاتی شود.
این مدیر اظهارداشت: برای ساخت منطقه لجستیک یک قطعه زمین به مساحت ۹۱ هکتار پیش بینی شده که قرار بود میدان میوه و تره بار در آن ساخته شود که هزینه اجرای طرح ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۷۵ میلیون دلار است.
وی گفت: هاب لجستیک مصوبه وزارت راه و شهرسازی را هم دارد و قزوین اولین مجوز را گرفته و با تمرکز صنعتی خوبی که داریم بسیار جدی هستیم این کار عملیاتی شود.
در این جلسه مقرر شد مشخصات و برآورد هزینه ها در یک گزارش جامع به زبان انگلیسی برای بررسی تیم چینی در سه روز آینده تهیه شده و در اختیار سرمایه گذار خارجی قرار گیرد.
انتهای پیام